Lukta-gott ??
När börjar tjejer använda "lukta-gott" ??
Kommer inte ihåg när jag började med det.....
Min tjej som fyller 10 snart kom o sa att hon hittat en doft som luktade JÄTTEGOTT.........o då började jag fundera.......
När börjar tjejer använda "lukta-gott" ??
Kommer inte ihåg när jag började med det.....
Min tjej som fyller 10 snart kom o sa att hon hittat en doft som luktade JÄTTEGOTT.........o då började jag fundera.......
Jag började nog t.o.m. innan 10 års ålder, men kan tycka att 10 år är en bra gräns.
Jag fick min första parfym på en utlandsresa då "damerna" köpte parfym och även jag som sagt fick en med väldigt mild liljekonvaljdoft som passade barn utmärkt. Men jag fick förstås inte använda den till skolan utan bara till fin.
Ta det på allvar och ta med barnet till en riktig parfymaffär där de kan råda dig till rätt sort. Det är ju så personligt och en 10-åring ska ju inte lukta "mormor", om du förstår vad jag menar.
Det finns barnparfymer.
Jag tycker inte att småtjejer ska ha på sig parfym...i dagens skolor finns det många som är allergiska (talar av egen erfarenhet). Min dotter har många kompisar som använder parfym, och hemma hos dem går det inte att vara. I deras klass har de ett avtal med läraren om att inte använda smink eller parfym t o m 6:an, då skulle de få en belöning...
Man behöver ju inte (ska inte) ha parfym på sig i skolan!! På samma sätt som man inte har finkläder eller annat sånt "fin-relaterat" i skolan utan bara till fin.
Sen ska det inte vara en parfym med stark (och kanske t.o.m. sensuell) doft utan en mild barnparfym!
Det är inte fel i att lukta gott. En del gör det genom att ha parfymerat tvättmedel, tvål och shampo...
Kanske inte använda parfym. men en mild deo är ju aldrig fel.
För vissa ungdomar har ju ennorm armsvett.
Så här hemma till mina tonåringar har vi köpt mild deo och sen är det ju framför allt A&O att duscha och sköta sin hygien.
Parfym det kan man ju köpa typ "Date" eller så som dom får ha på sig dom man ska bort.
Inte i skolan iom att många har allergier.
/Daniella
Det kan inte funka med nån bodylotion då? Finns ju såna som luktar gott och samtidigt inte luktar så starkt.
Tack för era svar !
Hade nog INTE tänkt att hon skulle börja med det NU.....bara undrar när de brukar börja.........
Kommer ihåg att jag började med nån av DATE-dofterna....men inte NÄr !
Min dotter ska få en i julklapp nu (hon är 12 år) och det blir det första hon får. Deodorant har hon använt sedan innan.
Hej Prillan.
Jag undrar om inte jag var runt 10 år när jag fick börja använda någon mild parfym (som Date)ibland på kul när jag skulle på kalas. Men det var inget jag fick ha i skolan eller så. Utan det var mera som en kul grej hemma med kompisarna och så.
Sen har jag för mig att jag var runt 12-13 år när jag väl började använda mera regelbundet.
Jag tror det är väldigt individuellt det där.
Men som MBert skriver är det ju viktigt att tänka på att barnen inte har det på sig i skolan, det finns många allergiska barn.
Min 8-åriga kille får låna pappas parfym ibland när han ska på något kalas eller så. Han känner sig extra fin då med den goda lukten, fixat hår och skjorta.
Men jag vill påpeka att det ändå är ytterst sällan han får ta parfym, och då duttar vi på pyttelite. Den står högt upp där han inte når (tror jag i alla fall) annars skulle han nog lukta som en parfymfabrik ständigt.
Ge henne en mild parfym i julklapp men ha lite krav på när den får användas, om hon verkar intresserad alltså.
Jag tror inte det skadar på något sätt faktiskt.