• Tjorvelina

Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!

Hej på er!

Finns det nån där ute som skulle kunna hjälpa mig o få tag i recepten har tappat dom o det var flera herrans år sen jag gjorde dom?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!
  • juliah

Åååå, vill ha lådor NU! Jag har varit sugen sen typ oktober...

Har ngn recept på potatislådan också?

• teljeufo

Japp jag har ett recept på potatislåda

Ny dag nya möjligheter...
  • teljeufo

Potatislåda!

1 kg potatis
    0,5 liter mjölk
    1 ägg
    2 msk mjöl
    1 msk sirap
    salt, ströbröd

Gör så här:

Dagen före den ska ätas:
    Koka potatis, mosa blanda allt utom ströbröd.
    Låt stå i rums temp över natten.

Samma dag som den ska ätas:
    Häll i formar strö ströbröd över och grädda i 200  tills den är gyllenbrun.

Ät och njut Glad

Ny dag nya möjligheter...
  • juliah

Å tack, ska försöka mig på dessa lådor till jul!

• Madam

Ska få äta finsk julmat för första gången denna jul iom att svärmor är från finland.

Är lite nervös över smaken och vill ju inte gärna spotta ut svärmors mat
    Kan man likna smakerna av dessa rätter till någon annan mat så man vet på ett ungefär hur de smakar?
    Och sist men inte minst...är det gott?

• maddiz

Madam - det är supergott Så hugg i du

• sussu56

Madam
    Som jag brukar säga "Det är bara öppna käften och äta" Du behöver inte ta mycket...heh,heh...Men ärligt så är det supergott

• maddiz

leverlådan har jag inte testat, och vet inte om jag ska avancera och göra den själv, kanske ska köpa en smakbit få se vad det är...men kålrotslådan, den ska jag definitivt käka..*Längtar*

• alltomfiske

Mängd och mått får du anpassa helt själv, men detta är Den klassiska finska kålrotslådan:

Skala och skär kålrötterna i ca fyra delar. Täck dem med vatten. Koka dem mjuka tillsammans med en gul lök som får koka sönder helt.

Mosa kålrötterna & det som finns kvar av löken med kokvattnet (det är därför du inte ska ha för mycket vatten, vill ju inte gå miste om den goda smaken) till lagom konsistens.

Blanda i en skvätt grädde, lite ingefära, muskot, salt och vitpeppar. Krydda inte för mycket!

Fördela i formar och strö lite ströbröd över.

Grädda på låg värme och länge - så låg värme och så länge som du själv står ut med... Pappa låter dem stå över natt på 100 grader, jag nöjer mig med 180 grader i några timmar. Låt inte lådan bli för torr bara!

Den äkta finska kålrotslådan ska vara mörk i färgen, inte ljus. Framför allt ska den smaka kålrot och inte grädde, ägg, kryddor och ströbröd!

En riktig "imelletty" potatislåda ska inte innehålla sirap alls utan den ska bli söt av sig själv. Potatisen ska mosas i sitt kokvatten och sen tillsätts enbart vetemjöl, då sötmar blandningen när den får stå och dra i rumstemperatur över natten. Den kan också stå något varmare än rumstemperatur, då tar processen bara ett par timmar. Du smakar själv när blandningen blivit söt. Observera att man inte får tillsätta något salt i kokvattnet till potatisen om man vill att den ska "imeltyä"! Sen blandar man i smör, mjölk, salt och muskotnöt innan den ska gräddas, med ströbröd på.

I år blir första året som jag firar jul i Sverige... Men jag ska givetvis introducera jullådor för svärföräldrarna.

• Tjorvelina

Tack så jättemycket i år blir det både kålrot o morotslåda mums.
    Har ju gjort dem för många herrans år sen.
    Men vad jag kommer ihåg så finns det tydligen många sätt att göra dom på.
    Har för mig att när jag gjorde dom så typ kokade jag kålrötterna o hade i lite potatis o salt o peppar o lite sirap o sen hade man ströbröd uppepå o sen en hel del smör om jag inte minns fel.

O ungefär lika med morotslådan fast med ris då. Det kanske är en enklare variant dessa då.

Tack än en gång alla tur att fl finns.

• ungBonus87

morotslådan e såååå god e finne själv så mamam gör juh alltid morotslåda kålrotslåda och leverlåda själv å d e sååå gott och självklart karelensk gryta..mumma..började längta^^=D

Svar på tråden Finsk kålrotslåda o morotslåda!!!