• Anonym

Vita saker i halsen?

Har några konstiga vita saker i halsen på mandlarna. Ser ut som små varbollar? känns som att jag satt en flinga eller smula i halsen men inte kan få bort den. De växer, blir större än en ärta, ofta lite ovala och platta, sen släpper de. Det kommer nya då och då. ofta en åt gången. Nån som vet vad det är? känner mig så äcklig. vågar inte gå till doktorn. kan det vara en könssjukdom?

• Svar på tråden Vita saker i halsen?
  • Molnet

Det är fullt normalt! Om det nu inte är så att du verkligen har en infektion.
    Jag får också sådana vit prickar på halsmandlarna som lossnar efter ett tag sen kommer nya lite då och då.
    Det är absolut ingen fara, bara lite irriterande eftersom man känner av dem och är svåra att få bort på egen hand. Köp munskölj på apoteket och försök skölja så lång ner det går utan att du sväljer det.

Slappna av

• Jessa med 3

Håller med Molnet - och hör ni andra; bakterier har vi alla i munnen, inget att springa till sjukvården för...

• liten ior

jessa å molnet, beror ju på varför det är som det är, om jag får diagnosen halsfluss å min sambo halsböld är det knappast det normala...

• Jessa med 3

Självklart är halsfluss och halsböld viktiga att söka för, missförstå mig rätt. Men har man inga andra symptom än vit beläggning i halsen så behöver man inte springa till doktorn...

• Jenny S

Många människor har fickor i sina halsmandlar. Där samlas det en massa grejs. De byggs på hela tiden och sen släpper de när de är för stora.

Inget farligt, men kan skapa en ohyggligt äcklig andedräkt.
    Min make hade sådanna fram tills för ca ett år sedan. Sen fick han opererat bort sina mandlar pga snarkningar och därmed försvann problemet!

Har man inte ont i halsen eller är svullen så är det oftast ingen fara.
    Halsfluss alt bölder innebär ofta att man är svullen om mandlarna, har ont, kanske feber, är röd och har fläckiga beläggningar på mandlarna. Då kan man söka läkare. Annars behövs det oftast inte!

• Anonym

ts här. Låter som att det är fickor. inget farligt alltså. pustar ut. förstår om niu tycker jag är dum som frågar er, inte läkare, men jag är himla rädd av olika skäl. Skulle dock aldrig utsätta min sambo för något. bara så ni vet.

• Hallonbåten

Hej!
    Du kan va helt lugn! Jag har oxå såna emellanåt, och har frågat min läkare om det. Helt ofarligt sa han. man kan klämma ut dem om man vill, men det kan va lite obehagligt. Har för mig han sa att det är överblivna vita blodkroppar som kommer ut där.

• Anonym

oj vad intressant, kan det vara vita blodkroppar? Låter skumt. ser ut som var, men det verkar ju itne VARA det när man känner på dem.

• Lossan

Jag har lite småproblem med mandlarna ibland och får just såna vita prickar då och då. Oftast i samband med förkylning. Jättejobbigt, eftersom mina mandlar oftast svullnar amtidigt. Men jag har varit hos doktorn för det, de kollade upp det men sa att det inte är någon fara. Jag får helt enkelt acceptera att mina mandlar svullnar och får vita prickar ibland.
    Men är du orolig så tycker jag ändå att du skall gå till doktorn bara för att få det bekräftat att det inte är början på halsfluss eller något annat.
    Det är inte löjligt att du är rädd för att gå till doktorn, alla har vi något vi har svårt för. Men ibland måste man. Finns det någon du litar på som kan följa med? Du kanske kan ringa till din husläkare och berätta om ditt "problem" så kan ju läkaren avgöra om han/hon tycker att du skall komma in på en undersökning.
    Hoppas det går bra för dig!

• robman

(favorit i repris)

LIVSLUST

FRÅGA: Om det känns som om det sitter något i halsen och man ibland får upp små vita klumpar, vad är det då?

SVAR: Det kallas för "tonsillpropp" eller detritus och det är mycket riktigt något som kommer ur mandlarna, alltså tonsillerna, som sitter i svalget. I tonsillerna finns små gångar där det pågår en ständig process med avstötande av bakterier, celldelar och vita blodkroppar som långsamt ska åka ut. Men ibland blir det en ansamling som inte lossnar så lätt utan blir till en större klump och den kan verkligen både lukta och smaka illa. Det här kan bli särskilt påtagligt efter en halsfluss. Tyvärr har en del riktiga problem av detta, men det är sällan något allvarligt. Jag tycker dock att en doktor bör titta på det här så att man kan utesluta att någon annan sjukdom ligger bakom.

www.svt.se/karlstad/livslust/991025.html

---

NETDOKTOR

FRÅGA: Jag har under senare månader upplevt en försämrad andedräkt, och det smakar ofta inte allt för bra i munnen. Och ofta känns tungan som en disksvamp. Jag har ofta ett litet grått eller vitt lager på tungan, (den känns även torr ibland). Sedan har jag också vita klumpar i halsen (troligen halsmandlarna) ibland som så smånigom lossnar, det går även att peta loss dem. Det gör inte ont, men de luktar inte alls bra (luktar ammoniak eller något). Beror sakerna på varandra, är det svamp? Finns det något man kan göra åt det? Ska jag ta upp problemet med en tandläkare eller läkare?

SVAR: Dålig andedräkt beror oftast på att det samlas bakterier i håligheter på tungan, runt tänderna och i halsmandlarna. Bakterierna är ofarliga men ger ifrån sig en dålig lukt. De vita klumparna kallas detritusproppar och kommer från håligheter i halsmandlarna. De första åtgärderna är att köpa en tungskrapa, borsta tänderna noggrant, använda tandtråd och kontrollera tänderna hos tandläkare.

netdoktor.passagen.se/q_a/answers.asp&CID=197&p=1

• Nane

Snacka om att vissa här överdriver, det är ju inte klokt. Om Ts är frisk för övrigt finns ingen anledning till att hetsa upp sig, det är mycket vanligt med dessa vita pluppar.

Om man inte har någon aning om vad det är så tycker jag inte att man ska skrämma upp någon samt påpeka hur oansvarigt det är gentlemot sambon osv. DET är oansvarigt!

*En kram till dig Ts efter alla dessa påhopp*

• Anonym

ts här. tack för kram och för engagemang. man får vara lite hårdhudad på den här sidan men många skrev fina och kloka råd. tack!

• linhen

Jag hörde på TV4:s morgonprogram för en tid sedan att samma fråga kom upp! Läkaren där, Göran Sjönell heter han nog, hävdade att det var mat och sånt som fastnade och att det var helt normalt! Hans förslag var att peta med skaftet på tandborsen på mandlarna ibland så lossnar blipparna...

• Anonym

Är anonym för jag känner mig lite småäcklig..
    Jag får då och då känslan av att nåt sitter i halsen och hostar man till då kommer det ut som små vit-gula klumpar som luktar riktigt illa. Känns ruskigt ofräscht. Men tack robman för infot! Nu vet jag vad det är. Kan man förebygga? Med munskölj kanske?

• Stampelina

Hej
    Jag har haft problem med detta till och från i flera år och så länge man inte har ont eller proppen inte kan släppa själv så har läkarna sagt till mig att det inte är farligt och NEJ jag sökte inte för detta utan känner en läkare privat som jag frågade.
    Caroline

Svar på tråden Vita saker i halsen?