• HangtheDJ

Snälla hjälp! Hur syr man i tunna tyger egentligen?

Nu lägger jag frågan i era händer. Jag köpte ett helsnyggt tyg i satin/bomull för att sy julgardiner i. Men katten så arg jag blir när provlappen jag sydde på blev helt fnasig, skrynkig och förstörd! Kan någon hjälpsam, sykunnig människa därute hjälpa mig med hur i 17 jag egentligen ska göra för att det inte ska bli såhär?! Jag har provat olika stygnlängder på maskinen, olika sömmar och samma resultat eller värre sker varje gång...
    HJÄLP!

• Svar på tråden Snälla hjälp! Hur syr man i tunna tyger egentligen?
  • mononoke

Kanske du kan testa med en tunnare symaskinsnål, de finns i olika tjocklekar. Annars vet jag inte. Lycka till!

• Snuttarna

du kan prova sänka trådspänningen och hålla tyget spänt

• ÄngelBängel

Kolla att trådspänningen inte är för hög, då drar tyget ihop sig kring sömmen. Syr man tunna tyger så får man oftast ha jättelåg spänning. Övertråden brukar ha en liten ratt med siffror och undertråden justerar man oftast genom att skruva lite på skruven till fjädern på spolkapseln.

Lycka till!

• HangtheDJ

Åh ni är bara för bra att ha allesammans! Efter att ha sprungit skytteltrafik mellan datorn och sybordet så funkar det äntligen!...korkade jag hade nog en för tjock nål..och spännignen var nog för hög. *haha* ja det finns ju en orsak till att jag inte kallas den mest händiga av kvinnor här i Sverige...
    Tjejer, vad skulle jag göra utan er? Massvis med tack kramar och pussar till er alla.

Svar på tråden Snälla hjälp! Hur syr man i tunna tyger egentligen?