Har du blivit gravid med hjälp av IVF trots högt BMI?
Är intresserad av att få höra lite över chansen att lyckas bli gravid med hjälpa av IVF när man är överviktigt (BMI 30+ )
1) BMI värde vid IVF försök?
2) Antal IVF försök?
Är intresserad av att få höra lite över chansen att lyckas bli gravid med hjälpa av IVF när man är överviktigt (BMI 30+ )
1) BMI värde vid IVF försök?
2) Antal IVF försök?
Jag låg precis på gränsen när jag gjorde mitt första försök. Det misslyckades. Vägde mindre när jag startade mitt fet försök, men gick upp under behandlingen till samma vikt som vid mitt 1:a försök.
Är nu gravid i v.10.
Får man ens göra ivf om man har ett bmi över 30? Jag hade drygt 35 och fick ingen som helst hjälp förrän jag bantat ner mig till under 30.
Snirkel: Jag fick göra för jag låg precis på gränsen.
Vissa ställen är nog hårdare än andra.
Jag har nog BMI runt 40 tror jag och vi skulle ha fått gjort det på Sophiahemmet om vi inte hade lyckats på egen hand månaden innan :)
Jahapp... och här har man svält bort 20 kg på tre månader, sprungit på aerobics, step-up, spinning, bodypump, ridning, vattenworkout och styrketräning, gjort ett ultraljud med kontrast på äggledarna som gjorde så ont att jag kräktes och blev sjuk ett par dagar trots att det var min sambo som var steril och inte jag. Och honom har de inte ens ryckt i snasen och andra får vara tjockisar...
Där ser man men vad gör man inte för att bli gravid ;-D
Snirkel: Känns det inte bra att ha gått ner då???
Jo, men vägen dit var tuff. När vi först fick veta att de krävde att man hade bmi under 30 så rasade min värld. Vi hade försökt få barn i ett par år och hade i det läget ingen aning om att sambon var steril. Men när jag insåg att jag skulle vara tvungen att gå ner väldigt mycket så kändes det hela så hopplöst, trodde aldrig att vi skulle få någon hjälp. När vi sedan fick hjälp och det visade sig att vår barnlöshet berodde på hans infertilitet och inte på min övervikt kändes det hela så j***a orättvist - trots att jag gjort ALLT jag kunde tänkas behöva göra skulle vi ändå inte få barn tillsammans. Någon högre makt verkade ha ett horn i sidan till oss... Då var inte insemination ett alternativ för min sambo men han har omvärderat det hela och nu väntar vi barn.
Så visst är det trevligt att vara lättare men jag hade hellre minskat i vikt under andra omständigheter. Det har varit mycket påfrestande på såväl hälsa (eftersom jag gick ner så mycket på kort tid) som psyke.
Ålder 37, BMI drygt 35 vid 1 IVF-försöket, långtidsodling, gravid i vecka 31 och en eskimå i frysen.
Problemet att bli gravid är inte viktrelaterade.
Alltså de flesta odds emot oss om man tittar på ålder och vikt men har ändå lyckats. Har hittills en helt problemfri graviditet.
Man ska inte tänka så mycket på att bli gravid... för då blir man det. Har ett bmi över 40 och väntar nu mitt andra barn på naturlig väg om man säger så. var också barnlös i flera år bara för att jag tänkte på det jämt så mitt råd är sluta tänk så mycket. Blir det så blir det. Lycka till
Vad räknas som högt egentligen?? Jag hade nog 27 eller 28 i bmi och jag fick göra ivf. Hade iof då gått ner 7 kg men det var ingen som sa nåt att jag inte skulle få göra det.
Men vi lyckades på första försöket iaf...
Scruffy82
Det där med att man inte ska tänka på det så blir man gravid är banne mig lättare sagt än gjort du.
När vi fick reda på att vi inte kunde bli gravida på naturlig väg så blev det ju att man inte tänkte på samma vis "hoppas att man bli gravid denna månaden" för det var det ju ingen mening med. Men inte blev jag gravid för det.
tack för alla kloka svar.
Nu kanske jag kan släppa lite på nojjigheten över mitt bmi. Började nästan bli övertygad om att det är mitt bmi (30) som ställer till det att jag inte blir gravid. Enda "felet" med oss är att jag inte har ngt sekret för simmarna att ta sig fram igenom. Vi har därför provat inseminationer och nu, hittills 3 IVF-er (2 ET och 1 FET) och det börjar kännas lite tröstlöst.
Men ni är ju levande bevis för att bmi inte behöver påverka så det tar jag till mig och kämpar vidare. Tack!