• Anonym (skorpan)

Gravid - och äter jättedåligt! Ångest!

Jag är idag gravid i 30:e veckan och går för nu hemma pga foglossning. Problemet är att jag inte äter tillräckligt och när jag väl äter är det bara skit!
    Som igår:
    Brunch kl 11.30: Ris, makrillfilé i tomatsås, majs, vatten, två kalktabletter.
    Snacks kl.14.00: Micropopcorn, en halv påse bilar, en halv daim, 2 burkar 33 cl coca-cola.
    Middag kl.19.00: Spagetti och fiskpinnar, vatten, 2 multi-vitamin tabletter.
    Snacks kl.22.00: Resten av bilarna och daimen, en burk 33 cl coca-cola.

Idag: En påse micro-popcorn och 2 burkar 33 cl coca-cola HITILLS BARA!

Så här ser de flesta av dagarna ut! Oftast blir det bara mackor som brunch. Äter aldrig frukt o grönt! Jag har sån ångest, men det går inte att ändra sig! vad ska jag ta mig till!
    Snyft!

• Svar på tråden Gravid - och äter jättedåligt! Ångest!
  • Anonym (ss)

ja du... hade jag varit dig så hade jag verkligen försökt att sluta med det onyttiga.. Visst, ibalnd så måste man väl få götta sig.. men nån måtta finns det ju!!!
    Går inte...allt går!!

• Anonym (xxx)

Det är klart att det går att ändra sig men du kanske upplever det som svårt. Köp hem frukt och grönsaker och inget godis eller läsk. Då har du inte så mycket att välja på. Så brukar jag göra när jag är sjuk!

• Anonym (skräpmat)

Barnet tar alla dina vitaminer och mineraler det blir du i slutet som blir lidande om du äter dåligt. Gör iordning sallad föt två dagar, lägg fram dagens mat redan på morgonen. Gör en lista du skall följa slaviskt. Vad som helst. Du blir piggare och orkar med förlossning bättre om du mår bättre själv.

• Anonym (VA?!)

Klart du kan ändra dig, eller?! Förstår inte.

Köp några äpplen, bananer, morötter och tomater och bestäm dig för att du SKA äta minst två frukter och 4 grönskar om dagen!!

• cloudberry79

Jag skulle nog skippa coca-colan om jag var du! Du dricker fasligt mycket cola, så försök åtminstone byta ut colan mot något annat, tex mineralvatten. Det är ett bra första steg mot bättre kost. När jag var gravid var jag galen i apelsinjuice. Det kanske inte heller är supernyttigt, men det är bättre än coca-cola iallafall! Välj en sort som inte är sockrad, du får i dig en massa trevliga c-vitaminer också! Se också till att inte ha godis hemma hela tiden, det är lättare att äta godiset om man slipper gå och köpa det först...

Ängeln Adrians mamma
  • Zabka

Kanske lite mumsig frukt? Du lär ju säkert ha en favorit. Fruktsallad med goda frukter är ju jättegott. Det är inget fel på mackor, jag älskar till exempel grov macka med keso, tomat, gurka och rödlök

Det finns smaksatt mineralvatten som är väldigt gott, det är nästan så att man inte kan förstå att det inte innehåller socker; .ex. päron-eller mangosmak. Drick hellre det än cola.

• Anonym

här har du en till som inte alltid känner sig bra på att äta nyttigt, men jag köper hem frukt som jag gillar och försöker äta ett par om dagen iaf som kompliment till det onyttiga.
    Jag resonerar som så att bebisen ändå får i sig det den behöver, se bara på dom som bär barn i afrika. Dom föder fullt friska bebisknubbiga barn men när den sen kommer till matning utanför magen så kanske dom inte klarar sig lika bra eftersom att mamman inte får i sig tillräckligt med näring. Du äter ju ändå så pass att du klarar dig och mår bra och då tror jag bebis gör det också:)

• AnnaKotte

Till skorpan:
    Vad är det du har ångest för? Är du orolig att bäbisen inte får tillräckligt mycket näring? Jag var jätteorolig över att jag åt för lite när jag var gravid, men bebben mådde bra gela tiden!

• Anonym (skorpan)

Problemet är att jag åt sähär innan jag vart gravid oxå. Då försökte jag lägga om mina vanor ett antal gånger, men föll tillbaka lika fort. Samma sak är det nu, jag kan äta nyttigt en dag för att sen nästa få kväljningar av det nyttiga!
    Jag bor dessutom jättenära affären, så är jag hungrig och har "nyttig" mat hemma så går jag ändå ner o köper skit! Jag kan inte hejda mig själv!
    Jag tror att jag är socker o koffein-beroende.

