• Saniis

Hund som nyser och fnyser

Vi var och klippte vår hund i onsdags och sedan dess har nyst (stavas det så?), fnyst och frustat väldigt mycket. Hon är lite "fnysig" av sig, men nu är det mkt mer än vanligt. Jag misstänker att det kan ha kommit in nåt litet hårstrå i nosen som nu irriterar henne.

Kan det vara farligt?

Håller på att försöka komma fram till veterinären, men det är upptaget hela tiden, så jag tänkte höra här så länge.

• Svar på tråden Hund som nyser och fnyser
  • mini97

låter nästan som noskvalster

• Vilja00

Ta henne til vet o kolla hon de kan jhälpa till o kolla snoken. Låter som om något sitter på tvären eftersom det kom så plötsligt. Stackars liten, inte kul när det killar i snoken.

• Saniis

Pratade med veterinären och de sa att vi skulle avvakta och se om det gick över. Men om hon blev sämre eller allmänpåverkad, typ slö och hängig måste vi åka till ett djursjukhus som har de rätta "verktygen" för att undersöka henne. Vår veterinär kunde inte hjälpa oss med det tyvärr.

Usch, hoppas att det går över.

• grabbmamman linda

Avakta några dagar, är det hår som är i nosen så kanske hon får ut det själv.. Har hon noskvalster som är ungefär likadan symtom så blir hon knappast dålig av det heller.. det man kan se oftast då iaf.. är att nosen rinner.. lite åt det vita hållet kan även va lite skummigt "snor"

• grabbmamman linda

Nä det är inte farligt. Finns tabletter tror jag.. osså finns det ivomec sprutan.. då skall man ta tre sprutor.. iaf för ett par årsedan när jag fick behandla min hundar.  Vad är det för ras du har?

• Saniis

Vi har en Lhasa apso.

Har läst lite om noskvalster på nätet nu och hon har en del av symptomen:

"En noskvalster smittad hund har ofta problem med att de får inåtvända dragningar som ibland beskrivs som anfall där man upplever att hunden sitter och kämpar efter att få luft.
    Man kan ofta även se ett klart näsflöde, vanliga nysningar eller fnysningar."

Allt det stämmer, förutom "klart näsflöde". Det där med inåtvända dragningar har hon nog alltid haft problem med. Det händer inte så ofta, men det förekommer. Men jag har bara fått höra att vissa hundar helt enkelt kan ha lite problem med trånga luftvägar och liknande.

Svar på tråden Hund som nyser och fnyser