• Hanakana

Hur får man bort "målarfärg" på kläderna efter lek på dagis?

Idag hade vår lilla dotter ritat med målarfärg på dagis.
    Det märktes på henne, det var intorkat klet på håret (gick inte bort fast jag badade henne...) och framförallt på kläderna.
    Provade att gnugga direkt med Vanish och YES, men det satt som berget. Finns det nåt knep att ta till? Annars så åker kläderna
    i sopkorgen direkt. Jag vill inte att vår dotter ska gå omkring i "smutsiga" kläder. En tröja och byxa hit eller dit spelar ju ingen roll...

• Svar på tråden Hur får man bort "målarfärg" på kläderna efter lek på dagis?
  • schelena

Prova galltvål eller olivtvål brukar jag använda på det mesta fläckar, galltvålen är nog bättre kanske.

• Nathalies mamma

hej..har du provat galltvål!? jag tycker det funkar på det mesta..gamla som nya fläckar..

må så gott // J

• Hanakana

Tack för tipsen! Galltvål, var köper man det?
    Det låter lite äckligt bara... Luktar det om tvålen?

• Sicali

Men om det bara är färgfläckar och
    ni tvättat kläderna i tvättmaskinen
    så är de ju rena ändå.
    Kan hon inte ha dem på dagis?

• Leaaa

galltvål finns på clas ohlson, en stor flaska för 89:-

• snusans mamma

På förskolan där jag jobbar har vi köpt galltvål.
    Vi försöker gnugga in fläckarna direkt när de är färska , så att det ska bli lättare att få bort senare.
    Jag vet att det är svårt att hinna med alltid, med försöka går ju ...

• Hanakana

Tack tack tack för tipsen om galltvål!
    Jag var iväg idag till Clas Ohlson och köpte en stor flaska
    galltvål. Fläckarna gick bort faktiskt (efter lite gnuggande
    också...). Det är som ett mirakel! Och jag som tyckte att Vanish var mirakel... Ska genast rekommendera galltvål till mina vänner och bekanta med småbarn!!!

• Maisie

Vad använder de för färg som inte går bort? Vi använder en ready-mix från aba-skol och den går utan problem bort i tvätten. Jag har fått mina kläder nerkletade med färg några gånger och det har gått bort utan förbehandling när jag tvättade dem i maskinen. Kanske vita kläder är lite känsligare...

• Fjuppan
    Maisie skrev 2006-12-06 17:46:58 följande:
    Vad använder de för färg som inte går bort? Vi använder en ready-mix från aba-skol och den går utan problem bort i tvätten. Jag har fått mina kläder nerkletade med färg några gånger och det har gått bort utan förbehandling när jag tvättade dem i maskinen. Kanske vita kläder är lite känsligare...
    Jag arbetar på förskola och jag vet inte hur många olika sorters färger vi har fått slänga för att de inte går bort från kläderna. Vi har beställ från ABA Skol, Brio och Leika....alla säger att det är färg som är vattenlöslig och går bort i tvätten. Numera använder vi bara vanliga "kakor", såna som man har åtta och åtta på speciella brickor.
  • Maisie

SÅ synd att ni valt bort ready-mix färgerna eftersom de har en helt andra möjligheter än vanlig vattenfärg. Det enklaste är ju att se till att barnen inte har några kläder på sig som de kan spilla ner. Vi använder t-shirts (vuxenstorlek) för att skydda barnens kläder/kroppar. T-shirtarna brukar räcka ner till knäna eller längre. Enkelt och utan nerkladdade kläder. Det brukar bara vara jag som blir nerkladdad och konstigt nog går färgen bort från mina kläder. ;)

• Maisie

Jag glömde tillägga att när jag tvättar målartröjorna så försvinner nästan all färg. Någon t-shirt har någon enstaka fläck kvar men då kan det gå några månader mellan tvättarna.

Svar på tråden Hur får man bort "målarfärg" på kläderna efter lek på dagis?