• melodie

Kroatien!!!

Vi har funderingar på att resa till kroatien till sommaren, nån som har varit där??? Vill gärna ha tips på hotell, sevärdheter, restauranger????

• Svar på tråden Kroatien!!!
  • jonnysbrud

Jag har varit där och jag har fullständigt förälskat mig i Kroatsien, ett fruktansvärt vackert land med trevliga människor och vackra sevärdigheter.
    Huvudstaden(?) Pula har dom flesta se värdigheterna, med den stora teatern och dom fina gå gatorna längst stadens affärer, Vrsar är en fin liten by med underbar utsikt vid kyrkan, i Vrsar har jag bott både gångerna dom har fruktansvärt fina hotell. Några mil utanför Vrsar finns även en saltgruva.
    Maten i Kroatsien är en av dom bästa.

Jag skulle rekommendera er att ta en bussresa ner med sovbuss, så får ni se Tyskland,Österrike,Slovenien,Italien och alla andra vackra platser på resans gång.

När jag var i vecka 30 med dottern åkte jag och pojkvännen ner med mina föräldrar och det var den bästa resan jag kunde unna mig själv. Vi besökte massor av se värdigheter kommer dock inte ihåg alla just nu.

Om ni tar en bussresa ner så brukar dom oftast ha flera utflykter man kan välja på för ett visst antal euro. Oftast är det en resa till Pula, en båtresa till Venedig i Italien, en båtresa till några öar i Kroatsien eller ett fint besök på en vingård med vin och mat.
    Om ni vågar så kan ni även ta en tur på egen hand med den lokala bussen och åka till någon stad i närheten.

Kroatsien är en av dom vackra länderna och troligtvis kommer våran familj åka dit igen nu i sommar. Jag hoppas ni får en underbar resa och jag lovar det är värt varenda peng.

Ja just det 'Kroatsien har sina egna pengar och jag rekommenderar att ni växlar till deras pengar eftersom dom tar mycket mer för euro på restouranger och affärer så ni vinner i längden om ni växlar till deras valuta.

Ps: spriten är fruktansvärt billig med

• jonnysbrud

Jävlar vilket långt inlägg jag skrev. Men Kroatsien är verkligen jätte fint och det finns hur mycket som helst att skriva om Kroatsien, ska kolla om jag har bilder hemma som jag isåfall kan före över på datorn så du kan se jag önskar dig lycka till med planerna för resan i sommar.

• Supertesco

Jag är också helt förälskad i Kroatien! Jag och min sambo åkte ner med min pappa (som är därifrån) sommaren 2004 och det var hetl underbart. Nu har jag ingen koll på turistställen, men ni gör ett utmärkt val om ni åker till Kroatien. I Pula finns det sevärdheter. Vi var även i en national park som jag inte kommer ihåg namnet på nu Jezera någonting och det var fantastiskt vackert. Maten är underbar och människorna supertrevliga!

Vi är på väg till Isola
  • melodie

Tusen tack alla för era svar!!

Vi funderar på att åka till Makarska rivieran, går det bussar därifrån till staden Pula????? isf vad kostar det??

• Kul

Jag var i Markarska!! underbart! ja det går nog bussar men inte vad det kostar!

• Kul

Dock är det bara (vad jag såg) stenstränder! ingen sand, så badskor är ett måste!

• Allegra

Hej
    Min pappa är kroat. Skall ni till Makarska bör ni besöka Split Pula ligger ganska långt därifrån (Pula är självklart vackert). Ni kanske tom flyger till Split?

Skickar lite länkar, jag har ett par bilder i mitt galleri pappa bor på ön Ciovo vid Split. Som folk har sagt är det mkt steniga stränder i Kroatien. Makarska har underbara steniga stränder med släta lite mindre stenar.

Öarna utanför Split är också att rek
    Hvar,Brac, Solta, Vis, Korcula eller varför bara besöka en, varför inte en öluff?

Skickar lite länkar
    www.visitcroatia.nu
    www.scandjet.se

Är det nåt du undrar över får du gärna fråga.

Lycka till!

