• Vintermånen

Bära tungt?

Ökar det risken för missfall i början av graviditeten om man gör tunga lyft? Jag bär en del tunga kartonger i mitt jobb...

• Svar på tråden Bära tungt?
  • sandrav

Du ska nog undvika bära tungt. Det ska du undvika underhela graviditen. Men missfall vet jag faktist inte

• Maja 04

Hej Det sägs att man inte kan bära bort ett friskt barn. Jag bär själv jätte mycket och inget har hänt mig. Har burit tungt varje dag i denna grav. kram

• Gumlan

dom rekommenderar väl att man ska försöka att inte göra det. men dom har också kommit fram till att man i normala fall itne kan få missfall av att bära tungt. det är i vissa fall om man har försvagad livmoder och sådär, men då får man ju förmodligen missfall ändå under graviditeten...

• Vintermånen

Hmmm, låter som att jag ska undvika det... men vad är det som kan hända då tro? Kan barnet få missbildningar eller vad kan gå fel?

• luckysun

Kan man bära två tunga matkassar. Gjorde jag idag...

• Monica S

Min BM sa att om det är en "frisk" graviditet så kan man leva som man gjorde innan.

Jag jobbar på en förskola och lyfter/bär hela dagarna, men det skulle inte va några problem.

• Gumlan
    Vintermånen skrev 2006-12-08 17:10:08 följande:
    Hmmm, låter som att jag ska undvika det... men vad är det som kan hända då tro? Kan barnet få missbildningar eller vad kan gå fel?
    nej nej, för barnets skull är det väl ingen fara det är nog för ens egen skull man ska undvika det, man har ju lättare att få problem med ryggen och sådär Jag har burit tungt fram till jag börjat få foglossning typ, sen har de itne funkat
  • Rorca

Det du är van vid kan du fortsätta bära/lyfta.
    jag arbetar själv på ett lager och lyfte ganska tungt på 2 av mina graviditeter.
    mot slutet fick jag havandeskaps penning dock men tills dess var ju lyften där
    lyften var ca 20 kilo och flertalet gånger/dag.
    Skulle inte innebära någon fara varken för mamma eller ofödda barnet då jag var van vid att lyfta detta i mitt arbete.

Men man kanske inte ska börja ett sådant tung jobb samtidigt som man blir gravid direkt.

Nu finns det ju extra tunga jobb förståss hör med läkare i så fall om du kanske faller innom ramen att få sluta arbetet tidigare eller bli omplacerad redan innan man kan få HP. (havandeskaps penning)

Svar på tråden Bära tungt?