Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Vintermånen

Bära tungt?

Ökar det risken för missfall i början av graviditeten om man gör tunga lyft? Jag bär en del tunga kartonger i mitt jobb...

• Svar på tråden Bära tungt?
  • Smultrongott

Jag tror att det beror mycket på vad man är van att bära. Om inte du är van så tro f*n att du får besvär om du bär något tungt under graviditeten, men det får du ju i vilket fall

• Soffis79

Enligt min systers bm har det inget samband med missfall om man skulle bära tungt. Mer att man isf belastar ryggen och får ont.

• saaga

min bm sa att jag inte skulle bära i början pga missfall

• mija

min läkare sa till mig att om de va så så skulle man kunna ge ett gymkort till alla som ville göra abort så kunde dom fixa de på egen hand så nej de h har tydligeen inget samband . lycka till

• PaulineS

Lev som innan, men tänk på HUR du lyfter.....Inte fokusera på Att du lyfter och ATT det är tungt. Jag e själv ssk och jag lyfter upp gamlingar från golvet....

Tänk förr, kvinnorna skötte ladugården oavsett om de var gravida eller inte. Min gammelmormor hade en lada med 20-talet djur som hon skötte, året runt (även dagen efter barnen föddes). Hon fick 14 friska barn, hon blev dessutom 90 år...(född 1884)

• Endra

Akta dig i alla fall för sneda lyft, det är mitt råd. Jag är van att bära och är ganska stark, och fortsatte på som vanligt under graviditeten. Foglossningen gör dock att man löper risk för snedbelastning o dyl. Detta hände mig när jag bar en flyttlåda och efter det kunde jag inte gå på flera veckor. Var tvungen att gå till en kiropraktor som gav mig stränga tillsägelser att inte belasta bäckenet/bära. Inte alls kul och jag kommer helt klart passa mig för tunga lyft under denna graviditet. För barnet tror jag dock inte att det är någon fara.

• sandrav

Det man kan göra om man har ett tungt jobb men tunga lyft är att söka havandeskaps penning. =)

• mye

man ska leva som man alltid gjort! jag bar ett dödsdömt barn och jag flyttade själv i det första veckorna men inte gick det å skogen för det!

• Liam o Engla

min bm sa att e det e "normal graviditet" med ett friskt barn i magen så är det ingen fara att bära lite tungt. jag va nämligen orolig över tung vagn o matkassar som jag släpar på bussen o min 1-åring som vill bli buren hela tiden. men helt lugnt enl. bm...

Om allt går som det ska blir Liam storebror i maj
  • simåne

jag vill också fortsätta bära min 1-åring!! =)

• Fru B

Jag blir så illa tvungen att bära min tvååring ibland, och jag måste ju kunna lyfta in vagnen i bilen...verkar som att det "bara" är ryggen som tar stryk.

• miniova

det är nog för ens egens skull som man inte ska bära tungt.
    Min systers första graviditet gav henne väldigt fula ben. Lyfte mycket inom jobbet och stod hela dagarna så fick åderbrock åsånt på benen...

Svar på tråden Bära tungt?