• Aminaa

Jag är i Kroatien i stort sett varje sommar, och då oftast på Makarska rivieran. Min erfarenhet är att Makarska mer består av uteställen, restauranger och liknande, det är mer av en stad, inte så fina stränder, medan städerna omkring har mycket bättre badplatser och stränder. Favoriten är Tucepi, 7 km eller något från Makarska. Har varit där 4 ggr och det är lika mysigt varje gång

Orebic är också jättemysigt om man bara vill koppla av, inte så mycket uteliv, ganska liten och lugn stad. Det var väldigt mycket barnfamiljer och äldre när vi var där. Men iofs jag, som varken tillhör en barnfamilj eller är äldre, tröttnade rätt snabbt

• Göteborgstjej

Får jag låna tråden för en fråga....?

Om ni ska resa till Kroatien med en liten tjej på nästan 2,5 år, vart skulle ni åka då? Och varför just dit?

• Allegra

Gbgtjej
    Jag skulle åka till trakterna runt Split eller öarna däromkring just för att det finns flyg till Split och sedan att man inte behöver färdas långt efter att man är framme vid resmålet.
    Split ligger ca 20 min från flygplatsen sedan finns det färjor som tar ca 50 min till tex ön Brac, barnvänligt och bra och oftast kan man fixa boende redan innan. Dessutom går färjorna ofta.

Vi har rest med barnen dit (inte till Brac men till ön Ciovo) varje sommar sedan våra äldsta barn (tvillingar) var 1,5år. Vi har både bilat och flugit.
    Ciovo ligger nära flygplatsen och har broförbindelse med fastlandet, vi har hyrt bil via Hetrz här hemma och den har väntat på oss på flygplatsen annars har vi haft egen bil.
    Sist gång flög jag själv med tre barn, maken kom sedan nu till sommaren skall vi åka med fyra barn ...har ännu inte bestämmt om vi flyger eller bilar....
    Det är enkelt att hitta privat boende både i fröväg och på plats om du är intresserad kan du få lite länkar, hojta till bara!

• Göteborgstjej

allegra: har du mer tips och bra länkar är jag jättetacksam, så nu hojtar jag till!!! Fast du, hinner du inte precis nu så gör det inget, nu ska jag sova...

• melodie

Om man ska åka med sambo, föräldrar och bror till kroatien, om man inte vill åka till nåt party party-ställe, var ska man åka då?? tycker makarska rivieran verkar vara bra, men är det mycket ungdomar där??

• Aminaa

melodie- just Makarska består nog bara av ungdomar.. nästan iallafall men kolla upp nån lite mindre stad i närheten, där brukar det vara lite lugnare. Som sagt min favorit är Tucepi, det är väldigt blandat där, men Baska Voda ska också vara fint.. har inte varit där men har hört det

• susannn

ska oxå dit i sommar en månad.. vi sak bila ner.. med våran dotter som då ær ett år.. jag sjælv har upplevt allt vad som gæller kroatien har tillbringat varje sommar dær sen jag va 3 år.. i en by som heter zadar en otroligt fin by.. sen har vi æven vart på istra halv øn då kriget hærjade i 1992... 1991 va vi i zadar men fick fly pga av att kriget hade børjat och grænserna mot slovenien va stængda.. jag ælskar kroatien och det ær som mitt andra hem.. maten ær billig och det ær troligt varmt och skønt..

johnsbrud: huvudstaden heter zagreb inte pula.. men pula har mycket seværdigheter...

• Tonia78

Vi åker till Baska Voda(som Aminaa nämnde) varje år.Älskar den staden.Liten o mysig.Fast väldigt många turister har det börjat bli dom sista åren.Kolla i mitt galleri om du vill se några bilder därifrån.Ska sätta in några fler.

• Aminaa

tonia, tittade på dina bilder, hehe alla städer där på makarska rivieran ser ju nästan likadana ut de där bilderna hade lika gärna kunnat vara från tucepi eller makarska!

• melodie

Allegra - jättefina bilder i ditt galleri.. Jag hoppas hoppas vi åker dit. Vi åker ju hela familjen så det är många viljor!!

• Allegra

Tack
    Det blir säkert bra vad ni än väljer, grejjen är ju den att hela kusten ser ut så på ett ungefär. Och jag viasar ju bara en liten del av det hela sas
    Ha en trevlig semester!

Svar på tråden Kroatien!!!