• Anonym (Undrar)

Pappa adopterad? Hur kollar man det?

Hej!
    Min bror blev för någon vecka sedan uppringd av en farbror som hade släktforskat om våran släkt. Han berättade hur saker hängde ihop, vem som var släkt med vem och från vem släktträdet ursprungligen härstammar. Det var jätteintressant, brorsan ringde mig sen och berättade.

Vad han inte berättade för mig, men däremot för mamma, var att farbrorn hade sagt:

"Och så framgår det att NN (pappa) är adopterad."

När brorsan frågade hur han hade kommit fram till det fick han inget riktigt svar, så vi känner oss jätteförvirrade nu.

Mamma har inte sagt något till pappa, utan vill att jag ska kolla upp det. Det här förändrar ju inget för vare sig mig, mamma eller brorsan, men pappa skulle nog ta det väldigt hårt - och alla "inblandade" är avlidna sedan många år, så han skulle inte kunna konfrontera någon, och släkten håller inte ihop för fem öre, så det skulle vara svårt för honom. Lilla pappa

Men hur gör man?

Vi misstänker att pappa egentligen är biologiskt barn till sin morbror, som hade sju barn men ingen ekonomisk möjlighet att ta hand om dem. Och att pappa kanske skulle vara ett åttonde. Farmor och farfar förlorade sitt förstfödda barn på grund av en lunginfektion som härjade på BB, och hon hade så svårt att bli gravid att de inte trodde att de skulle få något nytt barn efteråt. Den historia vi är uppväxta med är att farfar var bortrest mycket under den perioden, och att när han kom hem så "hände det".

Men mamma kan inte påminna sig att farmor någonsin har sagt något om graviditeten eller förlossningen eller BB-tiden eller någonting. Vi tror alltså att det är rätt det den här släktforskarfarbrorn har kommit fram till.

Men hur gör man för att kolla det själv?

Har tittat på tjänsten www.genline.se, och där kan man ju studera gamla kyrkböcker och sådär, och det borde väl ge en ledtråd tycker jag, men tjänsten är långt ifrån gratis, och jag har ingen kunskap om släktforskning, så jag vet inte riktigt vart man börjar.

Finns det någon som vet vart jag ska börja?

• Svar på tråden Pappa adopterad? Hur kollar man det?
  • Lovan

Ring till kyrkan och be att få titta i kyrkoböckerna om vad som står där. Tror att det står där utifall någon är adopterad (eller - tror att det gjorde det förr åtminstone). Det är från de böckerna släktforskare brukar utgå från först och främst.
    Hoppas att ni kommer fram till någonting.

Ett till mirakel på väg! Bf 26/4-07
  • getingmidja

Min pappa är också adopterad, det fick jag veta när jag var 18.
    Tanken hade aldrig slagit mig!
    Är lite nyfiken på hans bakgrund...släkten på den sidan och så.
    Min farmor hade tydligen sagt åt min mamma att hon ville att vi skulle få veta det den dagen de hade gått bort...som om jag skulle älska min lilla farmor mindre för det!
    Farmor och farfar kommer för alltid vara just det för mig, även om de adopterad min pappa.

• Anonym

Ring folkbokföringen på skatteverket

• Anonym (Undrar)

Tack för svar

Min make menade att adoptionsuppgifter förmodligen var hemliga, är det så?

• getingmidja

De uppgifterna är hemliga, ja.

• Anonym (Undrar)

Men ni menar att det borde finnas uppgifter på om pappas farbror fått fler barn än vi "vet om"?

• ullis79

Min pappa är med adopterad, fick reda på det för bara några år sen.
    Vi sökte reda på hans biologiska mamma å pappa.
    mamman vill inte ha nåt med oss eller pappa att göra men hans riktiga pappa blev överlycklig!! Å han å hans familj har vi bra kontakt med nu.

Bra om du vet vart han är född och då i vilken församling han tillhör. Vet du det så ta kontakt med den församlingen och be att få gå igenom kyrkböckerna för att kolla efter namn å anhöriga. Därefter kolla upp namnen med skattemyndigheten för att få adress, stad, namn, mm.

Lycka till!!

• Anonym (Undrar)

Okej, jag får ringa till veckan. Tack för era svar!

• ullis79

ps. brukar va så att de biologiska föräldrarna inte får ta kontakt med barnet dom adopterat bort, däremot så får barnet ta kontakt å leta upp föräldrarna!

• Anonym (Undrar)

Farbor förresten? Morbror menar jag ju. Det är ju pappas mammas bror. *förvirrad*

• Anonym (Undrar)

ullis79:
    Fast om det är de vi tror som är de biologiska föräldrarna så är de döda sedan många år. Alla inblandade är avlidna liksom, både farmor och farfar och farmors bror och hans fru.....

• ullis79

Men dom borde ju ändå va med i kyrkböckerna, dom sparas ju även de gamla.
    Om man söker så så får man ju reda på vilka som är de biologiska föräldrarna.
    Trodde det var det du ville kolla upp! Läste kanske fel eller för fort...

• Anonym (Undrar)

Ullis79:
    Nej, det var rätt. Jag är lite förvirrad tror jag, vet inte riktigt vad jag vill....

Tack för all hjälp, ni är så himla gulliga här inne

Svar på tråden Pappa adopterad? Hur kollar man det?