• klickann

vad kostar en kaklare till badrum?

Om man låter en kaklare utföra jobbet att kakla badrummet, vad kostar det ca? Ett badrum på ca 6 kvm om man ska helkakla? Vågar man fråga vad ni tror det skulle kosta svart? Inte för att vi tänker göra så men iaf *s*

• Svar på tråden vad kostar en kaklare till badrum?
  • roha

ska ringa mannen o fråga....

okej, han sa att han ungefär hade behövt ca 10dar. det beror på. ska det flytas, golvvärme osv?
    om du har 6 kvm golvyta så har du ca 25-30 kvm totalt.

• klickann

jaha. så det tar så lång tid? Men handlar det verkligen om heltid då? Låter ju mkt?

• roha

Jo men det beror ju på vad som ska göras.
    Om du måste flyta golvet först så tar det en dag. Sen ska du måla fuktspärr o det tar en dag att torka. ska det läggas golvvärme tar det kanske en dag.rörläggaren behöver kanske en dag eller två...

Ja om man ska göra om det helt så tar det ca 10 dar. men då e det ju rubbet!
    ska det BARA kaklas tar det ca 2-3 dagar.

• Marie IE B

Vårt badrum är ca 5 kvm och vi betalade 9600 kr (utan kvitto) Två personer höll på under fem arb dgr (ej på heltid) och gjorde allt jobb med fuktspärrar o dyl. I det priset ingick även ALLT material (fix, fog mm) utom själva kaklet och klinkret som vi köpt själva.

• Venusmannen

Vad är det som skall utföras?
    Är det bara kaklet som skall upp, eller skall det göras fuktspärrar, golvvärme, bytas brunnar etc. också?

• chase

Jag avråder dig från att anllita svartjobbare. Vad händer den dagen du ska sälja huset/lägenheten och de intresserade köparna vill veta vem som gjort kakelarbetet? "Vi anlitade svartjobbare" är ingen bra försäljningsmetod. Idag kostar hus och lägenheter så mycket att man vill veta at allt är bra gjort.
    Dessutom är det olagligt och urholkar vårt allmänna välfärdssystem, men det är ju så upenbart att jag knappast behöver tala om det för dig.

• Marie IE B

Vill bara tillägga att vi noga dokumenterade hur jobbet fortskred i vårt badrum. Varje dag fotograferade vi och var noga med att varje skikt som gjorts förevigats så att man har det som "bevis" för att jobbet är ordentligt utfört oavsett det är "svart eller vitt".

• chase

Problemet är ju om något händer med ett badrum som är svart utfört. Du får ju inte ut en krona från försäkringen och kan knappast stämma de som utfört arbetet. Och vilken köpare tror du vågar satsa på det?

• Marie IE B

...om man inte känner den som utfört jobbet och han lovat att vara behjäplig om något mot förmodan skulle hända...
    Har bekanta som kaklat sina badrum helt själva och som fått klartecken från sitt försäkringsbolag att om bara jobbet är dokumenterat så gäller det i ett försäkringsärende. Det vet man ju i o f s inte förrän den da'n något händer.

• chase

Marie, du kan ha rätt, men jag undrar det. Har du ingen utbildning och något sedan händer med arbetet tvivlar jag på att du får ersättning hur mycket du än dokumenterat, men jag kan ha fel.

Svar på tråden vad kostar en kaklare till badrum?