• Lilacstar

Sår på bröstvårtorna

Hej! Jag har just börjat ammam och mjölken har runnit till. Problemet är att jag, trots att min lilla suger "rakt", får små vätskeblåsor och på det ena bröstet blodblåsor vilket gör det mer eller mindre smärtsamt att amma. Tips på hur göra? Hjälp! /Lilac

• Svar på tråden Sår på bröstvårtorna
  • FaRieTaLe

Det bästa du kan göra är att smörja in med lite mjölk ifrån brösten och lufta dem, alltså gå utan bh.

Hade fruktansvärda sår på brösten och prövade allt men till slut så tog jag bara ren mjölk och lät brösten hänga fritt och det hjälpte direkt.

Usch, det gjorde så jädrans ont...

• blonde redhead

Suger barnet rätt så komer det gå över när de blivit härdade. Jag smörjde in mina bröstvårtor med lanolin, det hjälpte mycket, och luftade dom mycket. DÅ gick det bort ganska snabbt

• getingmidja

Funkar det inte med ovanstående tips, kanske du kan prova med amningsnapp?
    Apoteket säljer även bröstvärtskräm.

• james bond

amningsnapp är super funkade för mig men sen har jag använt bepathen tror jag det heter, den salvan som visas nu på reklam det funkade så bra på mig o den kan man använda på så mycket... lycka till!

• Silje

Min BVC sköterska rekomenderade Bepanthen som jag köpte på apoteket, suverent bra salva, även bra till barnrumpor

• 1980 längtar

Jag lägger mig alltid i dessa såriga bröstvårtor!! Jag gick med den i 3 månader!! Fråga mig inte hur jag stod ut, men det gjorde jag

Nåja, jag testade allt som du fått tips om, salvorna var ok, Bepanthen var den bästa, men det läkte ändå inte!! Började sova med en potatis på bröstet på nätterna, det var inte så skönt, men det höll vårtan fuktig och det är något i potatisen som läker fint!! Du behöver inte tvätta bort det blöta innan amning På dagarna så körde jag med potatismjöl, doppade vårtorna i det!! Såg inte klokt ut, men det är visst så här att amma Det läkte men inte så snabbt som jag ville, såren trasades upp vid varje amning!! Så jag började pumpa före varje amning!! Då blir vårtan stor och bäjbisen suger inte upp såret igen innan den får i sig mjölken!!! Detta räddade mig, detta och potatisen!! Testa nu innan det blir för jobbigt!! Det gör så satans ont, man har ångest före varje amning och vill inte, man drar bort vårtan precis innan de ska äta fast man vet att man måste!! Nä huvvaligen, jag önskar ingen detta

Testa detta vettja!!

En sak till: be bvc kolla så det inte är torsk i munnen på barnet, då kan det spridas till dina vårtor och det gör det ännu svårare att läka!! Jag fick torsk på mina vårtor av min dotter, men då var hon 8-9 månader och de svällde upp i dubbel storlek och det var plågsamt IGEN!!!! att amma!!!! Ingen hade förvarnat mig om att det kunde komma tillbaka efter massor med månader!!!

Nåja, nog om mig, lycka till och grattis till den lillea

• Cillisen

Dina blåsor behöver inte alls gå bort även om den lilla suger rätt. Men de blåser du beskriver låter mer som de man kan få i början innan bröstvårtorna vant sig.
    Jag drogs med såriga bröstvårtor i 3 månader innan de läkte! Det bästa är bröstmjölk men tänk på att alltid tvätta händerna INNAN du smörjer in dina bröstvårtor. Jag fick in bakterier i mina sår så min bröstvårta var tillslut delad, det rann blod och var från dem å fy så ont det gjorde att amma! Hoppas inte att jag avskräckt dej från amningen inte min mening. Vädra mycket och använd bröstmjölk eller bepathen salvan och TVÄTTA ALLTID händerna innan du smörjer.

• 1980 längtar

Cillisen: jo du, det där känner jag igen mina bröst var inte delade, men halva var borta under lång lång lång tid
    Att det inte tas upp sånt här på föräldra utbildningen, för smörja med bröstmjölk eller salva hjälper inte alla!! Som du skrev så tänker inte alla på bakterierna på händerna eller i barnets mun!!!!

• Quenia

Jag fick rådet från bvc att använda kompresser som var dränkta med koksaltlösning (det finns en halvliters flaska på apoteket med natriumklorid 9mg/ml).De la jag på brösten med gladpack på, så att det inte läckte. Det lindrade och var lagom kallt och skönt!

• Jennie L

Jag fick tipset av en barnmorska om en väldigt fet kräm som heter Lansinoh. Den och amningsnapp hjälpte bra.

Svar på tråden Sår på bröstvårtorna