Inlägg från: mettafåren |Visa alla inlägg
  • mettafåren

vanilj: det är väldigt mycket lättare att gå ner till butiken när man tjänner för det som 18åring och köpa en flaska sprit än att behöva hitta någon som köper ut eller någon som smugglat osv...

ming: jo det har med monopolet att göra. Eftersom systembolaget faktiskt kontrolerar legg. butiken på hörnet bryr sig tyvärr mer om pengar än om 18åringen super sig full elelr inte.

• mettafåren

ming: Men spela roll varför, "vanliga" butiker är väldigt mycket sämre på att kolla legg trots massvis med kampanjer osv. Tror knappast det ändras för att de får sälja vin osv.

• mettafåren

Vanilj: tyvärr men jag har väldigt svårt att tro att det inte är lättare att gå ner till affären på hörnet än att bestämma träff osv med någon "kontakt".

• mettafåren

ciccin3: mig veterligt har systembolaget skyldighet att beställa drycker som saknas i sortimentet, så jag ser inte hur sortimentet skulle kunna öka? Visst lite ovanligare drycker skulle förmodligen bli lättare att hitta i storstäder men å andra sidan kommer de som bor mer avlägset att få nöjja sig med de 10sorterna ica nära har...

och vad är galet med att inte kunna köpa en flaska vin efter 16 en lördag? Lite framförhållning får man väll ha?

• mettafåren

Ciccin3 så du tycker att det är okej att göra alkohol mer lättigängligt och öka konsumtionen (vilket hände när de gjorde ett försök i en svensk stad.) för att du ska slippa planera dina alkoholinköp? Visst vin passar bättre till oxfile men är det värt det?

• mettafåren

ciccin3:

okej här har du bevis:

butiker kontrolerar bevisligen inte legg:
    www.unf.se/templates/DebateArticle____2815.aspx
    www.unf.se/templates/DebateArticle____2386.aspx
    www.unf.se/templates/DebateArticle____1992.aspx

www.sorad.su.se/doc/uploads/alcohol_statistics/Lopande_060810.pdf
    tycker jag visar att bara för att många importerar/smuglar sprit så handlar de inte mindre på systemet. Mao konsumtionen ökar av tillgängligheten.

avskaffande av alkoholmonopolet skulle öka konsumtionen med 1l/medborgare över 15år
    (vilket skulle kosta samhället 175miljarder)
    iogt.se/upload/Drogpolitik/160_miljarder.pdf

det finns säkert mycket mycket mer.
    Har du några bevis för motsatsen?

• mettafåren

Ciccin3 läste du länkarna? det känns inte så

Varför kan inte du ha några bevis för att konsumptionen inte skulle öka med 1l/person om jag kan ha bevis för att det skulle det? Om det nu inte skulle kosta staten 175miljarder så borde det finnas forskning som visar det?

var kom den röda regeringen ifrån? vad har den med något att göra?

Är det en naturlig utveckling att tyskland sänker sina alkoholskatter så åker svenskar dit och köper hur mycket sprit som hellst men samtidigt handlar de lika mycket på systembolaget som de gjorde innan tyskland sänkte priset?

Ja ökningen har skett även med monopolet men inte pga monopolet utan pga möjlighet att tillgå billigare alkohol.

Det kanske inte är en omöjlighet för ica att kolla legg. Men de gör de bevisligen inte. inte ens 50% stoppade minderåriga från att k öpa folköl. på systembolaget är motsvarande siffra 84% (www.drugnews.nu/article.asp) vilket visserligen inte heller är en bra siffra men helt klart bättre.

Jag har inte sagt något alls om politik. och inte många ord alls med egna åsikter. allt jag skrivit kommer från forskningsrapporter och undersökningar. så jag förstår inte vad du babblar om att politiker lurar i oss... Du däremot har bara sagt egna åsikter och inte ett enda ord från någon forskning som bevisar att du har rätt...

• mettafåren

Jag har letat efter rapporter som visar motsatsen, men jag hittar inga... Märkligt.
    Är inte forskning konkreta bevis? Påstår du att stockholmsuniversitet och de andra forskarna ljuger?

och danmark som väll ändå måste ses som ett land som är någorlunda likt sverige får vara mitt exempel på din så kallade resten av världen.

