• annhan

EGYPTEN - funderingar kring hotell

Vi ska åka till Egypten i vår, och jag har lite funderingar kring boendet. Är det värt att välja ett all inclusive-hotell? Vi har funderat på att göra det, eftersom vi inte vet hur det är med maten där. Egypten är väl inget speciellt "matland" ändå? Eller, ska man istället välja ett hotell där frukost ingår enbart? Är det "tråkigt" att äta på hotellet, eller är det att föredra? Vi vill gärna kosta på lite extra, eftersom detta kommer att bli vår bröllopstripp. Vi ska bo i Hurghada, men åka iväg på diverse utflykter under resan. Vår största fundering är vilken researrangör, och vilket hotell...
    Nån som varit där som kan delge mig med tips?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden EGYPTEN - funderingar kring hotell
  • rumpnissen

Har inte varit där men hoppas du får ngt bra tips! Sök lite på google eller ngt..

• annhan

Hmm.. ingen som kan/ vill svara??
    Jag vet att det finns ett antal trådar kring detta redan.. men jag har inte riktigt funnit något bra svar där..

Okej, om jag frågar så här då..
    Är det värt att kombinera en vecka i Hurghada med en veckas kryssning på Nilen? Eller, är det för lång tid att vara på flodbåten? Och, hur fräsch är båten? Maten? Utflykterna?

Ska nämligen boka vår bröllopstripp nu i dagarna, och skulle verkligen uppskatta lite råd...

Antingen kör vi 2 veckor på all inclusive hotell i Hurghada + åker på utflykter därifrån till Luxor, Kairo, kameltur m.m - ELLER - så kör vi en veckas nilkryssning + en vecka i Hurghada. Men då kanske det blir tight med tid att hinna se pyramiderna? Vi vill ju koppla av också, det blir ju vår bröllopsresa..

Några svar kan jag väl få??

• Dynah

Åkte till Egypten (Hurghada) i september i år. Hade precis fått reda på att jag var gravid och försökte avboka/omboka resan så gott det gick för jag fick höra att alla som åker dit blir magsjuka. Det gick tyvärr inte så vi åkte ändå. Med Apollo, bodde på Giftun Resort, all inclusive. Kan tillägga att all inclusive även inkluderade magsjuka.
    På vägen hem var planet 6 timmar försenat så man började prata med rätt många medpassagerare. Nästan alla verkade ha åkt på magsjuka. Jag var jätte-orolig (är det fortfarande) att det har påverkat fostret negativt på något sätt.
    Vädret var bra, men annars rekommenderar jag inte Egypten till någon annan än möjligtvis de som gillar dykning.

• Elliz

men dom säger ju att man skall vaccinera sig innan man åker till egypten så jag skall ta ducoral innan jag åker ner så jag slipper bli magsjuk....

• kaffelisa

...Jag tog Ducoral (tror det hette så? en dryck att inta...) fast jag blev häftigt magsjuk ändå. Så det biter inte på allt...

• Fnurre

Vi var i Egypten 2001. Förlovade oss där. Men vi bodde i el gouna.
    Det var kanon!!! En inhängnad by kan man säga, stort. Bara dom som arbetade där fick komma in.Kändes lite konstigt innan man varit där men det var skönt. (När vi var i Kairo blev det väldigt mycket med alla som tog på en och drog i en. Håll dig i närheten av din Man!!!)
    Där fanns massor av restauranger att välja mellan.

Vi valde att inte åka Nilenkryssningen. Har lite känslig mage och hört att det är lätt att bli dålig där. Men vi var på en 3-dagars tur i Kairo med pyramiderna och kollade även på ljus-showen. Varm rekomendation!!

• Marmor

Hej!

Jag rekomenderar er att åka till den lilla orten som heter El Gouna, utanför Hurghada. Hurghada som stad är ingen höjdare, inte mysigt alls!
    Jag kan rekomendera hotel Möwenpick (Fritidsresor), ett kanonhotell som ligger på bra avstånd till shopping,strand mm. Välj frukost el. halvpension, i El Gouna finns gott om restauranger om ni vill gå ut och äta annars brukar hotellen ha hög standard på maten.

