• Kryztina

Omplacering med lägre lön!?

Hej, jag jobar på en arbetsplats där det förekommer mycket hot och våld.
    Är gravid och behöver därför bli omplacerad alt. få havandeskapspenning. Nu har min chef ev. hittat en tjänst hon kan omplacera mig till men det kommer innebära att jag får lägre lön än tidigare... Måste jag ta den eller kan jag tacka nej p g a lönen? Jag pendlar till jobbet och det är tufft redan nu att betala resorna.. Det ska tilläggas att skillnaden är ganska stor mellan lönerna och att jag egentligen är överkvalificerad för det nya jobbet (låter kanske lite fisförnämt men så är det). Någon som vet??? 

• Svar på tråden Omplacering med lägre lön!?
  • Stoffe76

Intressant fråga, jag vill också veta! Hoppas att du får svar från någon som vet!

• astra77

Puffar lite jag också - verkar ju rätt galet om man är tvungen att acceptera en lägre lön vid omplacering.

• Pyrets mamma

Visst kan bli omplacerad men att få sänkt lön tror jag är tveksamt att arbetsgivaren får göra under en graviditet.

Kolla med ditt fack!

Lycka till!

• tvilling77

Dom har rätt att omplacera dig men inte till sämre lön än du har nu! Vänd dig till facket!!!!!

• pemban

Omplacering till arbetsuppgifter som int innebär någon risk för dig, men lönen får han inte röra.
    som tidigare talare sa, ring då facket eller ditt personalkontor.
    Lycka till

• Kärleksbarn

Du har rätt att bli omplacerad men absolut inte få sämre lön!!! Vänd dijg till facket helt klart!!

• Simon03smamma

Nämn fakcet för din chef oavsett om du prata med dom el ej, det brukar få som att skruva på sig.
    Jag kan itne svära på vad som är rätt el fel, men jag tror INTE dom har rätt att röra lönen.

• Cazi

får man inte få sämre lön när man omplaceras?? då har min arbetsgivare gjort fel iallafall. vart står det?? jag får samma grundlön och även ett uträknat snitt i vad jag har i OB-ersättning, men all övertid som jag har varje månad får jag ingen kompensation för. så jag har ju helt klart mindre i lönekuvertet nu efter omplaceringen.

• myrten

cazi: övertidsersättning är ju just ersättning för arbetad extratid, alltså inget man får kompensation för varken vid omplacering eller föräldrapenning

• tvilling77

Blir man omplacerad till sämre lön kan arbetsgivaren få betala skadestånd...du måste absolut ta upp detta med ditt fack men som ngn skrev, skräm arbetsgivaren lite med att nämna facket och dina rättigheter till att inte bli diskriminerad pga graviditet!!

Svar på tråden Omplacering med lägre lön!?