Avskaffa systembolaget!!
Jag håller inte med. Tycker systemet är bra. Tycker tobak borde säljas där också, och bannlysas från vanliga affärer. (Och jag både dricker och röker när andan faller på.)
Jag håller inte med. Tycker systemet är bra. Tycker tobak borde säljas där också, och bannlysas från vanliga affärer. (Och jag både dricker och röker när andan faller på.)
Visst får staten in pengar på verksamheten när det gäller alkohol och mediciner, men de marknadsför sig inte för att folk ska köpa mer sprit. Det skulle ett privat företag garanterat göra. Där ligger skillnaden.
Och så jobbigt är det inte att gå till systemet.. Någon tjänar alltid pengar på en när man konsumerar, varför bli argare för att det är staten?
Ja, ta en titt på Danmark!!!!
Skattefördelningen är en annan fråga, och den kan man önska mer av. Men jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vilja att ett spekulativt företag ska stå för spritförsäljningen och håva in alla pengar bara för att man inte gillar staten.
Sen är insikten betydligt bättre i statens verksamhet än i företag dessutom.
ming
Nä, men cigaretter.
Och "staten" är ingen fast punkt, pratar vi om riksdagen är det representanter som vi valt, som skipar lagar efter ett välutvecklat system. Det handlar inte om någon gniden prins John som sitter och håvar in pengar. Tittar man i våra lagar ser man att vi lever i ett samhälle som är mycket välutvecklat när det gäller just att bry sig om individen.
Sen kanske vissa politiker borde putsa upp sin personliga etik lite, men vår stat som sådan är helt fantastisk.
ming
När det gäller spelmonopolet tycker jag faktiskt det räcker med de spelberoende vi har. Med alla internetspel och den nya pokertrenden är det väldigt många som sitter i skiten idag. Skulle helst vilja att lagarna mot spel var hårdare.
ming
Statssystemet är lite mer utvecklat än rött vs blått, även om det idag kan tyckas annorlunda.
ming
Faktiskt tycker jag skattten borde höjas rejält på saker som godis och läsk, ja.
Och jag ser inget fel i att skydda människor från att styras av storbolagen. Ingen hindrar dig från att köpa alkohol, och eftersom du tydligen kan hantera det är det ju trist att du ska behöva lida av att behöva göra det på systemet. Men många mäniskor kan inte hantera alkohol. Precis som folk inte kan undvika andra ohälsosamma saker som tobak och fel kost. Det är rena fakta att folk faktiskt inte kan stå emot vissa beroendeframkallande saker. Det beror inte på att människor är svaga, utan på att företagens makt och inflytande är så starkt.
Staten är vald av folket, men om ni hellre vill bli styrda av storbolagen så varsågoda. Men kom inte och säg att ni är helt fria att välja, för då är ni blinda. Vi är alla marionetter, och så länge det är så är liberalismen en ideologi lika fin på pappret men omöjlig att förverkliga som kommunismen.
ming
Man kan inte tycka saker som strider helt mot alla fakta. Socker är inte ett gift.
ming
Ja det ska bli mycket spännande att se hur det går framöver.