• JessicaochMarkus

akut p- piller och amning??

hej!

ikväll hade jag och min sambo samlag, när han kom så sprack konstigt nog kondomen, jag har fått min mens efter förlossningen, har en dotter på snart 5 månader, så jag vet att jag kan bli gravid igen, vilket jag inte vill bli ännu.. vill ha min lilla dotter som liten ett tag till själv.

så om jag nu inte ska bli gravid så är väl enda settet att ta ett akut p- piller, men jag har hört att man inte ska amma då ? stämmer det? jag ammar min dotter och ger annan mat också, men vill fortsätta att amma.. hon har inte ätit på flaska förut.

om jag tar akut- p- pillret, kan jag köpa modersmjölksersättning och ge henne det under tiden, när kan jag börja amma henne som vanligt igen efter jag tagit pillret`? kan pillret påverka så att min mjölk försvinner, om jag pumpar ut och håller igång när jag inte ammar.

snälla. jag måste verkligen få hjälp med detta så jag är mycket tacksam för svar.

Kram

• Svar på tråden akut p- piller och amning??
  • Kreativ

det ska gå 6h innan du ammar ditt barn från det att du tagit pillret. Minns inte namnet på det piller jag tog, men så stod det där.. så jag gjorde så att jag ammade sonen, och sen fick han urpumpad bröstmjölk i flaska inom de där 6 timmarna innan jag kunde amma igen. Hade ag inte haft bröstmjölk i frysen så hade jag gett ersättning. Eller för all del, gröt nu när han börjat med sånt

Melvin, 6 månader.
  • JessicaochMarkus

hej!

tack för svaret.. så om jag tar pillret, ammar precis innan och sen pumpar ut vid nästa ammningtillfälle och låta det gå minst 6 timmar så borde det inte vara någon fara sedan att amma??

• Kreativ

precis! Du behöver inte ens pumpa ur under tiden de 6 timmarna passerar, det är okej att amma efter 6 timmar ändå. Fast du kanske menade för din egen skull om du behöver tömma dem oftare än så

Melvin, 6 månader.
  • JessicaochMarkus

nej, jag tänkte mest på min dotter.. vi säger så här, om hon nu skulle få i sig lite av det farliga som finns i det pillret, vad kan då hända?

• Kreativ

det vet jag inte.. det stod det inget om. Det stod bara att det skulle gå 6h från det att man tar pllret, tills dess att man ammar igen. Nu kan det ju hända att det står andra instruktioner, om du köper ett annat märke. Jag minns som sagt inte vad mitt hette..

Melvin, 6 månader.
Svar på tråden akut p- piller och amning??