"Det högsta värdet återfinns i Danmark, där 3 gånger så många. elever som i Sverige (50 %) druckit alkohol 40 gånger eller mer."
    www.can.se/docs/press_rapporter/The_2003_ESPAD_report_PM.pdf

Danmark har högre alkoholrelaterad dödlighet än Sverige och bland danska ungdomar, jämfört med svenska, är det fler som debuterar tidigt, fler som berusar sig och fler som berusar sig ofta.
    www.iogt.se/templates/NewsPage____221.aspx

Det är inte en tillfällighet att sverige räknas som ett av världens bästa länder att bo i... Om du nu tycker att vi är för kontrolerade av "storebror" och att vi är hjärntvättade så rekomenderar jag nog dig att flytta...

• mettafåren

Det spelar ingen roll hur högt man skriker om man inte har något att bygga det man skriker på. Ingen seriös politiker/forskare tar någon på alvar om de inte har riktiga argument för sina åsikter.
    och nej "jag vill" "jag tycker" osv är inte riktiga argument...

• mettafåren

Nej det gick inte, det var ingen som brydde sig...

• mettafåren

vanilj: Nej jag skulle inte flytta, men jag skulle inte heller gå runt som en 5åring och säga "vill inte" utan riktiga argument.

• mettafåren

ming: ska man även få mörda osv om man vill? tror du verkligen på ett sånnt samhälle? Det spelar ingen roll vad du tror på, jag har gett konkreta bevis för att det inte skulle vara bra. att då svara "Men jag vill" är på en femårings nivå.

• mettafåren

nu har jag läst om liberaler på wikipedia...

Min fråga nu blir istället, ska man låta ens barn bara äta hur mycket godis de vill? istället för mat osv...
    nej det är ingen dålig jämförelse.

Precis som barn vill leva på godis och vuxna vet att det är dålig. Så vill ni köpa sprit på ica och forskarna vet att det är dåligt...

Ni kanske skulle prova ge ett (1) argument med källa som visar att det vore bra. Men om jag fattat vad liberaler (även känt som egoister) tycker så gäller att så länge det är bra för ensjälv så är det bra. om någon far illa spelar inte så stor roll.

• mettafåren

ming: Jag ger upp, du förstår inte vad fakta är eller hur forskning fungerar. Det är som att argumentera med en femåring som bara säger "jag vill".
    Lev i din drömvärld och ha det bra!

• mettafåren

ming och ciccin3: Ja ni måste komma med fakta för tex hur ni ska hantera de 175miljarderna i extra sjukvård osv för alkoholskador. Eller i alla fall säga något mer än "det kommer inte bli sämre" eller liknande. Specielt när ni får forskning och statistik som visar att det blir sämre.

• mettafåren

ming: Det är inte om, det kommer bli så. Alla andra länder, all forskning, allting pekar åt samma håll. om det ser ut som en gris, luktar som en gris och låter som en gris så är det en gris...
    och kultur osv i norden är väldigt lik så skyll inte på att det inte finns något liknande land...
    Höja avgiften för läkarbesök va en bra ide. låt de fattiga vara sjuka. Räcker med att vi inte har råd att laga tänderna...

Ciccin3: För vi behöver inte prova, vi har forskning och studier som berättar att det inte skulle funka. Måste du prova att lägga handen på plattan för att veta att det gör ont när den är varm?

• mettafåren

ming: ok, tur att inte dina argument osv håller någonstans där det spelar någon roll.

• mettafåren

Kritiker till den nuvarande liberalismen i Sverige menar att den har kommit att koncentreras till avregleringar och privatisering. Dessa menar att detta skapar ett samhälle där de med medel får bra samhällsservice medan de utan inte har råd att till exempel laga tänderna. Oppositionen koncentrerar ofta sin kritik till ett enda ord: egoism.

• mettafåren

ming: alla partierna hade program för tandvården. de hade inget val...

och du övertygar säkert jättemånga med dina "jag tycker så, håller du inte med har du fel!" argument.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!