Vit väggfärg
Tänk om alla pratade NCS istället för dessa gulliga namn. Då kunda man sitta där med sin palett-solfjäder och jämföra även mellan olika märken..
Tänk om alla pratade NCS istället för dessa gulliga namn. Då kunda man sitta där med sin palett-solfjäder och jämföra även mellan olika märken..
Marie skrev:
"Stockholmsvitt kallas ibland antikvit och heter S-0502-Y
"
NOW we are talking...
Personligen har jag börjat gå över i att måla listverk och fönster i S-0500-N (alltså en ren svagt nergråad vit för dom som inte snackar NCS) det tycker jag ser renare ut i dom sammanhangen.
Även köet är vitt i denna färg men med en röd fondvägg S-2010-R vilket gav oss den effekt vi ville ha.
Smaken är delad men jag är inte mycket för gulinslag i färg överhuvudtaget. Det ser lätt skitigt ut.
lianti
Med all respekt för din man är det ändå så att det finns flera olika fabrikat/marknadsföringskanaler av färg.
I vissa fall har man enats om namn som branchstandard, men samma kulör kan i princip heta "aftonrött", "bakfyllerött" eller "lingonmos" Det är ingen GARANTI för att du får vad du tänkt dig. Så jag som amatör har ändå anammat poängen med NCS. Då pratar man garanterat samma språk.
Man behöver bara ggogla lite så ser man att förvirring råder:
www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
www.prelaq.com/templates/Page.aspx