Hur lindra åderbråck i underlivet?
Ja som rubriken lyder, någon som har tips på hur man kan lindra det onda/svullna pga åderbråck i underlivet?
Ja som rubriken lyder, någon som har tips på hur man kan lindra det onda/svullna pga åderbråck i underlivet?
Ligg ner ......vila mycket. Enda som får blodet att flyta lättare är att ligga ner.
Lycka till
Precis som ismamma skriver.
Står man upp blir ju blodflödet starkare, men ligger man avlastas det.
Det är jättejobbigt, jag hoppas allt försvinner för dig efter graviditeten!
Usch fy, jag fick ett bråck i helgen. Gick direkt till kylen och tog ut en burk Cola som jag la mellan benen (iiiiiii!) Men det hjälpte nog för det känns redan bättre!
Jag fick tipset att lägga en bindor i frysen och sen använda dem när de är frusna. Har inte testat själv eftersom mina åderbråck blev bättre när jag slutade jobba. Det blir mycekt värre när man lyfter tungt och är uppe och står så försök ligga och vila.
vila med benen högt är det råd jag fått..har dock inte tyckt att det hjälpt särskilt mkt, men det stämmer ju att det blir värre när man står o går...så försök att undvika det mkt kanske? (var dock svårt m mitt jobb men nu jobbar jag inte så...)
Har oxå skitstora bråck och min BM sa att det inte finns mycket att göra. Jag ser att dom växer varje dag (fyra stora) och är livrädd att dom inte ska försvinna efter förlossningen. Det ser ut som att någon har slagit och skurit och sedan sytt ihop hela underlivet lite på måfå... Det ser inte kul ut alls m andra ord och det spänner och gör ont. Någon som vet vad man kan göra om det inte försvinner? Måste man gå till en plastdoktor då?
Jag har både ljumskbråck och åderbråck. Ljumskbråcket är så illa att jag måste opereras för efter förlossningen.
Men köp stödstrumpbyxor, alltså inte vanliga strumpor, ligg med fötterna högre än höfterna och fråga på din vårdcentral efter... åhh, vad hette det nu då... Jag har (förutom bäckenbälte) ett speciellt band som man också har runt under magen, som trcyker på bråcket. Bråckband heter det ju! Haha...
Och mycket vila...
lovely lily - Ja, om de är riktigt stora, svullna och gör ont kan du opereras för dem. Utan kostand, det ska jag göra...
missgoodie, vad har dom sagt till dig angående bråcken? Att dom försvinner av sig självt eller att man alltid måste operera?
lolvely lily - Både min barnmorska och min läkare säger att de flesta av mina kommer att opereras, eftersom de gör ont. Men det beror helt på hur stora de är. (Om de ska opereras eller inte, menar jag). Men till en viss del kan de flesta försvinna och gå tillbaka lite. Fråga din BM vad hon tror om just dina.
jag har oxå... tror ni att det förvärras av att man har samlag?
Bubblifer, ingen aning... Men för mig funkar det inte att ha sex.
Missgoodie, låter läskigt att operera där nere... Men det är iof bättre än alternativet. Ska prata m BM
bubblifer - Vet faktiskt inte heller, och inte har jag frågat heller eftersom min sambo flyttade ut i början på september... Men, ja, det är läskigt med operation där. Jag är också lite nervös. Fast det enda som är säkert att jag ska operaras för är ljumksbråcket och det sitter ju i ljumsken...
Lovely lily - Det sista var riktat till dig ;)
haha, förstod det. Hoppas det går bra iallafall!
lovely lily - Ja, det hoppa sjag med och detsamma kan jag ju säga då ;) Lycka till!