förkyld bebis! Vad göra?
Har någon nåt knep vad man ska göra vid förkylning?Min son är 7 veckor och är snorig o har slem i halsen...
Har någon nåt knep vad man ska göra vid förkylning?Min son är 7 veckor och är snorig o har slem i halsen...
nezeril från apoteket!
högläge vid sömn ..
friskluft
till så ung som 7 veckor finns koksalts näsdroppar man kan ge
Nezeril och eller nasin är för lite äldre barn.
det finns även nässug man kan köpa och försiktigt suga ur lite snor om det behövs.
man ska då inte ta i så mycket utan suga varsamt naturligtvis.
Näsfrida tror jag den kallas för på apoteket.
lite högläge på huvudändan i sängen är toppen med :)
Låt honom sova med huvudet högt: Lägg klossar under huvudändan på spjälsängen eller lägg en vikt handduk under madrassen. För att han inte ska hasha ner: lägg en vikt filt mellan knä o rumpa som ett stopp.
Koksalt kan man göra själv (1 dl vatten, 1 krm salt), men det är lättare att spruta upp om man köper färdig. Näs-frida rensar så att han kan äta lättare.
ROCA nezeril finns från 1 månad .. och den rekomederades ytav min bvc tant .. eftersom att mi bröstmjölk inte funkade som nässmörj!
näsfrida nässug!
Gör det hm måste ha missat jag letade när min yngsta var liten och det fanns bara från 6 månader tror jag det var.
Men det kanske var slut i sortimentet.
Näsfridan, som Rorca tipsar om, är jättebra när barnen blir snoriga, jag skulle inte klara mig utan den. Men den går inte att köpa på apoteket utan bara i barnbutiker tex babyproffsen eller babyland.
Blanda två dl ljummet vatten med 1 krm salt och rör om ta en liten spruta alt. näsfrida och skälj med 0,5 ml i varje näsborre, fungerar jätte bra är inget läkemedel och kan göras upp till 1 gg i halvtimman om man behöver och det gör att slemmet inte blir så segt, annars kan de få svårt att få upp det och leder till slut till andningssvårigheter, har erfaranhet av det och rekomdenderar det inte. Har lagt böcker under hennes spjällsäng vid huvudändan för att underlätta, har han feber har heller inte för mycket kläder på honom och låt han sova svalt för att hjälpa kroppen! Alvedon i supp form är kanon också! Lycka till!!!
Tack för alla tips!
Har även hört att bröstmjölk kan hjälpa vid nästäppa. Prova det! det låter skonsammare än en massa mediciner. Det kan man ju passa på att droppa lite i näsan när man ammar.