• Hanah

kissar på sig, 4,5 år

Hon är 4,5 år, och kissar på sig nästan varje natt, ibland tom två gånger på samma natt. Vi har försökt ibland att ta upp henne på natten för att låte henne kissa, men läste nånstans att det bara vänjer dem att kissa på natten, o borde undvikas.
    När jag var liten vet jag att det fanns madrasser som pep när barnet kissade, som ledde till att de vaknade....

Någon som vet om de finns fortfarande, är de bra?

Några andra tips på hur man kan göra för att undvika detta??

• Svar på tråden kissar på sig, 4,5 år
  • jmmm

det fanns madrasser för ca 8-9 år sen iallafall, sen finns ju nässpray oxå. men besök en läkare så får du nog hjälp.

• solrosen74

prata med dom på bvc så hjälper dom dig vidare.

• piggelkottan

Jag har också en dotter på 4½ år. Hon blev tidigt helt torr både på dagen och natten men efter ett tag började hon kissa på sig igen. Det går nu i perioder hur mycket hon kissar på sig. Ibland är hon jätteduktig att gå på toaletten men så ibland kan hon kissa på sig flera gånger om dagen och för det mesta är det varje natt. Det är fruktansvärt frustrerande för hela familjen och mycket kretsar kring hennes kissande nu för tiden. Saken blir ju inte bättre när hennes pappa (som lämnade oss när hon var 2 månader gammal) kommer med anklagelser att det är mitt fel att hon kissar på sig och att det aldrig händer de gånger hon sover hos honom eller farmor. Ett påstående som jag inte tror på eftersom hon brukar ha utslag (typiska efter att ha kissat på sig) på rumpan när hon kommer hem därifrån. Jag lever nu i ett nytt förhållande med en man som hon tycker väldigt mycket om och tom har börjat kalla för pappa ibland så jag tror inte att det beror på att hon mår dåligt för något här hemma.

När vi sist var på kontroll på BVC tog vi upp problemet med barnsköterskan där och hon sa att vi skulle använda blöja om nätterna för att både flickan och jag skulle få sova ordentligt. Enligt henne skulle problemet gå över av sig själv men jag börjar tvivla på det.

Jag har hört att det finns många varianter av hjälpmedel för sängvätare men inget man kan få förän barnet fyller 7 år, stämmer det? Dessutom har jag hört att det kan bero på att det fattas ett hormon hos barnet så det inte känner när det är dags att gå på toa. Finns det nåt test man kan göra för att kontrollera det?

• SmurfGirl72

Jag har tvillingar som blev 4 början av nov.De är torra på dagen men kissar på natten.Ska försöka lägga dom på skydd nu utan blöja...

• stålmorsan

jäkta inte!
    Barn blir olika fort mogna att sluta kissa på natten men innan de är 6 år kan du inte få hjälp utan det är helt normalt!

• stålmorsan

Har föresten en sängvätare som man började utredning på efter 6 års ålder o vi har provat allt såsom larmmatta,spray,tabletter men tyvärr har inget av detta hjälpt men nu ska han snart fylla 7 o är torr flera nätter i veckan.

• Nierusenu

Håller med stålmorsan...jag har en dotter som nästan är torr på natten och hon är 2 år och 8 månader och min son har kissar fortfarande i sängen och han är 4 år och 2 månader.
    Börjar barnen däremot närma sig 6 år så behövs hjälp

• Makaroner

Vi har också det problemet. Min son är 5,5 år. han kissar på sig både natt och dag. Oftare på natten. Men han säger att han inte känner att han måste kissa förrens det nästan är försent. På BVC hos oss sa de att de inte gör nåt åt det förrens han fyllt 6 år. Vi har plastad frotté i sängen och tvättar sängkläder och pyamas nästan efter varje natt. Oftast hinner han upp ur sängen på morgonen och in på toa och släpper allt där innan han hinner sätta sig. Så det är på rätt väg iaf.

Ett tips är att ha toalett-tider på dagarna. Kissa direkt när man vaknar och sedan var 3-4 timma och kissa precis innan man går och lägger sig. Då lär man kroppen att det är då det är dags. Det funkar jättebra för min grabb. Var 4:e timma ung säger vi "toalett-paus" och så går han pinkar

Nåt som är bra på natten är långbent pyamas, det "samlar" kisset och suger upp det mesta så det inte far iväg vartsom helst

*RUN Forrest! RUN!*
  • Makaroner

Kan ju säga också att Emil är lite ovanligt stor också, han växte ur butikens blöjor vid 4-årsåldern och vi beställde varuprover på vuxenblöjor. De flesta var riktigt usla, men han tröttnade på dem och ville vara utan sen, de var obehagliga, plastiga och inte alls torra. Så då bestämde vi att vi provar plastad frotté i sängen istället. Tyvärr får man ingen hjälp innan barnet är 6 år om man behöver extra stora blöjor, och vuxenblöjorna är dyrare än barn-blöja och de säljs bara i typ 90-pack.

