Inlägg från: Tonlan |Visa alla inlägg
  • Tonlan

    Teori problem för E

    Ja du!

    Tog ju mina behörigheter för nästa 1 år sedan!

    Men plugga en del vikter, lastsäkringar, bromsar hur man läser av N
    värdet dvs lastfördelning, surrning!

  • Tonlan

    Vad är du osäker på då?

    Är det BE, CE eller DE???

  • Tonlan

    Jag hatade den förbannade tabellen hur mkt axeltrycket max får vara på enkel,boggie och trippelaxlar och gud vet vad som stod i denna tabell! Kör du privat eller?

  • Tonlan

    He he fast du kör bara upp för CE, det var de svåraste av alla om man tog med uppkörning för C & D!

    Ett helsike att man ska kolla lastsäkringen på både fordonet & släpet bara för att man kör upp för CE!

    Fick mitt genom jobbet men vissa gånger tvekade jag om ja verkligen skulle klara allt! Vi fick 3 helger per behörighet att övningsköra sen den 4:e helgen så var det uppkörning. På detta så skulle man jobba som vanligt och hinna skriva dessa jäkla teoriprov!

  • Tonlan

    Oj oj oj det var inte dåligt! Kommer du köra långtransporter?

  • Tonlan

    Hade en förbannade kuggfråga ang timmersläp om lasten fick ligga högre än stöttorna, nu kommer jag inte ihåg vilket som var rätt men
    de är verkligen kluriga en del frågor!

    He he som den frågan som jag fick när jag skrev C. Det var en huvudledsskylt samt ett 110km/h skylt. Hur snabbt får jag köra?
    Jag tänkte såklart fel och förvirrade mig på 110km&h!

    Sen bråkade jag med en chef på VV i Farsta om vad skillnaden på släpfordon coh efterfordon samt vad för hastighet som gäller för släpfordon med gummihjul!
    www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf
    Här förklarar de enbart fordon med t,ex hjulringar av järn eller annat hår material men inga jäkla gummiringar! Fick sen förklarat att man skulle kolla på bilderna hur hjulen såg ut och bedöma därefter. Va fan om man inte kan få reda på vart man kan läsa om det, hur ska man veta då??

  • Tonlan

    Jag hade oturen när jag körde upp för C att köra upp just en sådan dag när det var västa snöovädret i Västerås! Det var så förbannad dåligt plogat att jag inte såg markeringarna på baken! Hade oturen att glida in mot vägkanten och studsa upp på kanten och ner och det var tillräckligt för att kugga, Det var tvgå andra killar från Götebrog som skulle komma upp också, även om deras chef hade betala
    6000:- för X2000 så kom de inte pga var tåg inställt!!

  • Tonlan

    OK om jag säger SBP = bilprovningen

    Det brukar kallas ASB tidigare!

  • Tonlan

    Om med tanke på hur många släp vi besiktar så är det ett måste, men någon DE kommer nog aldrig komma tror jag!

    Nästan så man blir sugen på att prova köra heltid LB dock långtransporter men nu när man har ungen så är ingen ide!
    Har du kört upp för C?

  • Tonlan

    Ett jäkla springade för att kolla lamporna, lastsäkring, koppla ur duomaticen & kolla parkeringbromsen och böja sig ner för att kolla det!

    Men det kommer väl bli så med dig med att båda fordonen står bredvid varandra, sen ska du koppla ihop och sen ska du göra säkerhetskontrollen!

  • Tonlan

    Ja du hur är vädret där upp!

    Under min övningskörning så var det oftast snö och skolans plan var isbelagd även om de sandmaskinen så gott de kunde så spann det hela tiden nästan då vi skulle träna på sidoförflyttning, backa runt hörn, köra banan som de kör på tid!

    He he så nu vet du allt om luftens väg från duomaticen och vidare till tankarna, vetilerna och bromsarna?

  • Tonlan

    Fick ett bra tips från en av lärarna att börja med förarsidan dvs vänstersidan. Slå på parkeringsljuset gå fram och kolla det, gå tillbaka slå på halvljus och vänster blinkers. Gå nu och kolla allt på bilen & släpet såsom hjulbultar,däck,sidodörrar,reflexer,sidomarkeringslyktor. Kommer till slutet på släpet för att se att bak blinkersen funkar gå tillbaka för att sista koll på framblinkersen på vänstersida! Slå över till höger blinkersen och helljus, gå framför bilen för att kolla blinkers helljus och torkarblad. Kolla allt det som du kollade på vänstersida gör du på högersida samtidigt som du går in i lastutrymmena för att kolla lastsäkringar. När du är längst bak vis släpet och lampor, blinkers är bra så ber du uppkörningsgubben bromsa för att kolla bromsljusen.

    Det pratas väldigt mkt när man verkligen ska kolla tankarna om de har vatten/olja i sig om det är före uppstartning av motorn eller efter! Däremot kollar du ju lufttorken från hytten om det skickar ut överskottsluft eller om de nu vill att man ska känna på lufttorken om den är ljummen!

  • Tonlan

    Grattis!

    Kanon då är det jobbiga kvar, hoppas du inte får något snöoväder som jag fick!

Svar på tråden Teori problem för E