• Snigelmamma

Öronbarn

Hej! Har en tjej på snart två som hade öroninflammation i maj 06. Nu ska hon på hörselkontroll, samt kolla näsa, hals öron. Har vatten bakom trumhinnorna, samt vakum i örontrumpeterna. Detta betyder antagligen nedsatt hörsel, och att hon kommer få sätta in rör i öronen. Någon som har erfarenhet?? Är det ett stort ingrepp? Blir hörseln helt återställd?? Är lite orolig...

• Svar på tråden Öronbarn
  • mamma2002

Hejsan på dig!

Har samma problem men min tjej är 4,5år och har nyligen varit på huddinge och kollat hörseln, hon har oxå vatten bakom trummhinnan på höger sida men de vill inte göra något nu för hon är för liten. Hon har haft jättemycket öron inf, men det har blivit bra nu när hon blivit större... skönt!
    Läkaren pratade oxå om rör men vi ska tillbaka om ett år för att göra ett lite större hörseltest och se hur de blir då! :)
    Ha det bra! Mamma2002.

• johannahhannah

Oja..visst har jag erfarenhet av Öronbarn..har 2 av 4 som är det..

Min 99:a har op in rör 5 ggr senast i sept..Han har kronisk öronkatarr( vätska bakom trumhinnorna) och funkar inte rören så har han kraftigt nedsatt hörsel..
    För några år sen så gjordes det ett hörseltest med tryck mätningstjosan o enligt den så hörde han NADA:..
    han läser på läpparna även när han hör bra..
    Det blev prat om hörapparat på honom men det behövdes inte än..
    03:an har opererat 1 ggn förra året o peppar peppar så funkar som än...
    99:an var 11 månader då vid första otiten och det blev 11 grr till innan han fick rör..han var nästan 2 år då han fick rör första ggn.. lite vansinnigt tycker jag ..propsade på det långt innan de fattade att han behövde rör..sen har det blivit 1 ggn om året..antagligen har det blivit en propp i eller så har de rasat ur..Både jag och pappan har varit öronbarn..så det e till en viss del äftligt..

Johannah

• johannahhannah

Det är ett otroligt lätt ingrepp.. där vi e så tar det ca en kvart..uppvak o sen åka hem..andra regler på sjukhus har man erfarenhet av men kliniken där det blir nu e toppen..barnen mår tipptopp efter o slipper förmedicinering som gör att de mår sämre när som vaknar,,( erfarenhet där med..)
    .

• AmAnna

Har oxå en kille som har öronkatarr vätska bakom trumhinnan på bägge örona. Han har haft så sen 4 mån ålder är nu snart 12mån. Har oxå mätt trycket o han har kraftig nedsatt hörsel.
    Ska få rör isatta i jan, då han är över året.

johannahhannah: har din kille 99:an, haft problem med snarkande andning, vaken som sovandes, om du hänger med ? Sonen liksom grymtar/snarkar mkt o låter som det är trångt i näsan.
    Jobbigt att det inte funkar med rören! Har läkarna sagt värför?

• Snigelmamma

Vad skönt att höra att fler har erfarenhet, även om det inte är så roligt med sjukdomar.

Tuva har också kronisk katarr, och vi ska till hörcentralen den 20:e, och nu känner jag mig ganska lugn.

Tack snälla ni!

• Snigelmamma

PS: Min Tuva snarkar som värsta full gubben! Hon liksom trycker ut luften ur näsan, låter jättejobbigt! Ska bli intressant att se hurpass dåligt hon hör, eftersom språket kan vara/bli påverkat....

• Eliin

min dotter på 1,5 år har precis haft sin sjunde öroninflammation.. den 5:e på det senaste halvåret och de senaste två gångerna har trumhinnorna spruckit och läkningen såg inte så jättebra ut enligt läkaren.

Så vi har fått tid till öronkliniken om ca 2 månader (suck) så då ska vi propsa på om rör.

• Lm71

Hejsan. Min äldste son hade samma bekymmer som liten, dock inte pga öroninflammationer, hade nog normal mängd av dessa , men däremot kraftigt nersatt hörsel & fick rör pga av detta. han var 7 år när de sattes in, sen fick han bekymmer med bakterieinflammationer(som luktade vedervärdigtFörvånad) & det rann konstant ur örat. han fick nya rör 2ggr, men fick samma bekymmer igen, så när han var 9 år beslöt man att låta bli att operera in nya (de gamla åkte ur med sörjan som rann...) Han har sedan dess sluppit, vet ej hur det är med hörseln nu, han tycker själv att han hör ok, men det tyckte han även när han hörde urkasst ... Han är idag 13 år & vill aldrig mer sätta in rör, säger han, hellre hör jag dåligt....Det beror mest på att det luktade så illa av denna bakterie (minns inte vad den hette) samt att han var tvungen att ha proppar då han badade, inte på ingreppen. Han har haft inlärningssvårigheter & lite svårt med koncentrationen. Har det fortfarande,men inte i samma utsträckning...
    Lycka till med tösen..

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • xMALINx

Rasmus fick rör i oktober oc har efter det haft 4 öroninflammationer så det är ju tyvärr inte alltid det hjälper!
    Sen är han döv på ena örat men det har andra anledningar!

ღ stolt morsa ღ
  • foxy

Hej, jo jag har erfarenhet!! min son hade 5-6 öroninflammationer på 6månader förra hösten/vintern..