Det finns även trosor och kalsonger med "inbyggd" blöja för skvättar som man kan tvätta. Vet att jag kikat på såna till Emil om han inte är torr tills 6-års börjar i augusti 07. De kan tvättas ca 200 gånger innan man slänger dem.

*RUN Forrest! RUN!*
  • piggelkottan

Problemet med min dotter är att hon vaknar inte när hon behöver kissa och inte ens när olyckan redan skett. Samma sak är det på dagarna. Om hon sitter och leker eller pysslar med något märker hon inte ens att det kommer kiss förän det är för sent.
    Toalett-tider lät ju som en bra idé. Jag brukar säga åt Tova att gå och ta av blöjan så fort hon vaknar om mornarna för att vänja henne med att gå på toaletten vid den tiden och under dagarna har dom ju ganska regelbundna tider på dagis men det verkar inte hjälpa det heller. Hon dricker inte överdrivet mycket på kvällarna och ända sedan hon började gå på pottan har hon fått kissa det sista hon gör innan hon ska sova.
    Plastad frotté använder även jag eftersom det ibland kommer så mycket kiss så blöjan blir överfull på en natt.

Min dotter är också väldigt aktiv och sover ovanligt lite för sin ålder. Vi har funderat om hon möjligtvis är något överaktiv men har inte fått någon utredning på det. Kan detta ha något samband med kissproblemet? Någon som känner igen det?

• Makaroner

piggelkottan ->
    Emil är utredd för adhd och har den diagnosen. Han känner inte heller när han är kissnödig, han hinner inte det tror jag. Det är så mycket annat som händer runt honom hela tiden. Har ibland upptäckt att han kissat på sig utan att han märkt det själv (alt inte sagt nåt/brytt sig).

Om du är orolig över din dotters överaktivitet så prata med bvc och be om en läkarkontroll, läkaren kan sen skicka remiss vidare för utredning. Om det är så att hon har något utöver det vanliga så kan det vara bra att veta det innan hon börjar i första klass, så tycker jag iaf.

*RUN Forrest! RUN!*
  • piggelkottan

Makaroner>>
    Precis så är det med min Tova också. Det händer ofta att hon inte säger till när hon kissat på sig och jag misstänker att hon är alldeles för upptagen med annat.
    Vad skönt att det finns fler som kommit till samma slutsats. Då är det inte bara jag som inbillar mig! =)

• karpa77

Min flicka blir 5 år i februari. Hon har för ca 3 månader sedan blivit torr. Hon kissar inte ofta på dagen heller så hon klarar sig en hel natt nu utan att hon kissar på sig. Tidigare vid 3 års ålder så ville hon INTE ha blöja, men vi la på henne den när hon somnade. Det skulle ha varit ett himla tvättande om vi hade låtit henne vara utan. Jag tror att man inte ska göra så stor grej av att bli torr på natten. Alla är olika och för att man ska få tillräckligt och ostörd sömn så är mitt råd att ha blöja och kanske en mindre bra så att de känner att de blir blöta och kanske vaknar till på natten, men utan att behöva riva ihop alla sängkläder. BVC brukar lämna ut blöjor till barn över 4 som har svårt att hålla sig + att jag tror att man kan på TENA underlägg som är jätte bra att ha för att skydda madrassen. Ha tåla mod, det kommer en dag då ni får torra sängar.

• mamma2002
    GUD VAD SKÖNT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska börja med att ursäkta mig kanske!!!!!!

Det känns ujätteskönt att höra att jag inte är ensam! Har en underbar 4,5årig supertjej som fortfarande har problem med kisseriet!
    Hon leker och är oxå väldigt aktiv på förskolan och har massa vänner och hinner helt enkelt inte att ta sig tid att känna efter om hon behöver gå på toa, nu har jag sagt till att före och efter VARJE rutin så ska det kissas. Viktigt är det att foccusera på de som hon gör bra alltså vara övertydlig när hon säger: jag är kissnödig! När hon då går och kissar öser vi beröm på henne!
    PÅ natten så väcker jag henne och tar henne på toa! allt börjar bli bättre men längtar tills den dagen hon blir riktigt torr!!!

Har även kollat upp FLERAggr om hon har urinvägsinfektion och det har hon inte den enda förklaringen BVC har är att hon helt enkelt är sen!
    Som sin mamma jag var över 5 innan jag slutade kissa ner mig! ;(

Men allt släpper väl snart!

GOD JUL PÅ ER ALLA!
    =KRAM= Mamma2002
Svar på tråden kissar på sig, 4,5 år