• snart tre

Någon som tagit bort en nyponhäck?

Innan vi tar oss till en trädgårdsmästare för råd så undrar jag om någon här tagit bort en nyponhäck från sin trädgård? Hur gick ni till väga i så fall? Var det komplicerat?

Tar tacksamt emot all input från er med trädgårdar. Vi vill ha bort våra nyponhäck och sätta ny häck.

• Svar på tråden Någon som tagit bort en nyponhäck?
  • Hexx

jag har! Jag grävde som en galning runt den, sedan knöt jag ett rep runt nedre delen och drog och slet utav h***ete! Det var inte så svårt. Klippte ner den så mkt det gick innan.

• snart tre

De Hex: Ok, låter tungt! Men det går alltså. Hur långa är rötterna?

• Hexx

inte så himla långa faktiskt.

• snart tre

Ok! Tack för svaret

Puffar - fler som har nyponhäckserfarenheter? Vår är LÅNG!!!!

• isisisis

Jag är trädgårdsmästare,och har tagit bort ett antal nyponroser.
    Den förökar sig lätt genom rotbitar,så det är nästan omöjligt att få bort den helt och hållet.
    Var beredd på det!

• Ms Monroe

Jag tog bort nyponbuskar o somras o hjälp vilka långa rötter jag slet upp! Visst går det bra att ta bort, men ha rejäla verktyg till hands, tålamod o gott om tid.

• CeciliaBa

Vad använde du för verktyg Ms Monroe? Grr...tror aldrig vi får bort vår nyponhäck...det växer ju upp nya skott i gräsmattan efter nån vecka!

• Gullan30

Den är ett h-vete att få bort, räkna med ett par år att få bort den.
    Behöver bara en liten liten del av en rot så slår den ut i nya kvistar å grenar!

Tog ungefär 4 år för mig, den har ett stort rot system som lätt går av längst ner så den kan bilda nya buskar....kan inte fatta att man plantera dessa en gång i tiden!

Lycka till!

• TheMilky

Vi tog grävmaskinen Redigt gjort!

• CeciliaBa

TheMilky: Hur mycket av trädgården tog ni bort? Det känns som om man får ta bort rejält av gräsmattan! Vi har våra i en slänt. Nej...jag får nog leva med mina...blä!

Kill them with kindness...
Svar på tråden Någon som tagit bort en nyponhäck?