• BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 10 Dec 01:10
    32873 visningar
    11 svar
    11
    32873

    Vad heter det som man kan ta i stubbar som gör att de dör/ruttnar???

    Vi håller på o sågar ner träd på trädgården och jag har hört att det finns lite olika medel man kan använda för att ta död på rötterna/stubbar samt gör att de rtnar/förmultnar.
    Nån som vet vad det heter. vet att det finns nåt man kan slå in i trädet så det dör/ruttnar. Sen nåt annat medel oxå.
    Så  vet ni nåt så är jag tacksam för svar.
    Skriv gärna vad det heter, hur det funkar, vad det kostar ungefär o vart man kan köpa det.
    Tack på förhand!


    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 24 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad heter det som man kan ta i stubbar som gör att de dör/ruttnar???
  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 10 Dec 11:19
    #1

    Ingen????


    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 24 ♥ ¸.?°´¯)
  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 10 Dec 15:27
    #2

    Nähä


    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 24 ♥ ¸.?°´¯)
  • Äldre 10 Dec 15:40
    #3

    Vet inte om nåt medel men min första tanke är att göra en brasa rätt över stubben?

  • trollh­assel
    Äldre 10 Dec 15:40
    #4

    Kan det vara Round-up du menar? Det finns tydligen något som heter Eco-plugg som innehåller samma ämne som Round up. Jag hittade en diskussion om huruvida det är miljövänligt eller ej på odla.se . För övrigt ett jättebra forum om man undrar något om trädgård.

    www.odla.nu/forums/index.php&f=17&t=36657&hl=plugg&s=6365119cca183ff5ef7dec971b9a84f6

  • trollh­assel
    Äldre 10 Dec 15:41
    #5

    odla.nu menar jag förstås!!!

  • Trinda
    Äldre 10 Dec 16:23
    #6

    Jag vet inte vad det är för medel. Men ett annat sätt är att fräsa bort stubben. Ganska billigt, och den försvinner helt.

  • Äldre 10 Dec 19:25
    #7

    Fräs bort stubben eller lägg massor av salt på stubben.
    Om det är popplar ni tar ner så är det jätte viktigt att få livet av rötterna, annars bor ni i en djungel efter två år! Om det däremot är gran eller tall så är det bra att fräsa bort stubben eftersom de träden inte sprider sej med rotskott. Ta kontakt med en plantskola, lanthandel eller nån trädgårdsmästare.

  • Monste­rmamma­n
    Äldre 10 Dec 19:26
    #8

    Kopparspik tar livet av träd iaf om du slår in en i en stam.


    Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 10 Dec 22:46
    #9

    Trollhassel. Åh tack snälla. Ska kolla upp det där då
    Tack för att du tog dig tid!

    Trinda: okej. men då fräser man bara till själva gräsmattan då va?
    Annars får man ndå gräva för att fräsa ner den eller?
    Tack för svar!!!

    veera: vad är popplar?? hehe. Kan inget om sånt *S* Det är äppelträd vi tar ner några stycken.
    Tack. De ska jag göra.

    Monstermamman. Tack. Ok. Där ser man
    Ska prova det med då kanske


    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 24 ♥ ¸.?°´¯)
  • Äldre 10 Dec 22:49
    #10

    eller så flyttar ni dit myror :)
    det gjorde vi med en stubbe på landet och den va genomkäkad på en säsong :) bara att klubba bort den med en slägga sen!

  • Äldre 13 Dec 18:59
    #11

    Ska man fräsa ner den så gör man det helt, fräser man bara till gräsmattan så blir det en massa (iallafall hos oss...) svampar där det finns träd och rotrester kvar, inte så vackert.

Svar på tråden Vad heter det som man kan ta i stubbar som gör att de dör/ruttnar???