• Condita

Vad skriva på "julkort"?

Hej!

Min 8-åriga kusin dog den 25 oktober och jag undrar nu vad jag ska skriva på julkortet till hans föräldrar? Har inte köpt ett vanligt julkort utan ett med vintermotiv. Vill helst ha en fin dikt som är fylld av både medkänsla och tröst, men har inte hittat någon. Någon som har förslag? Vad kan jag skriva utan att det låter för hurtigt eller deprimerande? Jag vill skriva något fint som förmedlar att jag känner med dem och förstår att julen känns svår...

Vore jättesnällt om någon har ett tips.

• Svar på tråden Vad skriva på "julkort"?
  • jossefina

Jag har inget bra tips till dig TS, men kommer ihåg vad min svägerska berättade första julen efter att deras baby dött.

Det var fruktansvärt att få julkort där man beklagade sorgen!
    Hon blev hemskt sårad av sådana kort.
    Har man inte kommit sig för att ta kontakt innan och beklaga sorgen är det ingen bra ide att göra det via ett julkort.

Detta skriver jag inte som ett svar till TS, utan för att kanske ge någon annan som läser tråden ett gott råd.

• NinnaW

Lite svårt att önska ngn God Jul under sådana omständigheter, men du kan skriva att du tänker på dem. Sånt värmer.

• Condita

Tack för era svar. Jag har varit i kontakt med dem förut, ringt, skickat kort och hälsat på. Men nu när det är en "högtidsdag" vet jag inte hur jag ska göra. Känns fel att skriva God Jul och Gott Nytt År som vanligt, men ändå inte bara fokusera på att han inte är med dem som vanligt i år. Vill inte att de ska bli sårade. Kanske kan man ta en allmän dikt och skriva dit och bara skriva efteråt att man känner med dem eller tänker på dem. Ska man skippa "God Jul och resten" helt? Fanns det kanske också blir taskigt?

• Spindelskratt

Kan du inte skriva "Vill önska er en trevlig helg och jag tänker på er"

Kanske det räcker att skriva helt kort "En hälsning från mig"

• Monica S

Skriv bara nåt i stil med "Tänker på er"

Svårt att önska "trevlig helg." för det är det ju inte...

• Condita

Ja, det är sant. Behöver väl inte vara så mycket, huvudsaken är väl att man bryr sig.

• sladdenskåne

Vad fint av dig Ts att du funderar på vad som är lämpligt att skicka...Satt själv för ett par dagar sedan och fasade av bara tanken på att snart ramlar julkorten in.Vi har redan fått så obehagliga kort strax efter vår sons bortgång..
    Kort där svägerskan hoppas att allt är jättebra med oss ( suck )...ca 2 månader efter hans död....Svärmor har skällt ut mig för att jag påpekade på min sons 5 månadersdag att jag inte mådde så bra...Usch fasar för att öppna deras julkort , kanske om jag är modig skickar jag tillbaka dem igen till avsändaren....Fint av dig Ts att komma på tanken att undra här.........Jag hade blivit lättad om folk bara skrev Tänker på er...

• Condita

sladdenskåne - jag beklagar verkligen sorgen. Jag förstår att du tar illa upp, 5 månader är ingenting och man måste få erkänna att man mår dåligt. Sorgen bär man alltid med sig även om den med tiden ändrar karaktär, men det är ingen tröst att få från en omgivning som vill "muntra upp" en. Tyvärr har jag också en viss erfarenhet av att folk beter sig klumpigt i samband med att min mamma dog i fjol. Därför vill jag försöka att inte få andra att ta illa upp för nu när det är ombytta roller känner jag vad svårt det är att formulera sig på ett "lämpligt" sätt. Men som du skriver, kanske räcker det med ett "tänker på er". *kram*

• Bzanna
    Personligen gillar jag citatet från Fonus' hemsida:

Några få rader som rymmer så mycket, tycker jag!
    ~ Anna, mamma till *Youlina* 050403 & liten i magen, BF 070508~
  • Condita

Ja, den texten är jättefin, fast det känns som om man tynger ned dem ännu mer, i och med att det var några veckor sedan han dog.

• Bzanna

Jag skulle säga att det finns inget som kan tynga ner dem mer, det värsta har redan hänt, om man så säger...

~ Anna, mamma till *Youlina* 050403 & liten i magen, BF 070508 ~
  • Condita

Jo, förvisso. Ja, kanske ska skriva dit den texten då, fast "avrunda" med något mer? Kanske bara "tänker på er"? Vill på nåt vis skriva att jag hoppas att julen blir så uthärdlig som möjligt, men det känns bara klumpigt.

• Bzanna

Mmmm, det är inte lätt att veta vad man ska säga eller skriva, inte "ens" för mig som också förlorat ett barn. Kan lätt kännas som gamla klyschor, tycker jag.

Men om du nämner deras oerhörda förlust i ditt julkort, så tror jag att de för alltid kommer komma ihåg det. Det gjorde vi iallafall...

Jag skulle i så fall "rösta för" texten från Fonus sida, sedan kanske det traditionella "God Jul & Gott nytt år" och sist ett bara Jag tänker på er, eller Ni finns i mina tankar

Något sådant skulle i varje fall jag uppskattat, och jag tycker det är fint att du vill visa de att du bryr dig och tänker på dem.

~ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten i magen, BF 070508 ~
  • Condita

Bzanna - jag beklagar sorgen. Jag inte sätta mig in i hur hemskt det måste vara att förlora ett barn. Tack för dina förslag, jag tror jag skriver så som du skrev sist. Var lite rädd för att skriva "God Jul och Gott Nytt År" - men så länge jag skrivit andra saker också så tar man nog inte illa upp. Tack för hjälpen!

• hib58

Hej.
    Du kanske inte behöver skriva så mycket.
    Skriver att du tänker på dem och att du önskar dem en God Jul.
    Avsluta med Kram och så ditt namn.

Sen behövs det inte mer.

Svar på tråden Vad skriva på "julkort"?