• Linnea4

Missfall pga antikroppar i blodet.

Hejsan!

Jag har antikroppar i blodet som ökar koagulationen och behandlas därför med blodförtunnande medicin. Antikropparna ökar även risken för missfall och nu försöker vi bli med barn via IVF-behandling. Första försöket misslyckades (dec -06). Finns det någon mer i liknande situation som vill utbyta tankar?

Linnéa.

• Svar på tråden Missfall pga antikroppar i blodet.
  • Linnea4

Hejsan, AstridEster!

Tack för ditt svar! Besökte din sida? Vilken kämpe du är!

Jo, vi har liknande koagulationsrubbningar. Har också APC-R, men även ytterligare två antikroppar. Den ena heter Lupusantikoagulans och den andra är s.k. positiva Kardiolipinantikroppar. Första antikroppen upptäcktes när jag var 16 år, vid akut trombos i vänster ben. Har sedan dess behandlats med Waran, men har ändå genom åren haft ett antal mindre blodproppar i benen och lungorna.

Jag och min sambo har försökt bli med barn sedan sommaren 2004. För att undvika fosterskador vid ev. graviditet bytte jag direkt från Waran till Fragminsprutor (morgon och kväll). Tyvärr visade det sig att mina antikroppar är mycket aktiva och Fragmindosen skyddade ej ordentligt. Jag fick blodpropp i ena vaden i december 2004 och tvingades byta till Waran igen. På eget initiativ väntade vi ända tills hösten 2005 innan vi vågade oss på nya graviditetsförsök. Denna gång skulle jag ha kvar Waranet ända tills positivt grav.test.

Antikropparna ökar ju risken för missafall, så i början av 2006 gjordes en fertilitetsutredning och hamnade i kön för IVF-behandling. Väntetiden var då ca 20 månader (på Sahlgrenska i Göteborg). Som tur var så arbetar vårt landsting för att korta behandlingskön, så vi erbjöds möjlighet att påbörja behandling redan under hösten 2006, men på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.

Första IVF-behandlingen resulterade i tre befruktade ägg (två väntar i frysen). Första försöket slutade med missfall i början av december och i dagsläget avvaktar vi vårt andra återinförande. Några dagar före äggplockningen byttes Waranet mot Fragmin i kombination med Trombyl. Den här gången har jag mycket högre dos Fragmin och blodproverna visar att det fungerar bra, så även om det blev missfall skall jag inte byta tillbaka till Waran.

Ett krux är att blodcirkulationen i mina ben är nedsatt eftersom blodpropparna skadat blodkärlen och läkarna vet egentligen inte hur mycket mina ben kommer att påverkas under en graviditet? Vi kan bara hoppas att det går bra och att jag kan bära barnet hela graviditetstiden. I värsta fall tvingas vi avbryta graviditeten i förtid?

Vi har börjat prata om adoption, men det blir inte aktuellt att ansöka än på ett år.

Linnéa.

• Linnea4

Hejsan Astrid!
    Jovisst, vi är ju fyra som kämpar. Tusen tack för all information!! Minns att läkaren nämnde något om forskningsresultat som bekräftar att det verkar vara en lovande medicinering. Vi håller tummarna och hoppas att vi så småningom lyckas fortplanta oss.

Fertilitetsproblemet ligger hos mig. Dels är det antikropparna som förmodas framkalla tidiga missfall. Dels har jag Endometrios. Har behandlats för Endometriosen och anses vara frisk, men det kan ju komma tillbaka. Min högra äggledare skadades av Endometriosen och det finns ingen genomströmning där. Äggstocken på samma sida brukar inte synas på ultraljud. När vi gjorde IVF-behandlingen så syntes den fast den svarade inte på behandlingen och är förmodlingen också skadad av Endometriosen.

När det gäller adoption, måste man vara gift då? Finns det någon åldersgräns för att få adoptera? Såg en dokumentär på TV för några dagar sedan och där var det ett par som adopterade 3 syskon. Kvinnan var en bit över 40 år och mannen var nästan 50 år, om jag minns rätt.

Linnéa

• Linnea4

Hej igen, Astrid!
    Vill också väldigt gärna hålla kontakten!
    Varma hälsningar, Linnéa.

• Linnea4

Hejsan, Atrid!
    Som du nog märkt så är jag här periodvis. Ibland kan det gå någon vecka eller mer mellan besöken här på Fam.liv. Hoppas ni haft ett riktigt skönt julfirande! Vi är båda lediga i mellandagarna och ägnar tiden åt friluftsliv och umgänge med släkt och vänner.

Om jag förstått det rätt så tar du Fragmin nu? Hur stor dos och hur ofta tar du sprutorna? Själv tar jag 10.000 IE på morgonen och 7.500 IE + 75 mg Trombyl på kvällen. Blodproverna visar att det fungerar utmärkt och ger mig ett bra skydd mot blodproppar. När jag tar Waran brukar det vara 1 eller 1,5 tabl. en gång om dagen.

Önskar er ett Gott och "Fruktsamt" År 2007!
    Linnéa.

• Linnea4

Välkommen Loppan75!

