• Beckah82

Missat att det var tvillingar på ultraljud...

Är det någon som varit med om detta? Man har ju läst om det i tidningen ett par gånger att läkare och barnmorskor ibland missat att det är två bebisar på VUL eller UL. Har det hänt dig eller någon du känner?

Det jag funderar på är hur det skulle kunna gå till egentligen?

Gömmer de sig bakom varandra? brukar de inte ligga åtskilda?

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Svar på tråden Missat att det var tvillingar på ultraljud...
  • MissBlaise

Skulle också vilja veta

• Madicken

Ja fast på den tiden då rutin-UL inte gjordes.
    Det hände när mina kusiner föddes (1971). Oj, det kommer en till....tänk vilken chock. 

• Beckah82
    Madicken skrev 2006-12-06 12:21:33 följande:
    Ja fast på den tiden då rutin-UL inte gjordes.Det hände när mina kusiner föddes (1971). Oj, det kommer en till....tänk vilken chock. 
    Hehe ja så kom min mamma eller rättare sagt hennes tvillingbror eftersom mamma kom ut först men det var 1956. Känner även en tjej som är 37 år som har en tvilligsyster och de kom också ut utan att någon visste innann att det var två.

Men utan UL så är det ju mer förståeligt
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Buckaroo

Det finns en tjej här på fl tror hon heter elisabeth någonting. Hennes tvillingar missades på rutin ul, men det är VÄLDIGT ovanligt.

• golfvr6

Jag har varit med om det nu.Var på Ul i v7 och då såg läkaren en hinnsäck och att det var en graviditet.
    Skulle dit 10 dagar senare och då såg han inte nåt inte en enda litet liv.Han sa att det här kommer att sluta i ett missfall och det var inget kul besked.
    Blödde inte och kände mig gravid fortfarande efter en vecka och krävde att få göra ett UL till och fick en tid.
    Lägger mig i gynstolen och är beredd på att få det negativa svaret och då säger den nya läkaren-OJ DÅ!Det snurrade rätt rejält i min skalle då och hon fortsätter med att hon ser åtminstonde två kanske tre tickande hjärtan!Snacka om chock!!!!!
    Så nu sitter jag här med två liv i magen och fattar ingenting,går in i v.17 snart.
    Kram

• MissGoodie

golfvr6 - Vad vedervärdigt att få höra nåt sånt! Jag var med om nåt liknande med min son för 5 år sen. Jag var så STOR när jag var gravid att jag skickades in 4 ggr till gynakuten. En av de gångerna sa min klantiga barnmorska att hon var ledsen, men hon trodde att jag hade ett dött foster i magen. Att jag alltså väntade tvillingar, men eftersom det ena dött hörde man bara ett hjärtljud och eftersom det andra levde och växte så såg man bara en av dem på UL (!!).
    Fast allt gick bra, jag var bara stor, helt enkelt och hade bara en bebis i magen... Men att få höra det i 8:e månaden, var ingen höjdare. Max föddes 1 vecka senare...

• Sabineb

det hände min mammas bästa kompis.året va 1978. Det är nog ganska ovanligt men det händer ju uppenbarligen..

• golfvr6

MissGoodie-Ja det var ingen rolig upplevelse,har svårt att fatta det pga det och känner mig jätterädd och orolig.Kan inte ens titta på små barnkläder och annat gulligt utan att börja gråta.
    Vilken klantig BM du hade.Jag var stor med ettan oxå och folk trodde att det var två då.Min BM kunde inte känna hur han låg men gjorde ingenting åt det heller,så när mitt vatten började sippra så åkte vi in till sjukhuset och då visade det sig att han hade fixerat foten i bäckenet.Det blev kejsarsnitt som jag absolut INTE ville ha.

• Vikingakvinnan

Vi var på 3 VUL pga blödningar innan de vid 4.e VUL i 9+0 såg att det var två.

• golfvr6

Vikingakvinnan-Visst är det konstigt att sådant kan hända men dom små liven kanske är bra på att gömma sig.

Svar på tråden Missat att det var tvillingar på ultraljud...