• 83a

Ögonfärg??

Hej Jag skulle vilja veta om det finns ngt schema över hur ögonfärg går i arv. Anledningen till mitt intesse är att både jag och min gubbe är brunögda men vår lilla dotter är alltså blåögd.
    Jag vet att det kan ta upp till 3 mån innan färgen ändras men det finns inte ett spår tillatt hon skulle ändra färg, hon är just nu 8 veckor.

Ps. Brevbäraren har INTE varit och hälsat på

• Svar på tråden Ögonfärg??
  • ankizen

så konstigt de kan bli.. bruna ögon är ju det dominerande arvet.. äevnn om kanske du är blå å pappan brun så brukar barnen bli bruna..:)

• ida06

Jag är brunögd och pappan är blåögd, Ida har blåa ögon. Det där med at bruna ögon är dominant är ju sant men det stämmer inte alltid.

Min syster och jag har bruna ögon men våra föräldrar har blå och blågröna! 

• SysterHedvig

tyvärr är inte ögonfärg ett så enkelt anlag som man trott tidigare, så det går inte riktigt att säga exakt vilken färg det blir. Förut sade man ju att brunt var dominant och blått recessivt, så det behövdes två blå anlag för att få blåa ögon men bara ett brunt anlag för att få bruna. Gröna ögon ansågs vara en avart på bruna ögon.

Nu har jag läst lite om det, där ögonfärgen till stor del handlar om hur mycket pigment som finns i iris, mycket pigment ger mörkare (bruna) ögon och mindre pigment ger ljusa (blå) ögon.

Ta det med en nypa salt, mao

• miie

Att brunt är dominant är en sanning med modifikation. Vår dotter har blåa ögon och vi har bruna... men det beror på att vi har blåa gener. Min pappa har blå ögon och min sambos mamma har blåa. Vi är båda mörka och har bruna ögon men vår dotter är ljus och har blåa... lite kul faktiskt...

Det kan bli så även om generna finns längre bak än så. Chansen minskar ju med varje generation naturligtvis men den finns.

Hos oss var det 1 på 4 att det skulle bli blåa ögon. Det kan aldrig bli blåa ögon om inte generna för de bruna finns någonstans hos er båda. Kan tänka mig att det blir typ 1 på 8 eller kanske 16 om det finns hos mormor/morfar o farmor/farfar. Jag kan alldeles för lite om detta för att veta helt och fullt hur det ser ut. Det brukar vara förenklade scheman i sånna väntabarn böcker.

• Elianova

Det beror på att varje människa har två anlag för ögonfärg. För att man ska få blåa ögon måste man ha två anlag för blåa ögon medans det räcker med bara ett anlag för brunt för att man ska få bruna ögon, dvs brunt ät dominant.

Barnet får ett anlag från vardera förälder.
    Om du har bruna ögon (men kanske även har ett anlag för blått från någon av dina föräldrar) och din man har likadant (brun-blå)så kan det bli så här för era barn:

Brun från dig + brun från din man = barnet får bruna ögon
    Blå från dig + brun från din man = barnet får bruna ögon
    Brun från dig + blå från din man = barnet får blåa ögon
    Blå från dig + blå från din man = barnet får bruna ögon

Så även fast båda föräldrarna har bruna ögon så kan chansen för att barnen får blå ögon vara upp till 50%. Sen finns det andra faktorer (gener) som spelar in oxå.

• norgesessan

ettan hadde blåa ögon i over 3 år! nu har han gröna.. Tvåan har blåa än så länge, och håret har ljusnat, det hände inte med ettan. Jag har mörkt hår och gröna ögon, sambon har mörkt hår, men var ljus när han var liten, och har blå ögon.

• picolina

vi har bruna ögon båda två.. dottern är än så länge blåögd..! men har hört att det kan ta upp till ett år innan man vet säkert.......

ღღღ ♥ Maja 22 juli 2006 ♥ ღღღ
  • Triss i Damer

Jag har blåa ögon medan sambon har gröna. Dotter har blåa hon med.

• VärstaGrymmaTjejen

Jag har blå ögon, min sons pappa har blå. Sonen har KNALLGRÖNA.
    Min dotters pappa har mörkbruna ögon, men dottern har blå.. Så det är inte alltid det där bruna är dominant, det beror på så mycket annat också!

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker!
Svar på tråden Ögonfärg??