• caffe latte

Vit väggfärg

Oj oj oj vad många nyanser av vitt det finns. Nu är det dags för oss att välja vilken vit vi ska ha på väggarna i köket och jag behöver er hjälp.
    Ge mig tips på snygga varma vita färger. Jag har tittat på Stockholmsvitt och Kärnmjölksvitt, är det någon av er som har använt dessa? Hur upplevs de?
    Tacksam för all hjälp!
    (Köket är ett IKEA Ädel vitt)

• Svar på tråden Vit väggfärg
  • LindaPo

Puffar upp!! Har samma fundering.... Den ska väl också vara en viss blankhet på färgen när den är till köket eller??

• juliah

Kärnmjöksvitt har vi använt oss utav en hel del i vårt hus. Även morgondimsvitt. Den första är varmare och mer "gul", men jag tycker mer om den kalla vita nyansen som morgondimsvitt har. Men båda är fina om det nu kunde vara till ngn hjälp?Glad

• caffe latte

Juliah: det låter bra att båda är fina...som att välja mellan två goda ting:) Jag läste om morgondimsvitt att den har lite grått i sig och det skulle passa hos oss. Upplever man den som grå tycker du?

• juliah

Jag upplever den inte som grå, men det kanske beror på att golven är svarta, snickerierna helt vita...men visst, har man ngt kritvitt mot så upplevs den kanske som gråaktig. Men jag tycker att den är vad ska man säga så "ren" och fin, kärnmjälksvita färgen är nästan lite smutsig i mina ögon...
    Hm, kan lägga upp en bild men det är nog rätt svårt att se, det ser nog mest bara vitt ut...
    eller så kan du kika in i mitt galleri, det är i hallen samt farstukvisten som vi har morgonsdimsvitt!

• caffe latte

Ser superfint ut. Den passar nog i köket där vi har svart klinkersgolv. Imorgon ska den inhandlas (ska dock provmåla först för säkerhets skull).
    Tusen tack för hjälpen!

• juliah

Så lite så, tror att det blir toppen, snyggare än den som går åt det gula hållet! Svårt att se på mina foton hur nyansen är kanske men det blir snyggt, det lovar jagGlad

• Marie IE B

Vi har målat hall och TV-rum med Nordsjö Mio Mandel och är supernöjda. Även köket och så småningom även vardagrsummet kommer att få den färgen på väggarna. Det är en mjuk behaglig vit färg. Kika gärna i mitt galleri.

• snart tre

Den kärnmjölksvita färgen - var hittar man den? Tror den kommer att passa vårt hus perfekt! Vi står inför en ganska stor renovering.

• jummie

Vi kommer att ha mandelvit

De på färgaffären sa att beroende på vilket märke du köper av så heter samma förg olika saker. En mandelvit ser tydligen inte lika ut mellan märkena

• VICKY82

Vi har stockholmsvit i två rum här hemma men nu i efterhand hade jag velat ha en mer gråvit färg el mer vit helt enkelt. För jag tycker den stockholmsvita ser smutsig ut när man tittar i taket och jämför med takfärgen. Takfärg är ju kritvitt. Det ser lite ut som att man har rökt inne och så färgen har gulnat. 

• snart tre

Ja, Sthlmsvit är ju vit som är bruten med lite gult - jag tycker också det ser lite nikotinigt ut.

• maha6305

Tänk om alla pratade NCS istället för dessa gulliga namn. Då kunda man sitta där med sin palett-solfjäder och jämföra även mellan olika märken..

• summer06

Stockholmsvitt finns ju i olika nyanser. Har målat me en som går lite mer åt d ljusgrå hållet!

Älskar sina pojkar!
  • maha6305

Marie skrev:
    "Stockholmsvitt kallas ibland antikvit och heter S-0502-Y
    "

NOW we are talking...
    Personligen har jag börjat gå över i att måla listverk och fönster i S-0500-N (alltså en ren svagt nergråad vit för dom som inte snackar NCS) det tycker jag ser renare ut i dom sammanhangen.

Även köet är vitt i denna färg men med en röd fondvägg S-2010-R vilket gav oss den effekt vi ville ha.

Smaken är delad men jag är inte mycket för gulinslag i färg överhuvudtaget. Det ser lätt skitigt ut.

• lianti

Stockholmsvitt S-1002-Y har 5 enheter mer svart än S-0502-Y (morgondimsvitt) Antikvit är S-0500-Y. Allt enligt min man som är målarmästare.

• maha6305

lianti

Med all respekt för din man är det ändå så att det finns flera olika fabrikat/marknadsföringskanaler av färg.

I vissa fall har man enats om namn som branchstandard, men samma kulör kan i princip heta "aftonrött", "bakfyllerött" eller "lingonmos" Det är ingen GARANTI för att du får vad du tänkt dig. Så jag som amatör har ändå anammat poängen med NCS. Då pratar man garanterat samma språk.

Man behöver bara ggogla lite så ser man att förvirring råder:
    www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
    www.prelaq.com/templates/Page.aspx

• jummie

maha6305: precis..har kollat på olika fabrikat o deras tolkning av mandlevit o inte är det samma färg direkt!

Allt beror på vem som tillverkar färgen!

Det är ju rätt tydligt att det är en subjektiv tolkning hur Stockholmsvit ser ut bara genom att beskriva färgen... Med ett NCS så är det odiskutabelt vilken färg det är!

• lianti

Så klart det kan vara så, men här heter dom i alla fall så.. & därför är det ju bra att jämföra med NCS så man får det man ville ha.

Svar på tråden Vit väggfärg