Min man gör mig olycklig.
Jag vet inte hur jag ska tänka eller agera...
På pappret borde jag vara lycklig, men det är jag inte. Tvätom.
Jag är gravid i v 12, med min man som jag nyligen gifte mig med. Vi har känt varandra länge och alltid varit lite småförälskade i varandra, men pga "omständigheter" så har vi inte fått till det. Han var gift och jag väntade på honom, länge. Jag stod knappt ut, jag var så otroligt olycklig men kände inte att jag hade något val. Jag var ju kär i honom. Men nu är vi alltså äntlingen tillsammans sedan ett år, och gifta.
Jag känner mycket kärlek till honom men han kan vara en väldigt egoistisk, tempramentsfull och deprimerad person. Vilket jag egentligen inte är. Jag är den enda i hans liv som han någonsin har velat ha barn med (trots sitt tidigare 10-åriga äktenskap), bli gammal med och som gjort honom lycklig mm. Jag känner det och det smickrar mig, men det åtgärdas inte.
Jag anstränger mig för att han ska må bra, jag står ut med konstiga utbrott, anklagelser och hot, medan jag själv inte får göra några fel. Om jag inte är på topp så har vi det rätt uselt. Hans sinnesstämning styr allt.
Stundtals kan vi prata ordentligt om det och han har blivit bättre, lugnare och gladare. Men han har en lång väg kvar. Och nu känner jag mig trött och nere och skulle verkligen behöva hans stöd och överseende med min lite mer svängiga humör, men det får jag inte. Det jag istället får höra är att jag "inte försöker", att jag gör honom "sårad" mm.
Jag är dessutom orolig för hur han ska bli som förälder med alla dessa inre problem.
Jag har försökt föreslå att han eller vi ska prata med någon, men det vägrar han totalt.
Vad ska jag göra? Finns det någon som har några bra råd?
Jag behöver också någon att luta mig mot.