• fenomena83

Tack gode gud för mobillån!!!!

Ååh jag känner bara att jag måste skriva detta inlägg, hellre än att svara i miljoner trådar.

Mobillån, sms-lån etc har så jäkla dåligt rykte har jag märkt. Det pratas rätt mycket om dessa i trådar här på FL, när folk har kass ekonomi och behöver ett snabblån så kan dom få rådet att ta ett sms-lån men lika snabbt börjar det hojtas om att såna ska man akta sig för, för räntan är ocker och man kan aldrig ta sig ur den fällan mm mm.

Nu måste jag bara säga det att jag tycker det är så jäkla underbart att nån klok människa kommit på detta med mobillån och snabblån, så tycker jag!!!

Visst, är man redan efter och har man redan hamnat i skuldfällan och den onda cirkeln så är mobillån bajs och inget man ska använda sig av och det hoppas jag folk förstår.
    MEN det kan faktiskt komma situationer för skuldfria "normala" människor där man behöver ett snabbt lån kvickt som attan och det inte finns nån annan hjälp att få så snabbt. Och om man VET att man kan betala hela summan inom 30 dagar, vad är det för fel då? Undrar jag.
    Sen att räntan skulle va ocker det vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är ingen ränta alls faktiskt utan UPPLÄGGNINGSAVGIFT på ett par hundra, en summa som nästan alla banker tar. Dom babblar i tidningar om att det skulle va en effektiv ränta på 1200% som max men det köper inte jag.

Håller med om att det inte är nåt som man ska syssla med varje månad för då får man nog istället ta och se över sin ekonomi för annars kan man säkert hamna i fällan, DÅ blir det höga extra-avgifter däremot.

Kan ju bara ta mig själv som exempel. En måndag eftermiddag kom min katt hem och hoppade på tre ben. Mannens föräldrapenning hade blivit fördröjd såklart, och vi var i princip panka. Katten är (var!!!) oförsäkrad och jag visste att det kunde bli en fet kostnad för oss. Men jag tog i allafall in henne till veterinären och frågade där om det gick att få delbetala, men det gick inte. Nej man var TVUNGEN att betala hela summan på en gång. Började lipa där inne för jag tänkte att nu kallar dom polisen på mig om jag inte betalar.
    Räkningen slutade på 2800:- för lugnande medel, sövning och röntgen samt grundavgiften. Det enda jag kunde komma på att göra just då var att skicka ett sms och efter fem minuter satt 3000 på mitt konto. Gud va skönt det va!!!!!!!
    För jag är inte som alla andra som har massa värlbärgade föräldrar, släktingar och vänner som kan ställa upp bara sådär på en sekund. Den enda jag försökte få tag på var min bror men han svarade inte och jag var ju tvungen att betala exakt då.
    Så det löste sig i allafall...
    Och jag betalade tillbaka pengarna två veckor senare när mannens fp kom, för den hade jag ju ändå räknat med liksom, och den kom ju dubbelt eftersom den hade uteblivit så länge.
    Det blev bara ett hål i kassan på 600, men det tycker jag hon är värd min kisse.

Kan ju förresten säga att nu är hon försäkrad

Ville bara säga min lilla åsikt...
    För jag blir så irriterad när jag läser inlägg som är anti-smslån... Jag tycker det är hur jäkla bra som helst att de finns just för dessa situationer där man helt enkelt inte kan vänta och där det inte finns nån annan lösning eller nån annan som ställer upp.
    Tycker det är skönt att det finns "banker" som är lite mänskligare i sina krav. Tråkigt för dom som sätter sig i fällan dock, men men, ingenting är ju riskfritt, det måste man ju veta.

Tack för mig!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Tack gode gud för mobillån!!!!
  • Marija79

Bra inlägg, jag tycker som du. Var och en har vi ansvar för vår ekonomi och ibland är det väl tur att det finns "snabba pengar" om det behövs.

• Familytime

Håller med faktiskt! Sen undrar jag om det verkligen varit så att de hade låtit dig sitta på parkeringen och se katten långsamt dö en smärtsam död? Är de verkligen så kalla? För jag menar 3000 spänn hostar man ju inte upp i en hast? Hur fan tänker de då?? Det var det sjukaste jag hört...ingen delbetalning...det borde fan va en mänsklig rättighet!

• mica

Kul med en annan historia än de tråkiga!

• fenomena83

Familytime ja jag håller med dej!!!
    Jag fattar inte det heller!! Verkligen helt sjukt. Jag undrar hur de gör som verkligen INTE KAN skaffa fram pengar. Ger dom djuret en spruta då eller....? Fast den kostar ju också pengar, 250 spänn. Nä dom får väl åka hem och komma tillbaka när dom har pengar..?
    Jag försökte verkligen förklara för kärringen bakom disken att jag inte kunde skaffa fram nåra pengar och hon bara tittade på mig lite ledset och försökte komma med förslag som jag självklart redan hade tänkt på.... "har du ingen som du kan låna av... nån kompis eller förälder eller så....?"
    NEEEEJ sa jag.
    Nähäeee nej då vet jag inte, sa hon då, "såna är våra regler".

• MSI

Lånade du 3000 kronor och fick betala 600 kr i avgifter, så hade du en effektiv ränta på 792%. Det kallar jag ocker.

• Alderia

Det är klart att det finns situationer när sms-lån räddat folk ur knepiga sitsar utan att detta slutat med personlig konkurs, men ofta är det människor som redan befinner sig i ett utsatt ekonomiskt läge som väljer att ta ett av dessa lån istället för att försöka ta kontroll över ekonomin på ett mer långsiktigt sätt.

• Familytime

Men vadå? Har alla en hemlig bank runt hörnet? "Nån du kan låna av? " Vad är det för jävla inställning!
    DUmmaste jag hört

• Jesslan

Jag håller helt och hållet mä, jag skulle inte göra det själv eftersom jag inte är precis skuldfri och så men om man behöver pengar så vad gör man, våran katt åt en öronpropp som satte sig fast det gick loss på 12500 spänn och det kunde vi tack och lov delbetala annars hade jag gjort om dig iallafall.

• 201201232

Har man husdjur så måste man se till att kunna betala veterinärkostnaderna. Om de tog in djur ändå skulle ingen betala för sig och alla veterinärer skulle gå i konkurs. Även om katten är försäkrad kan självrisken bli ganska hög och man måste se till att veterinären har direktreglering, annars får man lägga ut hela kostnaden under tiden försäkringsbolaget handlägger ärendet.

• CrazyOne

Tyvärr så är det så att MÅNGA vetrinärer inte kör med delbetalning..

Vet faktiskt inte vad dom gör om man inte kan betala..
    Dom kanske ger djuret en spruta så dom får somna in?!

Svar på tråden Tack gode gud för mobillån!!!!