Har ni dopp i grytan på julbordet?
Vill du också gärna göra omröstningar men har inte PLUS-tjänsten?
Inga problem, jag gör dem åt dig!
Kolla in min tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m14528225.html
Vill du också gärna göra omröstningar men har inte PLUS-tjänsten?
Inga problem, jag gör dem åt dig!
Kolla in min tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m14528225.html
Nej, fy tusan!
Nej
ja självklart!!!! de måste man ju ha
Vi har inte dopp i gryta på julbordet (som vi äter på em) men vi doppar till lunch varje julafton
nej det har vi inte, ingen tradition i min släkt öht.
Hos svärfar i Sundsvall så är det dopp i grytan till jullunchen. Annars så har vi det aldrig.
Nej ..
När vi firar jul med min killes familj är det dopp i grytan till lunch och julmat på kvällen, ibland tar dom allt på en gång, blir inte så mkt eftersom en del av dom är vegetarianer, men med min familj har vi det aldrig, gillar inte det.
ja....tyvärr.....för att svärisarna vill ha det!!!!!
Ja vi har dopp i grytan, jag äter inte d personligen men morfar vill ha =))
Ja, självklart! Det har vi alltid när vi äter julmat.
Till lunch på julafton brukar vi äta det.
Doppar dock inte vörtbröd utan Genebröd (vitt tunnbröd) - supergott! Vörtbröd är äckligt tycker jag.
Dopp i vadå sa du?
Dopp i grytan är bröd som doppats i varmt skinkspad och som äts som tillbehör till annan mat. Rätten förekommer traditionellt i samband med att julskinkan kokats vilket även har lett till att den 24 december ibland kallas för "doppareda'n".
Efter att man har avlägsnat fettkakan på det kalla skinkspadet kokar man ihop det till en lagom salt buljong. Man kan med fördel krydda med lite salvia, som alltid är bra till maträtter där fläsk och fett ingår. Brödet som doppas får gärna vara vörtbröd, men det går bra med annat mörkt bröd. I norra Sverige brukar ofta tunnbröd vara vanligt och rätten kallas då ibland blöta. Dopp i grytan, som i Norrland äts med tunnbröd med smör i, kan ätas året om.
Att äta bröd på detta sätt är en tradition med anor från den tid, då bröd gärna förvarades länge under sådana förhållanden att det blev hårt och knaprigt.
Ne vi har ingen dopp i gryatan. Vi åker till andra och dom har. Så vill vi kan vi äta det då.
Men det är ingen som är så jätte förtjust i det i våran familj.
Jag valde nej, för det har vi aldrig haft i min "gamla" familj och det skulle vi aldrig ha i vår "lilla" familj, om vi firade hemma.
Dock har min svärfar dopp i grytan och det tvingas man ju se de jular man spenderar där.