• LaFontaine

Vilka nötter är trädnötter?

Nu måste jag ha lite hjälp med min okunskap om nötter. Jag fick förra veckan veta att jag inte längre tål trädnötter. Vad är då en trädnöt? Hassel - och valnöt har jag förstått, men det är väl fler? Jag älskar nötter och vill gärna veta vilka jag ska undvika.

Någon som kan rädda min jul ?

• Svar på tråden Vilka nötter är trädnötter?
  • isisisis

Jag kan bara föreställa mig trädnötter..hasselnöt,valnöt och paranötter,kokosnöt.....
    Men jordnöt? Hur sjotton växer de?
    (jag är trädgårdsmästare) Haha!

• Nenne 71

Om man är nötallergiker borde man väl inte tåla några nötter? Har aldrig hört talas om trädnötsallergi!

• LaFontaine

Jordnötter tål jag i alla fall, det är väl en ärta, böna, busken (jag är absolut inte trädgårdsmästare ) Då kanske det inte är så många nötter jag inte tål då. Jordnöt går ju bra, mandel borde väl gå bra, pinjenötter lika så. Cashew vet jag inget om. Tack för hjälpen!

• LaFontaine

Nenne: Jag är inte allergisk, men överkänslig vilket leder till egentligen samma symptom som allergi, alltså andninssvårigheter och svullnad. Mycket vanligt hos astmatiker och pollenallergiker, vilket jag är.

• LaFontaine

Nenne: Då blir det ingen mandel i glöggen med andra ord. Tack för hjälpen också!

• rastom32

Jag reagerar som du "iseika" med hemsk klåda i munnen osv. men enbart när jag får i mig hasselnötter!
    Märkligt nog så tål jag t.ex mandel och valnötter, utan nån reaktion... jag har själv undrat varför jag reagerar mot just hasselnötter - eller om det är bara frågan om tid när jag inte tål dom andra heller???
    Även jag är pollenallergiker.

• Nenne 71

Men samma fråga igen: hur kan man vara överkänslig mot trädnötter (?) och inte andra? Vad är det för skillnad (nöt som nöt)?

Svar på tråden Vilka nötter är trädnötter?