• Lieb

fastna i matstrupen?

Har en liten fråga som jag kom att tänka på när jag satt och matade min dotter. Hon åt köttbullar från Nestlé från 1 år och ni som prövat dem vet att de är ganska stora. Jag hade delat sönder dem i lagomstora bitar. När min dotter svalde så tuggade hon väl inte så noga och det märktes att det var obehagligt för henne att svälja ner biten. Man vet ju själv hur det känns när man råkar svälja något man ej tuggat tillräckligt. Men så fick jag en tanke i huvudet. Det finns väl ingen risk att något fastnar i halsen och liksom stoppar upp maten? Hon åt upp hela innehållet i burken och har även ätit en halv burk fruktpurré. Det borde hon väl inte gjort om något fastnat i halsen på henne?

Blir så nojjig ibland. Hoppas ni där ute kan lugna ner mig lite.

• Svar på tråden fastna i matstrupen?
  • Ms Marriot

Lieb_ jag är ingen expert eller så, men jag tycker ändå det låter ganska osannolikt att det skulle sitta fast mat i matstrupen, speciellt som hon åt hela burken sedan!

• Lieb

Det är ju det jag menar. Hade det fastnat något i halsen på henne borde hon väl inte velat äta vidare utan hostat tex.

• ankizen

fastnar nåt i halsen så kommer det upp igen och du hade märkt på henne att hon hade nåt i halsen garanterat.
    har också gett sonen samma köttbullar och dom är nästan delade i burkan så om hon skulle råka svälja en hel utan att tugga så SKA den falla sönder ändå...

• Lieb

Ankizen: Tack för svaret. Ja jag resonerade så också att jag borde ha märkt det. Men ibland (läs jämt) blir man så nojjig. Det är inte lätt att vara förälder.

• ankizen

hehe.. näe jag vet..:)
    har två små, 1½ & 4 mån... ingen lätt match att veta hur man ska göra i alla situationer...

• foxy

om det suttit fast nåt borde hon ju inte vara oberoende.. eller ens vilja äta mer.. å om det satt fast åkte det säkert ner med restan av maten...

• KateP

Nej, knappast och allra minst köttbullar, de skulle (i det osannolika fallet att det skulle fastna) förr eller senare smula, smälta sönder.

Svar på tråden fastna i matstrupen?