• Korallen

Öppen förskola i centrala Göteborg???

Enligt kommunen som jag talade med så finns det ingen öppen förskola i centrala Göteborg. Kan det verkligen stämma?
    Hon sa att det finns i t.ex Majorna men det är en bit att ta sig och får jag, som inte bor i Majorna, gå dit med Wille??
    Finns det andra mammor i centrala GBG som går någonstans?
    Jag vill att Wille (5 mån) ska få träffa andra barn nu och lyssna på musik och leka!

Någon??

• Svar på tråden Öppen förskola i centrala Göteborg???
  • Super

*puffar upp * :) bor med ganska centralt:)

• brunetten

Många kyrkoförsamlingar har öppen förskole-verksamhet. Det kanske kan vara något?

• Korallen

Det visste jag inte, ska kolla det

• Lillstrumpa

Har du kollat på hemsidan? Vissa SDN har i alla fall så utförlig info. Jag har för mig att det ska finnas en öppen förskola någonstans i öster (Olskroken kanske?) Men jag vet ju inte var du bor.. om det är nära.. Men kolla hemsidan!

• pärla

I öster är det bagaregården som gäller, ligger en bit från redbergsplatsen, men det är ju lika långt som till majorna om man bor i centrum..

• Venus

Majornas är väl stängd, Majorna och Linné delade förut och Linné har kvar sin (vad jag vet) och den ligger på Plikta (lekplatsen i Slottskogen)...
    Men senast jag skulle dit (när jag bodde i Majorna) så var det bara de som bodde i Linné som fick gå dit

Nu bor jag i Högsbo och har en öppen förskola precis utanför dörren, inte för att jag varit där ännu, men den finns

Men kolla upp Kyrkan, de brukar ha både det ena och det andra...

• Andrasandra

Hej!
    Kyrkan har öppen förskola i Mariakyrkan (vid hållplats Ullevi norra) på måndagar och torsdagar. De har även rytmik en av dagarna.
    /Ewa

• Korallen

Andrasandra:
    Skämtar du Jag bor vid hållplatsen Ullevi Norra!
    Mariakyrkan, ligger den vid gamla dispensären? (Vet inte nå't)

• Korallen

Bagaregården är hanterbart gångavstånd, frågan är väl bara om jag får lov att gå dit? Ska se om jag kan ta reda på det.
    tack för tipsen!

• Vilmagbg

Linné/ Majorna har inte kvar någon kommunal öppnen förskola på Plikta.
    Men Oscar Fredrik kyrkan har bebiscafé på tisdagar kl:13.00 med fika och sångstund.

• Elvins mamma

Jag har hört att det ska finnas i Haga, men har inte lyckats hitta nå'n info om det. Någon som vet?

• Hattifnatt

Det finns också en öppen förskola i Kålltorp, vid Renströmska/Kålltorps sjukhem ungefär, i Parkskolan. Har aldrig varit där men den skall enligt vad jag hört vara bra. Om du bor i centrum smidigt trots allt med femmans vagn till ändhållplatsen ( förutom att femman ofta är en "gammal" vagn, då )
    Kyrkorna är annars ett bra tips, tror de flesta församlingar har någon verksamhet, även om Kyrkans Barntimmar är nedlagt på många ställen pga för få barn, hörde jag nyligen.

• Korallen

Fick svar från SDN att ingenting finns i centrum men hon skrev också...

..snip//
    När jag senast besvarade en liknande fråga om öppna förskolor tog jag reda på att det fanns en föräldraförening som driver en öppen verksamhet i Stuxbergsparken i Johanneberg/Krokslättsområdet.
    //snip..

Känner någon till det?

• Andrasandra

Korallen:
    Eh, dispensären..? Jag vet inte riktigt vad det är... Är inte Göteborgare från början. Men öppna förskolan håller till i gamla fattighuset, d.v.s. kyrkans församlingshem måndagar och torsdagar 14.00-17.00!

• Korallen

Andrasandra:
    Jag var där idag.
    Har skrivit upp mig för nästa säsong. Från och med januari får man anmäla sig så att grupperna blir de samma varje gång. Det har varit alldeles för stora grupper när man har kunnat komma som man vill så tydligen så de vill att det ska anmälas nu istället.

Svar på tråden Öppen förskola i centrala Göteborg???