• Anonym

ont i mage efter lunch, gaser och värk. hjälp..: (

Vet inte vad jag ska ta mig till längre...
    Det är samma sak varje dag. Jag kliver upp på morgonen. Mår bra. Äter min frukost. Mår bra. Går till jobbet. Mår bra. Äter lunch. Och där faller allt. Ett litet tag efter lunchen börjar magen värka. Börjar låta. Mullrar låter och gör riktigt ont.
    Sitter på det tysta kontoret där alla kan höra allt.
    Jag planerar mitt arbete efter min mage. För jag klarar inte mer.
    Jag har testat allt, miniform, försöka ändra matvanor, tugga maten jättenoga.
    Vad kan ajg göra för att slippa detta?
    När jag kommer hem efter jobbet är jag oftast så pass uppsvullen att jag får tillbringa kvällen med att släppa luft och försöka få bort det onda. Sen är det endå samma sak dagen efter..
    Vad kan man göra för att slippa detta?

• Svar på tråden ont i mage efter lunch, gaser och värk. hjälp..: (
  • anime

Hur och när äter du lunch?? Är det i en stressig miljö? Äter du mycket gasbildande mat (lök, äpple osv) och fibrer??

Sverker regerar!
  • Anonym

Om jag minns rätt så har jag testat gluten allergi och var inte allergisk..

Har slutat äta frukt och även lök och sådant som jag vet kan vara gasbildande..

Fibrer försöker jag äta varje dag. För det är väl bra?
    ÄTer alltid fiberberikande havregryn till frukost..

• anime

Om du har IBS så kan fiber ge ökade symtom. Jag tycker att du ska gå till läkare med dina problem, låter misstänkt likt IBS. Om inte annat så för att slippa oroa dig!

Sverker regerar!
  • Anonym

har gått till läkare förut för dessa problem. Men de har inte kunnat hjälpt något.
    Hade en period för några år sedan då jag hade stora problem med magen. Kunde gå på stan och akut upsöka toalett. På gick typ ett år. Skulle göra koloskopi och allt men jag fegade ur på själva undersökningsbordet...
    Fick göra en röntgen istället som bara visade på gaser..

Hur är det man ska äta om man har ibs? kanske jag kan testa det ett tag.. se om jag märker någon skillnad.

• Anonym

Är inne på samma linje som anime. IBS kan ge såna symptom och då kan magen vara "allergisk" mot fibrer. Jag kan periodvis bara äta kyckling, ris utan sås, fisk, vitt bröd med smör , vanliga havregryn och fil. Absolut inga grönsaker eller frukt, rött kött eller knappt något annat heller.

• Anonym

Tack för länken.

Men jag ivll så gärna försöka styra upp mina måltider och göra det bra. Jag mår bra annars det är bara att magen gör ont och låter..

kan ju inte äta kyckling och ris resten av livet..hur äter man?

• Anonym

kom ihåg nu att en magläkare faktiskt sa att jag kunde ha en "vanlig irreterad tarm" är det samma som ibs?

Verkade som det bara var och leva med..

• Anonym

Med irriterad tarm menade han/hon nog IBS. Det finns inte så mycket att göra förutom att anpassa kosten om det är gaserna som är värst. Tyvärr får man leva på sånt man kan äta när man måste fungera på jobb, med vänner e.t.c Periodvis har jag verkligen levt på det som jag skrev här ovan. Urtråkigt och inte ett dugg ´hälsosamt utifrån allt annat man vet om hur man bör äta.

• Anonym (undrar)

Hur blir man i magen om man har ibs??

• Anonym

ska testa några dagar då att äta så som du ätit. bara för se om jag märker någon skillnad..
    tack för orden.

• Anonym

Kom på att potatis också brukar vara ok och pulvermos Man får prova sig fram.

• anime

Be om en remiss till en dietist! Och sök på nätet! Självklart ska du inte ha det såhär

Sverker regerar!
Svar på tråden ont i mage efter lunch, gaser och värk. hjälp..: (