Theis skrev 2006-12-13 16:24:57 följande:
hej min dotter har nu fått sin andra öroninlammation på en månad. Har fått tid till öronkliniken om tre månader. Men vad är det man kollar då?Och hur konstaterar de att barnet behöver rör i öronen?Någon som kan svara på detta. / Lisa
I vanliga fall så ska dom ha haft upprepade öroninflammationer eller ha andra skäl till att få rör, det är inget dom gör i första taget och det är säkert väldigt varierande från sjukhus till sjukhus oxå.
Rasmus har haft 12 öroninflammationer på 10 månader varav den ena blev en hjärnhinneinflammation och de 4 senaste har han haft efter de satte in rör i mitten av oktober.
Alla blir alltså inte hjälpta av dom även om det funkar för många!
Kan ju vara så att dom ska kolla hörsel på din dotter, en del får ju hörselnedsättning efter ö-infl eller så ska dom helt enkelt bara kolla trycket på trumhinnan.
Hoppas att du blev lite klokare men det är ju som sagt väldigt olika för varje landsting vad som krävs för att de ska sätta in rör.
Själv så sitter jag just nu och funderar på om jag ska ringa in til ÖNH och be att dom kollar på Rasmus eftersom han har vart jättegnällig den här gången och det berkar som att det gör ont i örat på honom. Han tar sig för det och ojjar sig... Ska avvakta en stund till så vi får se hur jag gör! Man känner sig ju något sjåpig oxå eftersom det förmodligen inte är något....