Hls M

• Cilla R

Åh va mysigt! Nu ser jag att ni ska åka till hurgada, men om ni är någon natt i Kairo så kan jag verkligen rekomendera Mina House!

• akleja

Bodde på Hotel Mariott i Hurgada i Oktober och det var ett riktigt lyx hotell! Otroligt bra var det och det var med halv eller hel pension. vi hade halv och då fick vi frukost och middag!
    Däremot är ju inte Hurghada någon toppen stad att vara i om man vill göra mer än att bada. Åk till Luxor!!!

• Pånglan

Var i Hurghada för två veckor sedan på Arabia beach.. Fantastiskt hotell. Vi var 10 stycken, en av oss blev magsjuk. Vi hade bara frukost och det var ju suveränt.. all inckusive maten såg väl bra ur men var likadan (buffé) hela tiden... verkade litet trist. Mat på restauranger var så billig så jag skulle inte ta all inclusive nästa gång heller.

Vi hade det jättebra.. det kommer säkert ni också att ha.

• Inanna

Jag tänkte på det här med magsjuka, är det bara diarré eller kräks man också generellt sett? Jag har fobi för att kräkas...

• jannika

Hej!
    Jag har varit i Egypten 2 gånger och älskar stället!! Jag hinner inte hem förrän jag längtar tillbaka. Jag var i hurgada båda gångerna. I en by som heter Makai bay. Helt klart bäst!! Det finns två hotell där som jag har varit på och alla som är i byn är minst 4 stjärniga! Fritidsresor har dessa hotell. De heter Saraya suit resort och är jättebra och döfint!! Där har ni inte all inclusive utan ni kan välja. Sedan finns det Makadi oasis som har all inclusive. De har jättebra mat och serverar nästan hela tiden något. Du hämtar vatten och drycker gratis. De har även det vid stranden så man behöver aldrig tänka på att släpa på vatten eller dyl. Mycket frukt och glass att bara hämta. Döbekvämt. Men du kan även äta på andra restauranger med all inclusive bandet runt handen.
    Lycka till. Är redan avis på er...
    jannika

• Jenny N

Kom hem från Hurghada för en månad sen, vi bodde på Giftun Beach Resort (Ving) och hade all inclusive, då vi hade två små barn med oss så var det jätte skönt att ha all inclusive, behövde aldrig tänka på vart vi skulle äta. Fast visst tröttnar man, vi åt ute ett antal ggr oxå, fast jag tror vi ekonomiskt tjänade på att ha all inclusive, all dricka är ju gratis och med tanke på hur mycket man dricker när det är varmt så.
    Hotellet i sig är jättefint, jättefin stor privat sandstrand. Vi kommer absolut åka tillbaka.

• tjoosan

Åk INTE till Sharm el sheikh. Tråkigare ställe får man leta efter.

• hannis

tjoosan!

Jag har hört motsatsen, att Sharm el Sheik skall vara trevligare än Hurghada...utveckla gärna! Funderar själv på vilket resmål jag skall välja nämligen.

• Yara

Jag åker snart till Egypten förhoppningsvis, planerar att ta en sista-minuten någon gång i februari. Planerar en vecka i Hurgada, en vecka i Kairo. Vi får se.. *läääängtar*

För att undvika magsjuka så rekommenderas att man skalar all frukt, undviker sallader (råa grönsaker överhuvudtaget), att man dricker mycket vatten, undviker dricka med is i, äter väl genomstekt mat. Ta med travello eller liknande medel mot turistdiarré. Tvätta händerna ofta.
    Här finns fler tips:
    www.vaccinationsguiden.com/

Jag var två månader i Kairo i höstas, blev magsjuk lagom till hemresan (dagen innan..), typiskt. Det berodde antagligen på att jag beställde in sallad.. trodde väl i min enfald att jag blivit immun, eftersom jag inte åkt på nåt innan dess.

Hoppas ni får en trevlig resa. Egyptier är underbara människor, fast lite väl påstridiga mot turister ibland. Glöm inte att pruta!

Svar på tråden EGYPTEN - funderingar kring hotell