• Lejanna

Intervju nr 2

Idag ska jag på en andra intervju till ett jobb jag verkligen vill ha! Ingen aning om hur många som blivit kallade till en andra intervjuomgång.
    Vad ska jag tänka på nu?
    Vad vill de ha reda på?
    Hur resonerar en rekryterare vi intervju nummer två?
    Alla tips och tankar mottages tacksamt!
    Lite peppning (jag är gruvligt nervös) skulle inte heller skada...

• Svar på tråden Intervju nr 2
  • Lejanna

Helt mot mina principer så puffar jag lite för mig själv!
    Jag är ju SÅ nervös!!

• Hallonbåten

Hej!
    Jag är i samma situation som du, och ska på min andra intervju idag, till mitt drömjobb!
    JAg vill också ha tips!!

När är din intervju? JAg kan självklart kika in i eftermiddag och berätta om hur min gick.

• Lejanna

15,30 är det dags! Jag får rapportera imorgon.
    Vet du hur många de kallat till omgång två på din tjänst?

Om jag håller en tumme för dig, håller du en för mig?

• Champagne77

Hej på er båda! Vad är det för slags jobb ni ska på intervju till? Lite lättare att ge goda råd om man vet det .

• Lejanna

Ja, det är klart...
    Det är en tjänst som teknikinformatör.

• Champagne77

Min erfarenhet av intervjuer är att blir man kallad på en andra intervju så står det redan klart att man har kompetensen som krävs. Så nu gäller det att du visar för dem varför just DU passa för denna tjänsten o varför just DU skulle göra ett bra jobb. Se till att prata mycket om dig själv, lyft fram dina bra egenskaper och berätta om eventuella projekt/arbetsuppgifter som du har lyckats med, utan att låta skrytsam. Företaget om skall anställa dig vill ha någon med bra kompetens, men även personkemin spelar roll. I ditt fall så står nog kompetensen för en riktigt stor del, men du är ju som sagt på väg till en andra inverju, så se det som ett riktigt gott tecken. Försök slappna av och var dig själv. Påpeka att du väldigt gärna vill ha jobbet också och fråga efter intervjun hur han/hon tyckte att den gick, det brukar man vinna pluspoäng på. Lycka till .

• Lejanna

Tack Lycklig77, vilka bra råd!

• Hallonbåten

Jag tar också åt mig av Lycklig77´s råd.
    Klart jag håller en tumme för dig Lejanna, om du håller en för mig vid kvart över 2?

• Hallonbåten

Ah.. så var det över. Kändes jättebra, det var en ganska "enkel" intervju, jag tror syftet mest var att kontorschefen (som inte närvarade vid den förra intervjun) skulle få en egen bild av mig. Ganska lika frågor som jag fick senast, och det kändes som jag svarade så gott jag kunde på dem. Kanske kände att jag inte riktigt fick ur mig allt som jag borde fått ur mig, men på det stora hela kändes det jättebra!

Men nu är jag nyfiken... Hur gick det för dig Lejanna??
    Har du fått veta något om hur många det är med i andra urvalet, eller hur många du har tagit dig förbi?
    Själv får jag inte veta något sånt, skit ockå jag som är så nyfiken!!
    Fortsätter hålla en tumme för dig!!

• Lejanna

Vad skönt att det kändes bra Hallonbåten!
    Jag tyckte att det gick sämre den här gången än förra. De gick åt mig hårdare och de hade lagt till arbetsuppgifter (det här är en ny tjänst) som inte kändes klockrena för mig.
    Jag fick uppfattningen att det står mellan mig och en annan person. Nu är det bara att vänta igen...

Svar på tråden Intervju nr 2