Jag ska köpa guldfisk!! =)
Hade tänkt att köpa en glaskula å ha 2 guldfiskar, 1 växt å vita stenar...
Jag kan ingenting om sånt här men behöver man ha nåt mer till dom?
Hade tänkt att köpa en glaskula å ha 2 guldfiskar, 1 växt å vita stenar...
Jag kan ingenting om sånt här men behöver man ha nåt mer till dom?
Tack för svaren!
Poena: tänkte just på att tillägga att det kan kallas för djurplågeri just mot dessa fiskar. Och just det att en seriös akvarist säljer inte guldfiskar för att hållas i runda skålar.
Det är skillnad på guldfisk och slöjstjärt. Köp slöjstjärtar!
www.zoopet.se/
är en jättebra sida där allt man vill veta finns. Man kan få inspiration av snygga akvarier, söka upp info om en fisk man vill ha och de vad den behöver m.m Sedan finns där också ett forum där man kan stääla frågor om allt
Måste bara lägga in lite mer i diskussionen
Om jag skulle råda en nybörjare till något skulle jag nog säga, köp ett 200 liters kar och ha ett stim med Rödzebror i det www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp
Dessa fiskar är vackra (hannen blå, honan gul-röd), har ett intressant beteende, är lättskötta (mata en gång per dag, byta 1/3 vatten i veckan) och vackra.
Om man köper någon av de klassiska nybörjarfiskarna, typ Molly, Platy, Tetror, Guldfiskar är risken stor att man får problem då dessa fiskar är "sönderavlade" och väldigt känsliga.
Jag ska ha fiskar i en glaskula i köket, alltså inget vanligt akvarium!
poena: jaaa det var den jag tänkte på när jag tipsa om forum..... den är toppen
vi har oxo akvarier...glaskulor är for smala överst, så det blir inte så stor overflate var vattnet kan ta upp syre...den är ju större ju längre ner man kommer, men där är ingen luft..fattar? Jag har haft 30, 45 och 60 liters, ett tag alla på en gång, nu har vi ett på 250 liter, mycket bettre...det behöver inte skötas på samma sett som ett litet, for det är en bra pump man får köpa till, som står utanfor akvariet..man bara stänger for slangerna, kopplar ifrån pumpen, tar inn den i badrummet, och rengör...vattnet skifter man ut helt en till två gånger i året, annars kanske halva..det brukar bli 12 hinkar, kanske 14..är man två går det fort..när man skal ha i vatten igen fyller man badkaret med vatten, och bara fyller hinkarna där...handukar är bra att lägga ut på golvet framfor akvariet...ett 250 liters akvarium ger så mycket tillbaka i jamförelse med et litet..vi köpte et ca. 50 liters akvarium till vår brorson, allt gick på 400 trpr jag, det är bettre än kula...
glaskula?? du menar typ en stor rund skål??? eller har jag totalt missuppfattat det hela??? *trött giz*
det finns pumper till kulor oxo....titta hos en djuraffär...en kommentar om at ingen seriös säljer kulor, i malmö säljer dom allt, tillochmed kulor....vi har varit på varenda...