Hejsan, AstridEster!
Tack för ditt svar! Besökte din sida? Vilken kämpe du är!
Jo, vi har liknande koagulationsrubbningar. Har också APC-R, men även ytterligare två antikroppar. Den ena heter Lupusantikoagulans och den andra är s.k. positiva Kardiolipinantikroppar. Första antikroppen upptäcktes när jag var 16 år, vid akut trombos i vänster ben. Har sedan dess behandlats med Waran, men har ändå genom åren haft ett antal mindre blodproppar i benen och lungorna.
Jag och min sambo har försökt bli med barn sedan sommaren 2004. För att undvika fosterskador vid ev. graviditet bytte jag direkt från Waran till Fragminsprutor (morgon och kväll). Tyvärr visade det sig att mina antikroppar är mycket aktiva och Fragmindosen skyddade ej ordentligt. Jag fick blodpropp i ena vaden i december 2004 och tvingades byta till Waran igen. På eget initiativ väntade vi ända tills hösten 2005 innan vi vågade oss på nya graviditetsförsök. Denna gång skulle jag ha kvar Waranet ända tills positivt grav.test.
Antikropparna ökar ju risken för missafall, så i början av 2006 gjordes en fertilitetsutredning och hamnade i kön för IVF-behandling. Väntetiden var då ca 20 månader (på Sahlgrenska i Göteborg). Som tur var så arbetar vårt landsting för att korta behandlingskön, så vi erbjöds möjlighet att påbörja behandling redan under hösten 2006, men på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.
Första IVF-behandlingen resulterade i tre befruktade ägg (två väntar i frysen). Första försöket slutade med missfall i början av december och i dagsläget avvaktar vi vårt andra återinförande. Några dagar före äggplockningen byttes Waranet mot Fragmin i kombination med Trombyl. Den här gången har jag mycket högre dos Fragmin och blodproverna visar att det fungerar bra, så även om det blev missfall skall jag inte byta tillbaka till Waran.
Ett krux är att blodcirkulationen i mina ben är nedsatt eftersom blodpropparna skadat blodkärlen och läkarna vet egentligen inte hur mycket mina ben kommer att påverkas under en graviditet? Vi kan bara hoppas att det går bra och att jag kan bära barnet hela graviditetstiden. I värsta fall tvingas vi avbryta graviditeten i förtid?
Vi har börjat prata om adoption, men det blir inte aktuellt att ansöka än på ett år.
Linnéa.