• AnnMarie

Tänkte ge ett litet tips som kanske kan fungera. Visst jag är inte gravid och inte varit så jag vet inte om det fungerar. Du kanske kan byta ut coca-colan mot kanske ramlösa/loka så du får kolsyran om det är den du är ute efter. Testa köp hem frukt och att ha hemma, kan vara vindruvor eller nå sånt. Eller kanske testa och köpa chocklad med hög cacao hält 70 % eller nå sånt, fråga dock din BM om det innan vet inte vad som sägs med gravida och hög halt av cacao det kanske någon annan här vet och kan svara på. Prata även med din BM om detta.

• AnnMarie

Chockladen tänkte jag inte att det var hela på en gång, var en ruta åt gången. En efter varje måltid. Fick jag lära mig när jag la om min kost.

• Anonym (skorpan)

Tänkte iallfall äta ris, makrillfileer och majs (med vatten) snart. Det är väl någorlunda bra iallafall väl?
    Sambon önskade sig kycklingfileer i currysås och ris idag så det tänkte jag oxå göra (ska försöka dricka vatten till det med).
    Men sen ikväll vet jag inte hur det blir! Kanske jag ska be sambon kedja fast mig i elementet? (han vet inte att jag äter såhär dåligt på dagarna, för jag gömmer alla bevis)

• Emab

Bebisen tar vad den behöver det är du som ev går upp för mycket eller inte har tillräckligt med ork...

• bigmacoco

Det är klart att man måste äta nyttigt när man är gravid, men i slutänden är det ju du som tar stryk. Jag åt otroligt mkt s**t nu senast, men ut kom en stor (4730 g) och välmående Emil. Ingen brist där inte.

Men, som sagt var försök äta mer nyttigt - du är ju så medveten om att du äter dåligt och då borde det inte vara så svårt att förändra matvanorna.

• n0va

...men nu är du ju gravid och du MÅSTE tänka på ditt barn. Tror inte att barnet får så mycket mineraler, proteiner mm från bilar, daim & cola. Det förstår du ju själv, annars hade du inte skrivit det du skriver här.

Med så mycket socker, är du inte rädd för diabetes?

Klart du kan ändra på dina matvanor... det bestämmer du ju själv. Ingen av oss kan ändra på dig - bara du själv.

• Anonym (skorpan)

Jag vet att bollen ligger hos mig, men jag behöver nog en rejäl dos pepping och lite "skrämsel"!

• n0va

pepping kan du få här , men om du berättar för din make... tror du inte att han kanske kan hjälpa till han också? Typ föreslå något bra som ni kan äta osv.

Är du ute och rör på dig något?
    Går du och tränar ibland?

• Anonym (skorpan)

Röra på mig är svårt då jag lider av en hemsk foglossning, men älskar och ut o gå när jag orkar. Jag är så rädd att erkänna för smabon, är så rädd at han ska bli arg o tycka att jag skadar hans barn! Vågar inte säga nåt till bm heller för att jag är så rädd att få skäll!
    Och som alla andra med nån slags ät-störning (för nån j*vla stötning måste jag ha) så kan jag nästan allt inom näringslära men kan inte praktisera det i verkligheten.

• AnnMarie

TS: Har svårt att tro att din BM ska skälla på dig, då ska du byta om hon skulle göra något sånt. Eller du kan ta kontakt med din husläkare och kanske få en remiss till dietist. Dem kan ju hjälpa dig att komma in på rätt spår.

• Anonym

men om du kan näringsläran så är det bara dig det hänger på. Vi kan ju inte säga åt dig att göra si eller så när det är du som bestämmer över din kropp.

Åt du alltid så här innan också, eller har du bara släppt allt nu för att du är gravid?

Ta en dag i taget!
    Tvinga dig inte från början att du MÅSTE klara en hel vecka etc.
    Skriv ner det du äter - så ser du vilka skitsaker det är och förhoppningsvis drar du ner på dom till nästa dag.
    Belöna dig själv med en fin tröja, nytt läppstift, ny parfym när du klarat av 1 hel vecka eller så.

Försök att klara dig utan alla snacks imorgon fredag, iaf under dagen. Senare på kvällen kanske du o sambon har lite fredagsmys framför TV:n o då är det inte fel med lite popcorn - helt OK! men skippa colan - den är verkligen inte bra.

Svar på tråden Gravid - och äter jättedåligt! Ångest!