• bebisetta

Restless leg(s)

Jag blir galen på mina ben!
    Eller, för tillfället endast det vänsta. Det pirras o killas och jag kan inte vara still. Att promenera ska tydligen hjälpa men eftersom jag är igång hela dagarna på jobbet så tycker jag att jag gått nog under dagen.
    Någon som har ngt annat tips? Just nu hjälper hård massage och "gnuggningar" tillfälligt men inte länge.
    Detta händer på kvällarna och ibland på nätterna när jag helst vill ligga i soffan med katten i knät. Jag är i v 30.
    Hoppas ngn har tips innan jag kreverar!

• Svar på tråden Restless leg(s)
  • SnuttanSnuttan

Jag har precis samma problem..

Testa sätta fötterna i en hink me kallt vatten en stund.. (alt duscha av dom kallt, lägg en kall handuk över fötterna) det funkar för mej, ett tag.. 
    Annars är det väl till att gå, hoppa, stampa.. 

Kan ju göra en sprittsprångade GALEN alltså.. *tokig*

Men men.. bara till o hålla ut antar jag.. Räcka ut tungan

Har nån fler tips, så vill ja me veta !

Snuttan v 37
  • hib58

Usch det är jobbigt.
    Ibland virar jag en kall handduk om benet. Ibland lägger jag benen så högt jag kan bygga upp vid fotändan av sängen. Har nog testat apotekets stödstruma nån gång. Ibland får gubben massera mina benså hårt han kan (nja inte riktigt).
    Ibland börjar jag läsa en spännande bom för att glömma att det kryper. Jag är alldeles för lat och sömnig för att gå upp på natten.

• happy2

Hej! Restless legs kan vara symtom på att du har för lågt hb att kroppen skriker efter järn,, De brukar vara ett klassiskt syndrom på just anemi,, Kolla nästa gång hos bm Även kolla om du skulle ha Kalium brist,, de kan oxå ge den eftekten.

• Springsteen

stödstrumpor hjälpte mig... hörde nån som blev hjälpt av 2 bananer per dag...

Fast restless legs hos gravida är inte samma som "restless legs" hos övriga befolkningen... hörde oxå att de där med anemi inte stämmer... har man lågt Hb och restless.. så råkar man bara ha båda i rent sammanträffande... (båda symtomen är ju ganska vanliga... och brukar gå över efter järntabl och när man kommit en bit in i grav)

• FrökenHöst

Precis, börja med att kolla om du har ngn vitaminbrist...

Annars så finns det lite olika saker som hjälper. Det är olika för alla. Det finns speciell medicin för restlesslesgs eller RLS som det enklare kallas. Vet inte om man kan äta den vid graviditet. Ibland, vid lindrigare fall, kan alvedon hjälpa.
    Ansträng benen mycket innan sängåendet.
    Har själv haft (och har) RLS sen jag var liten. Just nu är akupunktur det som fungerar bäst.

Det finns hjälp att få om man hittar en läkare som är insatt. Numer så vet de flesta doktorer vad RLS är för nåt och hur man behandlar.

• happy2

Jaha då måste min läkare ha sååå fel då,, för de vad han sa till mig varför jag kunde uppleva krypningarna i benen (som jag själv har fått uppleva),, Sen Vitamin brist innerbär ju anemi oftas i olika grad,, Jag själv har både fått behandling för akut anemi av järn, kalium och B12,, Jag gämför inte något från den övriga befolkningen då de har gått över relativt snabbt efter de man fått barn, Har 3 grav som jag gått igenom detta med..

• FrökenHöst

Vet inte om jag förstår riktigt...men om du fått behandling för vitamin brist och dylikt och det ändå är kvar så berodde kanske inte RLS:en på brister eller anemin??
    Jag har aldrig varit gravid men är det vanligt att gravida får problem med RLS??

• happy2

Fröken höst: ja de är jätte vanligt,, fast alla kan få olika grad av detta obehg o upplever de olika,, Jag känner fortfarande av detta,, men inte i den obehagliga plågsamma grad som innan man får behandlingen De e ju ba mycket bättre o man kan sova rätt ok om nätterna osv,,

• Melony

Enligt min bm beror det oftast på att gravida lätt får magnesiumbrist och kan avhjälpas med nyponsoppa, vetegroddar, sallad och citroner som har hög magnesiumhalt. Sen kan det vara bra med stretching av vadmusklerna. Det har i alla fall hjälpt mig avsevärt.

• bebisetta

Tack för alla svar o tips. Enl. senaste testerna ska jag inte ha brist på ngt men det var iof 4 veckor sen. Jag har precis börjat äta järntabletter men i lågdos eftersom jag även har trög mage. Äter även vitamineral kvinna varje dag.
    Nån som tror jag behöver mer järn? Det är 9mg i järntabletterna och 18mg i vitamineral.
    Ska prova stretcha benen innan jag lägger mig ikväll.

• bebisetta

Föresten skönt att höra att det inte bara är jag som har pirr i benen...

• Melony

Kolla med din bm om det där med järnet, för mycket järn är tydligen inte så bra.

Btw. Det enda jag äter i kosttillskottsväg är apotekets folsyra, selen + e, c-vitamin och omega-3 forte, i början av grav åt jag dessutom extra kalk då jag inte kunde dricka mjölk, fil och yoghurt och bara kunde få i mig ost nån gång ibland.

• Alderia

TS: Jag hade jättemycket problem med myrkryp tidigare under graviditeten. Men att använda stödstrumpor på dagen hjälpte verkligen, så det är mitt tips. Mabs på Apoteket - superbra!

• bebisetta

min bm vet vad jag äter så det är nog inga problem. Hon vill dessutom att jag ökar dosen av järntabletterna när jag märker om det går bra för magen. men ger sig inte mina ben så ska jag ringa o kolla vad hon säger.

• bebisetta

Alderia: Ok! Ska kanske kolla in dem då. har man dem på på natten oxå eller?

• Pallas

Det finns en medicin här i USA mot restless legs syndrome som heter Requip (ropinirole hydrochloride). Vet inte om det finns i Sverige eller om det går att använda under graviditet dock.

En kompis blev hjälpt av TENS-apparat och på den här sidan finns det tips om hur man kan lindra (på engelska): restlesslegs.com

• längtar efter familj

Orkar inte läsa alla svar du fått så någon kanske redan gett dig samma råd, men köp Calcium Sandoz brustabletter på apoteket. De hjälpte mig och jag har inte känt av några krypningar alls sedan jag började med dem. De finns i både 500 och 1000 mg. Jag kör med 500 och det räcker för mig! Jag hade värst på natten och gick och vankade i lägenheten och prövade med akllt vatten och allt, men detta var det enda som hjälpte mig..

Hoppas det hjälper dig också!

• Alderia

TS: Nej, man ska inte ha stödisar på natten - man tar på dem så fort man kliver upp och tar av dem vid läggdags.

• Pallas

Justja, jag har också läst att det kan bero på kaliumbrist, så proppa i er bananer och choklad och se om det blir bättre.

• Melony

Får man vara lite petig här, aaarhg liite kanske...
    Kalium och kalcium är två skilda saker,
    kakao förstör kalcium, kalciumbrist märks oftast i att man får dåligt humör och sömnbrist,
    kaliumbrist kan faktiskt ge muskeltrötthet minns jag nu från studierna,
    vätskedrivande produkter gör att kalium går förlorat och man behöver extra kalium när man äter mycket sötsaker och salt,
    kalium finns som sagt mycket i bananer och dessutom i bär, potatis, rotfrukter, baljväxter och messmör.

Svar på tråden Restless leg(s)