• Bliglin

Ska det verkligen behövas vara så svårt att bli gravid

Hej!

Dorry: Japp, jag har läst den sidan. Men antar att svaret på en viss undersökning avgör vilken undersökning som de sedan går vidare med.
    Till exempel har jag själv, liksom de flesta här inne antar jag, gjort vaginalt ultraljud. I mitt fall upptäcktes då en missbildning av livmodern varför man valde att genast gå vidare med kontraströntgen av livmoder och äggledare, sk hysterosalphingographie.
    Det (eller spolning med ul) borde, enligt min uppfattning, alla få göra oavsett missbildad livmoder eller ej.

Men i övrigt antar jag att läkarna väljer att gå vidare från den ena undersökningen till den andra beroende på vilka provsvar som de får efterhand. I mitt fall t ex så visade kontraströntgen att allt såg fint ut och de hittade inte tillstymmelse till cysta, polyp, eller myom etc. Därför finns ju inget skäl att gå vidare med titthålsoperation (laparaskopi) eller hysteroskopi eller endometriebiopsi. Jag antar att det blir aktuellt först då man HITTAR konstigheter eller misstänker endometrios eller annan sammanväxning, cystbildning, myom etc etc.

Så mitt svar är att jag förvisso håller med dig, dock anser jag inte att ALLA undersökningar bör ingå i en utredning och en föregående undersökning redan ger vid handen att en efterkommande undersökning är överflödig, om du förstår vad jag menar.

Dock nämns även Postcoitaltest under "kvinnans undersökningar" vilket ju borde vara ett nästa steg i undersöknings-svängen ... vilket man ofta hoppar över av olika skäl!?
    Det kanske vore en idé för er att begära att få göra, om ni inte redan gjort det.
    Vi ska göra ett efter årsskiftet och jag bävar redan för resultatet :-/ (men vill såklart få undersökningen gjord, man vill ju veta)

Kram B

Svar på tråden Ska det verkligen behövas vara så svårt att bli gravid