Jag ska köpa guldfisk!! =)
Hade tänkt att köpa en glaskula å ha 2 guldfiskar, 1 växt å vita stenar...
Jag kan ingenting om sånt här men behöver man ha nåt mer till dom?
Hade tänkt att köpa en glaskula å ha 2 guldfiskar, 1 växt å vita stenar...
Jag kan ingenting om sånt här men behöver man ha nåt mer till dom?
Mat? Syre?
Mitt förslag är att du köper en bok om akvariefiskar innan du köper fiskarna Det gjorde jag och utgången blev att jag inte köpte några fiskar... eftersom jag insåg att det var en massa jobb med sånt också *hihihi... jo lite slö är jag ibland*
Jo, jag har ju haft fiskar förut men jag har ju sett såna som bara har haft en glaskula me fiskar...inga pumpar å sånt...?
Prata med en djuraffär, de vet vad fiskarna behöver för att må bra.
Jag hade en skål med en svart fisk och vita stenar... Jättefint! men det var så lagomt gulligt när mamma tyckte synd om Wolfgang, som han hette, och började mata honom. Han blev så tjock att han inte orkade simma och höll på att dö. Det är lättare att mata ihjäl dem än att svälta dem! Vi satte honom på diet och han klarade sig
Vi hade ingen pump, utan han fick såna där syretabletter...
tänk på att ju mindre skål ju oftare får du göra rent
hade 60 liters åt 2 st å jag tyckte jag inte gjorde annat än skura grus å bytte vatten (en gång i veckan) kan tillägga att jag hade 2 akvarium med 2 i varje....... sen bran det i källaren å all rök gick in i vår lgh å självklart gick röken ner genom pumpen som jag glömde dra ur när vi evakuerades...(vem tänker på sånt) min tanke var ju bara att jag orkade inte bära ut akvariumena iaf så dög dom....... är ett år sen snart....
och aldrig mer en fisk i dom skålarna......ska jag ha akvarium så blir det ett på minst 300L och reningsverk.......(hade dränkbarpump med renare till mina) fast snyggt är det men man ska ha tid med det oxå...... å ett sånt akvarium du pratar om är snyggt ca 3 dagar sen börjar det se trist ut men kolla runt på nätet finns tom forum för akvarie ägare där man kan få massa tips å råd....... sen tycker jag att du ska sattsa på mindre fiskar än guldfiskar.... 60L var på gränsen för dom 2 jag hade.....å då var dom inte fullväxta..... jag rekomenderar nog hellre slöjsjärt eller om det finns små guldfiskar..... max 10cm som fullvuxna.
Jo, jag ska prata me djuraffären men jag tänkt om nån här kanske vet mycke...?
Vi har 2 st guldfiskar i en glaskupa. Har en växt, en stengrotta och en pump. En pump är inte nödvändigt för guldfiskar, men det underlättar renhållningen för oss. Vår kupa innehåller 16-20 liter vatten (vet inte exakt), och varje vecka byter vi ut ungefär 4 liter. En gång i månaden gör vi rent, och då byter vi ut hälften av vattnet ca 10 liter, gör rent kupan, sanden/stenarna och spolar av växterna. Då suger vi upp 8-10 liter av det vattnet från akvariet i en spann och håvar upp fiskarna och lägger dom i spannen medans vi gör rent. Varje gång vi gjort rent eller bytt ut vattnet häller vi i ett par droppar av ett medel som heter Aqua plus-nånting, samt vid behov byter ut filtret till pumpen.
Jag tycker inte det är det minsta jobbigt att ha guldfiskar, att göra rent en gång i månaden tar max 30 minuter. Fråga gärna om du undrar något.
Guldfiskskålen är verkligen missvisande. För ingen guldfisk mår bra av att leva i en liten rund skål! Guldfisken kräver lite mer syresatt vatten en vanliga fiskar och blir även jätte stor som vuxen. Det finns många guldfiskar som dött pga av att de levt i sådana skålar. En bra akvarist säljer inte sådana skålar för guldfiskbruk. Jag rekommenderar också att du först inhandlar en bok om akvarier för att göra allt på rätt sätt. Oliak fiskar kräver olika mycket syre och litermängd vatten.
Snälla köp ingen "glaskula". Det är djurplågeri och alla seriösa säljare säljer det inte. Det är alldeles för litet akvarie för så pass stora fiskar. Ifall man inte är noga med vattenbyten och att inte överfodra så är risken stor att man förgiftar fiskarna!
Att ha akvarie är annars jättekul och bli inte avsträckta för att det verkar krångligt! Ett välskött akvarie kräver knappt en timmes skötsel i veckan!
Fråga gärna om ni undrar nåt mer!!
//Poena med 5 akvarier i lägenheten