• Tjorvelina

Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!

Hej på er!

Finns det nån där ute som skulle kunna hjälpa mig o få tag i recepten har tappat dom o det var flera herrans år sen jag gjorde dom?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!
  • maddiz

jag letar efter dom jag oxå...kålrotslådan är för jäkla god!!

• Fru Gustavsson

Vi ska köpa våra på Ica maxi i år

Älsklingen föddes 061122. Välkommen älskade son!♥
  • maddiz

Nona..köpa?

Här köps inget färdigt, här gör jag själv, den slår allt Vet att jag har haft recepten...suck.

• maddiz

Nona, tror inte det finns här på ica, eller gör det de? kanske ska testa och smaka få se om de är nån skillnad, det kan ju va kanongott?.

• maddiz

Ingredienser
    1 kg kålrötter (ca 2 stora)
    2 dl ströbröd
    4 dl grädde
    1 dl sirap
    1 1/2 tsk mald ingefära
    1 msk salt
    1 ägg

kan de hä va nåt?

• Fru Gustavsson
    maddiz skrev 2006-12-05 18:17:44 följande:
    Nona..köpa?Här köps inget färdigt, här gör jag själv, den slår allt Vet att jag har haft recepten...suck.
    Jag hade tänkt laga till dem själv men mammsen (som är den enda av oss som äter lådorna) propsade på att vi ska köpa dem istället för att spara tid. (hon har nog rätt, nybliven bebismamma som jag är hinner jag inte ens koka ägg som det är nu )

...okej, erkännas ska att jag är USEL på att laga mat jag inte är van vid att laga, antar att mammsen är medveten om mina bristande kunskaper på finsk mat
    Älsklingen föddes 061122. Välkommen älskade son!♥
  • maddiz

Morotslåda
    1½ dl risgryn
    ½ tsk salt
    3 dl vatten
    7 dl mjölk
    6-7 ganska stora morötter
    ½ dl ströbröd
    1 dl grädde (valfri fetthalt, t o m mjölk går bra)
    ca 1 tsk salt
    ½ tsk riven muskot
    2 st ägg
    1 msk margarin (kan uteslutas)

Koka risgrynen i det saltade vattnet ca 10 minuter. Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, ca 40 minuter. Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg. Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket. Smaka! Blanda gröten, morotspúren och ströbrödsblandningen. Häll i smord form, klicka eventuellt på margarinet och strö på lite ströbröd. Grädda i 175 grader i en timma.
    En rätt som jag har svårt att klara mig utan på julafton. Men den går helt säkert att äta andra tider på året också, har bara inte kommit mig för... I stället för potatis. Mums

• maddiz

Nona

Hehehe, känner igen mig, vet inte själv hur jag ska styra upp det hela? !

• teljeufo

Fick recepten av min mamma iår (känner mig hedrad), äntligen har jag blivit vuxen nog att få göra dem själv

Ny dag nya möjligheter...
Svar på tråden Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!