Inlägg från: Alderia |Visa alla inlägg
  • Alderia

Avskaffa systembolaget!!

Men att staten vill ha en del av spritpengarna är ju för att det är den offentliga sektorn som får städa efter supandet - allt ifrån sjukvård och omsorg till saneringe efter skadegörelse och förlorad skatteinkomst pga att folk inte går till jobbet för att de är bakfulla. Tror knappast att t.ex. ICA skulle vara särskilt intresserade av att betala för vården av alla de som blir misshandlade/våldtagna av fulla svin...

• Alderia

Jag har aldrig varit i USA, men jag har bott i Paris och till och med i en av Europas största städer var det krångligt att hitta bra vin- och spritbutiker som inte främst sålde billig dynga. Nej, jag gillar Systemet - brett utbud och kunnig personal!

Med tanke på att ungdomar så lätt får tag i folköl via vanliga affärer, tror ni inte att de skulle köpa sprit lika lätt om det var så att det enbart låg privata vinstintressen bakom försäljningen!?

(Och till er som tycker att vi ska ha det som i Danmark, Frankrike etc: Vill ni verkligen ha deras skrumpleverstatistik också?)

• Alderia

Vanilj: ja, för alla andra affärer har öppet dygnet runt?

• Alderia

Ciccin3: Det handar först och främst inte om bortfall av nuvarnade skatteinkomster utan om att det kommer att bli en ökning av utgifterna. Spritmonopolet går inte med vinst vet du, om man räknar med de sekundära förluster landet gör pga supandet. Alltså sjukvårdskostnader, trafikskador, ökat polisbehov etc. Privata intressen skulle vilja att vi söp så mycket som möjligt, inte med måtta vilket skulle öka dessa utgifter.

• Alderia

Vanilj: Men använd då inte argument du inte själv tror på då!

Alltså, ställ dig själv frågan vilka i samhället som förlorar på att spritmonopolet avskaffas och alkohol blir ännu mer lättillgängligt. Det är missbrukare och deras anhöriga. Barn till alkoholister höjer sällan rösten för att avskaffa systemet...

• Alderia

Ciccin: Så att skrumplever är så oerhört mycket vanligare i ex. Frankrike har med andra saker att göra än deras alkoholkonsumtion? För fransmännen kan väl knappast kallas kalvar på grönbete? Du får hjärtans gärna betala mer i skatt för att bekosta framtidens svenska skrumplevrar, jag föredrar att den vården åtminstone delvis betalas av de supande själva genom alkoholmonopolet.

• Alderia

Vanilj: Ja, det säer jag. Och jag märker att du inte direkt har något svar heller.

• Alderia

Ciccin: Och jag föredrar att alla ska ha rätt till en allmän sjukvård. Jag vill INTE ha ett system som liknar det i USA till exempel.

• Alderia

ming: Jag har inte pratat om Systemets öppettider, däremot om tillgänglighet.

• Alderia

ming: Ang socker vs alkohol: Majoriteten av de unga som utsätts för våld och sexuella övergrepp på helgerna i samband med "festande" är alkoholpåverkade, liksom gärningsmännen. Inte har de förhöjt blodsocker!

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!