Det här med missfall... Ja, roligare kan man ju ha! Eftersom vi gjort IVF-behandling och fått ett befruktat ägg återinfört, så vet vi ju med säkerhet att det blev ett missfall. Annars har ju alltid mensen kommit (så förbannat punktigt...) varje måndad, så vi har aldrig ens hunnit fundera över ev. positiva grav.resultat. Redan i samband med utredningen av min allra första blodpropp konstaterade läkarna att jag har ökad risk för missfall pga antikroppen de då upptäckte i mitt blod. Sedan dess har de ju upptäkt ytterligare två antikroppar och de underlättar ju inte våra fortplantningsförsök direkt... Problemet hos mig verkar vara att få ägget att fästa i livmodern.

Just är vi i en vänteperiod innan vi kan göra nästa återinförande i Uppsala. Jag har haft en mens efter IVF-behandlingen och den kom punktligt, samt en ägglossning även den lika puntlig. Så "systemet" verkar ju fungera bra. Har däremot problem med mellanblödninar och värk, så jag börjar misstänka att Endometriosen börjar spöka igen.

Om vi nu lyckas bli med barn lär oron för missfall komma rusande och vi kommer förmodligen att oroa oss för missfall genom hela graviditeten.

Hälsningar Linnéa.

• Linnea4

Hejsan, God Is A Girl!

Nej, vi gör inget speciellt för att ägget ska fästa lättare i livmodern. Jag vet faktiskt inte om det finns något man kan göra för att det ska fungera bättre. Behandlingen med Fragmin har man för att Waranet är fosterskadande.

Gott nytt år!
    Linnéa.

• Linnea4

Loppan75 och Astrid:
    Vad kul att ni båda finns geografiskt nära varandra!
    Kram, Linnéa.

• Linnea4

Hej, alla!

Ja, då har man hamnat i en lite knivig sits. Vi är bortbjudna på nyårsafton och har egentligen gångavstånd till festen. Förvämtad mens på måndag, men för att vara på den säkra sidan blir det ingen alkohol för min del. Det blir till att ta bilen till festen och skylla på vädret (ska visst bli regn). Vi förlovade oss i somras och både släkt och vänner har börjat titta lite diskret på min mage... Men det är än så länge ingen som vågat sig på att fråga om vi "tänker skaffa smått". Ja, om det vore så enkelt... att det räcker med att tänka på bebis så blir man gravid... Fast å andra sidan så förstår man ju alla nära och kära och deras omtanke om vår framtida familjelycka.

Kram, Linnéa.

• Linnea4

AHöst: Grattis, grattis!! Håller också tummarna! Äter också Folsyra, 500 microgram/dag. Det lär vara bra för att förebygga ryggmärgsbråck och bråck i hjärnan. Varför har du så hög dos?

Astrid: Jodå, det blev lite undrande blickar från värdinnan, men hon sa inget. Det regnade ju, så jag kunde med gott samvete skylla på vädret. Höll på att missa kvällssprutan och lilla Trombyltabletten! Fick smita in på toa lite hastigt mitt i middagen... Skulle haft mens idag, men den verkar vilja dröja. Förmodligen av helt FEL orsak. BLÄ! Det är pest och pina innan man vet hur det blir.

Har inte märkt någon direkt skillnad med mensen vid övergång mellan Waran och Fragmin eller tvärt om, förutom att jag fick betydligt rikligare mens efter att jag börjat äta Waran för ett par decennier sedan. Det är nog olika från person till person hur mensen reagerar på dessa läkemedlen, tror jag.

Blir det någon vinter i år, eller...?

Kram, Linnéa.

• Linnea4

AHöst: Ja, du hade ju redan svarat på frågan medan jag segade med mitt inlägg.
    Kram, Linnéa.

• Linnea4

AHöst: Min käresta är diabetiker. Han tipsade mig med att när sprutan är tömd så håller man kvar den i ca 5 sek innan man drar ut nålen till hälften, väntat ytterligare 5 sek innan man drar ut hela nålen. Då hinner huden dra ihop sig lite och man slipper (förhoppningsvis) blåmärke. Sedan brukar jag ta en bit papper och trycka lagom hårt mot injektionsstället en stund, det kan också hjälpa. Det beror ju på var på magen man tar sprutan. Vissa områden verkar alltid ge blåmärken, hur man än gör!

Linnéa.

• Linnea4

Astrid: Vet inte än om min nykterhet var förgäves... Skulle haft mens för några dagar sedan, men fått neg på stickorna. Hade normal mens i dec när vårt första IVF misslyckades och ägglossningen kom som den skulle. Nu undrar man ju varför mensen dröjer? Har alla normala menssymtom förutom rejäl mensvärk, det är bara själva blödningen som fattas. Är det vanligt att mensen strular efter IVF?

Kram, Linnéa.

• Linnea4

Astrid: Fick mens inatt, med tillhörande VÄÄÄÄÄRK!

• Linnea4

Astrid:
    Förstår dig precis! Fyller också 38 snart och det känns grymt att tiden för fruktsamhet börjar bli knapp. Man kan inte annat än bli avundsjuk på männen som har betydligt längre fortplantningsperiod i livet. Men å andra sidan (som min kära sambo påpekade) så har kvinnan en unik position när det gäller bebistillverkning. Hon får ju en mycket speciell närhet och relation till barnet när det växer i hennes mage och vid amningen. Han har ju rätt i det, min sambo. Skulle det bli aktuellt med adoption så har vi liksom samma utgångsläge. Man kanske inte kan resonera så, men jag tycker att det ligger en poäng i det hela.

Kram, Linnéa.

Svar på tråden Missfall pga antikroppar i blodet.