Inlägg från: Condita |Visa alla inlägg
  • Condita

Vad skriva på "julkort"?

Hej!

Min 8-åriga kusin dog den 25 oktober och jag undrar nu vad jag ska skriva på julkortet till hans föräldrar? Har inte köpt ett vanligt julkort utan ett med vintermotiv. Vill helst ha en fin dikt som är fylld av både medkänsla och tröst, men har inte hittat någon. Någon som har förslag? Vad kan jag skriva utan att det låter för hurtigt eller deprimerande? Jag vill skriva något fint som förmedlar att jag känner med dem och förstår att julen känns svår...

Vore jättesnällt om någon har ett tips.

• Svar på tråden Vad skriva på "julkort"?
  • Condita

Tack för era svar. Jag har varit i kontakt med dem förut, ringt, skickat kort och hälsat på. Men nu när det är en "högtidsdag" vet jag inte hur jag ska göra. Känns fel att skriva God Jul och Gott Nytt År som vanligt, men ändå inte bara fokusera på att han inte är med dem som vanligt i år. Vill inte att de ska bli sårade. Kanske kan man ta en allmän dikt och skriva dit och bara skriva efteråt att man känner med dem eller tänker på dem. Ska man skippa "God Jul och resten" helt? Fanns det kanske också blir taskigt?

• Condita

Ja, det är sant. Behöver väl inte vara så mycket, huvudsaken är väl att man bryr sig.

• Condita

sladdenskåne - jag beklagar verkligen sorgen. Jag förstår att du tar illa upp, 5 månader är ingenting och man måste få erkänna att man mår dåligt. Sorgen bär man alltid med sig även om den med tiden ändrar karaktär, men det är ingen tröst att få från en omgivning som vill "muntra upp" en. Tyvärr har jag också en viss erfarenhet av att folk beter sig klumpigt i samband med att min mamma dog i fjol. Därför vill jag försöka att inte få andra att ta illa upp för nu när det är ombytta roller känner jag vad svårt det är att formulera sig på ett "lämpligt" sätt. Men som du skriver, kanske räcker det med ett "tänker på er". *kram*

• Condita

Ja, den texten är jättefin, fast det känns som om man tynger ned dem ännu mer, i och med att det var några veckor sedan han dog.

• Condita

Jo, förvisso. Ja, kanske ska skriva dit den texten då, fast "avrunda" med något mer? Kanske bara "tänker på er"? Vill på nåt vis skriva att jag hoppas att julen blir så uthärdlig som möjligt, men det känns bara klumpigt.

• Condita

Bzanna - jag beklagar sorgen. Jag inte sätta mig in i hur hemskt det måste vara att förlora ett barn. Tack för dina förslag, jag tror jag skriver så som du skrev sist. Var lite rädd för att skriva "God Jul och Gott Nytt År" - men så länge jag skrivit andra saker också så tar man nog inte illa upp. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Vad skriva på "julkort"?