öronläkaren beslutade att vi skulle sätta in rör och ingreppet i sig är ganska litet. det som är viktigt är att barnet ligget absolut stilla, därför söver man. men det går fort, det som tar tid är att vara på uppvaket och vänta tills barnet vaknat, mår bra och sen kan man åka hem. barnet kan gå till dagis redan nästa dag.

• Snigelmamma

Hej allohop! Fy vad trist att höra om alla öronbarn, men samtidigt lite skönt att få mer kött på benen. Det verkar ju inte vara ett alldeles ovanligt problem precis, men man skulle ju önska att tillfriskningen fungerade bättre!

Nedsatt hörsel är väl egentligen inte så stort problem, men konstanta inflammationer och nya rörinsättningar känns tuffare.

Jag håller tummarna för er alla, och skriv gärna mer och uppdatera eftersom!!

//Malin

• johannahhannah

AmAnna!!
    Jo jag förstå vad du menar..
    Nä hampus snarkar inte..jo bara ibland men normalt då..som t ex vid förkylningar ja då han sover....men inte annars..
    Johannah

• Theis

hej min dotter har nu fått sin andra öroninlammation på en månad. Har fått tid till öronkliniken om tre månader.
     Men vad är det man kollar då?
    Och hur konstaterar de att barnet behöver rör i öronen?
    Någon som kan svara på detta. / Lisa

• xMALINx
    Theis skrev 2006-12-13 16:24:57 följande:
    hej min dotter har nu fått sin andra öroninlammation på en månad. Har fått tid till öronkliniken om tre månader. Men vad är det man kollar då?Och hur konstaterar de att barnet behöver rör i öronen?Någon som kan svara på detta. / Lisa
    I vanliga fall så ska dom ha haft upprepade öroninflammationer eller ha andra skäl till att få rör, det är inget dom gör i första taget och det är säkert väldigt varierande från sjukhus till sjukhus oxå.
    Rasmus har haft 12 öroninflammationer på 10 månader varav den ena blev en hjärnhinneinflammation och de 4 senaste har han haft efter de satte in rör i mitten av oktober.
    Alla blir alltså inte hjälpta av dom även om det funkar för många!
    Kan ju vara så att dom ska kolla hörsel på din dotter, en del får ju hörselnedsättning efter ö-infl eller så ska dom helt enkelt bara kolla trycket på trumhinnan.

Hoppas att du blev lite klokare men det är ju som sagt väldigt olika för varje landsting vad som krävs för att de ska sätta in rör.

Själv så sitter jag just nu och funderar på om jag ska ringa in til ÖNH och be att dom kollar på Rasmus eftersom han har vart jättegnällig den här gången och det berkar som att det gör ont i örat på honom. Han tar sig för det och ojjar sig... Ska avvakta en stund till så vi får se hur jag gör! Man känner sig ju något sjåpig oxå eftersom det förmodligen inte är något....
    ღ stolt morsa ღ
  • Lupinen69

Min son (8 månader) är mitt uppe i sin första öroninflammation och jag är såklart orolig. Fick Kåvepenin i måndags (för begynnande öroninflammation på ett öra + jättesvullna halsmandlar), ordinerades 0,5 ml x 2. Han har fortfarande lite feber och visar att han har mer ont i öronen! Så jag ringde läkaren nu på morgonen och han ska öka och få 2 ml x 2 istället, i ytterligare fem dagar.

När jag ringde VC så sa hon i telefonen (ssk?) att Kåvepenin inte fungerade mot öroninflammation! Enligt hennes erfarenhet. Jag blev ju jätteorolig! Stämmer det hon sa och varför ger man i så fall Kåvepenin??? Jag var själv öronbarn som liten och jag vill inte att min son ska behöva genomgå upprepade öroninflammationer! Vilket penicillin har ni fått till era barn? Vilket har fungerat?

* Calvin 06-04-13 *
  • xMALINx

Rasmus har alltid fått börja med Kåvepenin eftersom att det är ett penicilin som tar de flesta basselusker men nu senast gjorde de även en näsodling och då fick han byta till Bactrim. Det spydde han dessvärre bara upp nu så äter han nåt som heter Spectramox.
    5mlx3 i 10 dagar.

Ringde till Öron i morse och dom tyckte att vi skulle avvakta till på måndag om han inte blir sämre. Kan vara så att dom får ta ut rören eftersom det tydligen finns dom som det har motsatt effekt på och som blir sämre av dom. Någon som vart med om detta??
    Undrar hur det blir då isf?! Kommer han att få fler då kanske...
    Jobbigt är det iaf!

ღ stolt morsa ღ
  • Snigelmamma

Hej igen!
    Tänkte bara meddela till de som är intresserade att vi varit på hörcentralen, och det var inget fel på hörseln, och därför blir det troligtvis inga rör heller. Verkar som om det bara är en svårläkt öroninflammation.JIPPI!!!!

• AmAnna

Härligt att höra Skönt att han slipper rör, fast det är ju ett ganska enkelt ingrepp o går snabbt vad jag förstår. Tråkigt att läsa om alla som haft problem efteråt

Vår kille ska som sagt få rör i januri.

Lupinen69: vår kille har fått Amimox när han haft öroninfl.
    Men stora tjejen, 5år, har fått Kåvepenin varje öroninl. och det har gett önskad effekt.
    Verkar ju som dosen läk ordinerat första vändan av PC inte var tillräcklig?! Hoppas den nya dosen biter på infektionen!!
    Lycka till!

• johannahhannah

Ery max har hampus fått..

Svar på tråden Öronbarn