Har ni tips på saker att lägga i en korg till julklapp?
Typ, julgodis
julsnaps (recept nån?)
julbröd
smaksatt olja
ja, vad har ni för förslag?
Typ, julgodis
julsnaps (recept nån?)
julbröd
smaksatt olja
ja, vad har ni för förslag?
* Glögg/vin/småflaskor snaps/
* Nötter
* Frukt
* Kokosnöt
* Färsk ananas
* Ostar
* Korvar
* Godis (twist o.dy.)
* Choklad
* skiva med julmusik
* Badsalt
* Badkulor
* Badbomb
* kex
* pepparkakor
tack!
fler förslag??
Korsord
Ram med bild
Trisslotter
Yankee Candle (eller annan ljus)
marmelad
frukt
knäckebröd
lax
sill
olika korvar
kanske grejjer man kan göra själv..??
*Badbomb, tvål, nagellack, liten fin handduk, ansiktsmask etc (julfin!)
*ekologiska matvaror (rapsolja, choklad, dessertost, frukt)
*egengjort julgodis i fina glasburkar (tryffel, kola, knäck, marsipanbollar) och dekorerat med apelsiner eller clementiner med kryddnejlikor och röda band
*hemgjord glögg (har inget recept men googla eller kolla kokboken ) och hemgjorda, dekorerade pepparkakor och mandel och russin.
Gör eget vaniljsocker -jätteenkelt om man har en mixer! Googla efter recept. Supergott att baka med eller t ex blanda i grekisk/turkisk naturell yogurt och servera som efterrätt med frukt och nötter.
Egenbakat knäckebröd är också gott och faktiskt enkelt att göra. Blir som en blandning mellan knäckebröd och hårt tunnbröd. Recept finns t ex Vår kokbok. Hög imponeringsfaktor ! Lägg in i cellofan och lägg i korgen.
Köp brännvin och en tom flaska och krydda själv. Tror att man även här kan hitta recept på nätet. Extremt enkelt (tror jag i alla fall!). Vinäger kan man också krydda själv med allt möjlig, ser fint ut i korgen med en flaska vinäger med hela kvistar örtkryddor och vitlöksklyftor i, t ex.
Sy några hjärtan i röd velour i olika storlekar och fyll med typ ris, couscous eller liknande och lägg i som dekoration. Kan användas som stressbollar!
www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2552
En korg i SPA-tema: Tex en cd-skiva med avslappningsmusik, aromalampa och aromadroppar, massageolja¨....
Jolly 1978:
TACK!! Den sidan var perfekt!!!
Vassegod :)
egengjort julgodis kanske och lite glögg och glöggmuggar.. el ost och kex och en vinare..
el som jag gjorde förra året till min mormor köpte små burkar med olika sorters marmelad på en present affär som jag la i en korg och sen fyllde jag ut med lite godis..
har bilder i mitt galleri
I fjol så gjorde jag eget godis och egen vinglögg och gav bort till släckten.
Jag gjorde bla "Falska Mozartkulor", de blev jättegoda
125 g Mjuk nougat
250 g Marsipan
1 msk Konjak, Rom eller pressad apelsinsaft
150 g Mörk choklad
50 g Ljus eller vit Choklad
Skär nougateni 30 lika stora bitar. Rulla dem till kulor och ställ dem i kylen.
Riv marsipan och blanda den med konjak, rom eller saft. Dela i 30 lika stora delar. Forma till kulor och platta ut till rundlar.
Lägg en nougatkula på varje ochforma marsipanen runt nougaten så att den täcks.
Använd lite florsocker om massan är kladdig.
Bryt den mörka chokladen i bitar,lägg dem i en djup tallrik. Sätt den över en kastrull med kokhett vatten så att den smälter.
Doppa kulorna i chokladen, använd en gaffel att rulla kulorna med.
Lägg dem på bakplåtspapper och ställ svalt att stelna. Smält ev.lite ljus eller vit choklad på samma sätt som den
mörka och ringla över kulorna nä de stelnat.