Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

Ja, jag håller med! Avskaffa alla statliga monopol, det handlar som sagt inte om att staten bryr sig om oss "stackars lättlurade vanliga medborgare", det handlar ju om att staten vet att det är sådana stora industrier att de vill ha inkomsterna för sig själva!
    Ta spelmonopolet tex, existerar den för att staten är orolig att alla ska gå omkring och bli spelberoende, eller existerar den gör att staten vet att spelbranschen omsätter så mycket pengar?

Kossan af Svammel
  • ming

Förresten, att det redan finns så många minderåriga som kan köpa öl/cigaretter idag är ju en helt annan fråga! Det är ju en fråga om att butikerna/de butiksanställda inte följer lagarna och reglementen tillräckligt bra.

Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:14:40 följande:
    Men att staten vill ha en del av spritpengarna är ju för att det är den offentliga sektorn som får städa efter supandet - allt ifrån sjukvård och omsorg till saneringe efter skadegörelse och förlorad skatteinkomst pga att folk inte går till jobbet för att de är bakfulla. Tror knappast att t.ex. ICA skulle vara särskilt intresserade av att betala för vården av alla de som blir misshandlade/våldtagna av fulla svin...
    Staten förlorar ju bara pengar på bakfylle-sjuka anställda, om de faktiskt är anställda av staten. För min del kan jag vara bakfylle-sjuk flera gånger i månaden utan att det kostar staten ett skit. Min arbetsgivare skulle inte få ta del av dessa spritinkomster som staten har.
    För den delen har ju staten redan ett särskilt momspålägg som borde täcka de utgifterna du pratar om.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:17:29 följande:
    Visst får staten in pengar på verksamheten när det gäller alkohol och mediciner, men de marknadsför sig inte för att folk ska köpa mer sprit. Det skulle ett privat företag garanterat göra. Där ligger skillnaden.
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:18:17 följande:
    merle nej och det behövs väl knappats marknadsföras något mer. eller?tycker folk dricker till räkligt mycket redan.
    Mer försäljning för ett privat företag=mer inkomst för företaget=mer skatt till staten
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:18:39 följande:
    Och så jobbigt är det inte att gå till systemet.. Någon tjänar alltid pengar på en när man konsumerar, varför bli argare för att det är staten?
    Därför att då kan ju inte jag eller någon annan tjäna pengar på samma sak, trots att det är en mångmiljonindustri som skulle kunna göra mig rik.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:23:24 följande:
    Jag tycker att både apoteket och systembolaget är bra. Skönt att slippa springa runt på flera ställen för att få ihop det man skall ha i sprit och medicinväg....för ni tror väl inte att utbudet kommer att vara lika stort i en vanlig mataffär som det är på systemet och apoteket?
    Varför inte? Har du varit i USA nån gång?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:24:38 följande:
    Sen är insikten betydligt bättre i statens verksamhet än i företag dessutom.
    Hur vet du det? Inget privat företag har nånsin fått chansen att sälja läkemedel eller sprit.
    Merle skrev 2006-12-11 00:23:23 följande:
    Skattefördelningen är en annan fråga, och den kan man önska mer av. Men jag kan faktiskt inte förstå hur man kan vilja att ett spekulativt företag ska stå för spritförsäljningen och håva in alla pengar bara för att man inte gillar staten.
    Jag gillar staten, men jag ogillar när de låtsas bry sig om individen men egentligen vill behålla inkomsterna själva.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:25:42 följande:
    Ja, och jag har bott i både England och Frankrike och det fungerar inte så där.
    Jaså, så många gånger som jag har varit i USA så har jag aldrig märkt att det inte funkar så där.
    Marvinna skrev 2006-12-11 00:23:24 följande:
    Jag tycker att både apoteket och systembolaget är bra. Skönt att slippa springa runt på flera ställen för att få ihop det man skall ha i sprit och medicinväg....för ni tror väl inte att utbudet kommer att vara lika stort i en vanlig mataffär som det är på systemet och apoteket?
    Och idag måste man ju ändå springa runt på flera ställen, för inte kan man köpa sprit och medicin på samma ställe.
    Kossan af Svammel
  • ming
    miLLus skrev 2006-12-11 00:27:55 följande:
    vadå behålla inkomster själva?Pengarna till skolor, sjukvård och äldre omsorg då? vafan kommer dem ifrån?www.millus.se
    Från något som kallas skatter och moms.
    Inte behöver staten driva inkomstgivande företag för att få in pengar, det får de ju ändå.
    Kossan af Svammel
  • ming

Var det ingen som ville kommentera spelmonopolet?
    Klistrar in igen:

Ja, jag håller med! Avskaffa alla statliga monopol, det handlar som sagt inte om att staten bryr sig om oss "stackars lättlurade vanliga medborgare", det handlar ju om att staten vet att det är sådana stora industrier att de vill ha inkomsterna för sig själva!
    Ta spelmonopolet tex, existerar den för att staten är orolig att alla ska gå omkring och bli spelberoende, eller existerar den gör att staten vet att spelbranschen omsätter så mycket pengar?

Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!