• lightswillguideyouhome

Har hittat en knöl i bröstet.

För drygt 1 månad sen upptäckte jag en knöl i mitt bröst, tänkte att det bara var en svullen körtel, men den har inte gått ner.
    Den e rund och hård och ömmar inte.
    Nu kanske ni undrar varför jag inte gått till doktorn? Det är nog en blandning av att jag tänker "det kan inte vara ngt farligt, jag är bara 21 år." och att jag inte skulle orka om det faktiskt var något jobbigt.
    Någon annan som haft knölar i brösten? Hur går undersökningarna till?
    Vad har ni fått för besked?

• Svar på tråden Har hittat en knöl i bröstet.
  • Poffan

har en kompis som precis fått sin knöl undersökt. Hon upplevde de inte som så jobbigt me undersökningarna. Hennes knöl konstatera dom att den va ofarlig men ville ändå ta prover och ta bort den. Dom hoppade över att ta prover me lång nål på henne eftersom hon e så spruträdd så dom fixar allt sen när hon e sövd.

Jag tycker att du ska ringa din doktor imorrn. Om de nu skulle vara canser så tror jag att de är bättre att få reda på de i ett tidigt statium.

Jag ska hålla tummarna för att de bara e en ofarlig knöl!

• Tant Groda

Tycker du ska gå till doktorn.
    Vi tjejer ska vara försiktiga med våra bröst!!

Kram

• Etnica

Jag gjorde en undersökning för några år sedan. Först gjorde dom mamografi vilket inte gjorde ont alls o sen gick dom in med en nål o sög ut vätska ur knölen o det gjorde inte ont för fem öre det heller. Knölen visade sig vara helt ofarlig. Klart du ska gå iväg o kolla dig!

• lightswillguideyouhome

tack för alla åsikter och råd.
    läkaren kan alltså inte säga bara genom att känna på knölen om det bara är ngt ofarligt?

• limfi

Jag tycker oxå du ska ringa med en gång till läkaren. Ju tidigare de kan undersöka desto bättre chanser är det att klara sig OM det skulle visa sig vara bröstcancer. Lycka till nu och vänta inte längre...

• DrakUlla

Dom måste göra en mammografi och ser dom nåt där så brukar dom göra ett ultraljud. Är det "bara" en blåsa så suger dom ut ett prov med spruta annats gör dom en biopsid. Tror det är ganska vanligt med "druvor" som dom kallas och dom brukar vara ofarliga. Gå till doktorn på en gång,det är inget att vänta på. Ju längre det går dessto oroligare blir du ju!
    Mvh- Drakulla med bröstcancer

• DrakUlla

Vet inte om ni har bröstcancer i släkten men både jag och min mormor har det så min kusin och min brorsdotter blir kallade varje år till mamografi fr med dom har fyllt 20. Och däremellan ska dom gå (och min mamma) på läkarbesök. Så dom blir kollade en gång i halvåret.

• lightswillguideyouhome

DrakUlla:
    tack för infon. ska ringa imorgon.

• lightswillguideyouhome

jag har ringt och fått tid nästa vecka. de skulle jobba på att snabbt få fram remiss till mammografi och tester, då knölen låter suspekt.

Svar på tråden Har hittat en knöl i bröstet.